Organization of pedagogical work: the value of the ethical dimension in child education
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v2n2p171Keywords:
Child Education, Ethics, Teacher EducationAbstract
In this article we present the objective of reflecting on the value of a welcoming and humanizing education in the context of Early Childhood Education, indicating the Aristotelian thought with valuable contributions to reflect on the philosophical and pedagogical problems that involve human action and consequently the pedagogical action at this level of education. As a methodology, we used the bibliographic review, whose texts came from philosophical knowledge in an Aristotelian perspective, making use of authors who analyze the value of the relation between Education and Ethics. Friendship as a disposition of character, as moral virtue, assists people in their actions and thoughts, enabling dialogue and favoring reflection and has relevance in the relationship between those involved in the process of teaching and learning. The pedagogical practices based on the Ethical Dimension reaffirm the need to allow children an integral development, in which they feel valued as people and value the other as a person, so it is essential to define pedagogical proposals concretized through educational actions that favor dialogue, participation and negotiation. When the teacher acts with the function of affecting and sensitizing those involved in the educational project in defense of the rights of children enables the right to a quality education and humanizing.References
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. 6. ed. Tradução de Torrieri Guimarães. São Paulo: Martin Claret, 2014.
CARVALHO, Alonso Bezerra de. A relação professor-aluno e a amizade na sala de aula: por uma outra formação humana na escola. Espaço Acadêmico, Maringá, n. 169, p. 23- 33, jun. 2015.
CARVALHO, Alonso Bezerra de. A sala de aula e a relação professor-aluno: paixão, ética e amizade na prática pedagógica. Tese (Livre-docência) – Faculdade de Ciências e Letras. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Assis, 2013.
CARVALHO, Alonso Bezerra de; COLOMBANI, Fabiola. Filosofia e educação: amizade na sala de aula. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JÚLIO DE MESQUITA FILHO. Pró reitoria de Graduação (Org.). Caderno de formação. Formação de professores: educação, cultura e desenvolvimento. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. v. 2, p. 60-73.
CENCI, Angelo Vitório. Aristóteles & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
DALBOSCO, Claudio Almir. Considerações sobre a relação entre filosofia e educação. In: FÁVERO, Altair Alberto; DALBOSCO, Claudio Almir; MÜHL, Eldon Henrique. Filosofia, educação e sociedade. Passo Fundo: UPF, 2003. p. 37-60.
HERMANN, Nadja. Ética: a aprendizagem da arte viver. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 102, p. 15-32, jan./abr. 2008.
HERMANN, Nadja. Ética e educação: outra sensibilidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. (Coleção Temas & Educação)
HOURDAKIS, Antonie. Aristóteles e a educação. São Paulo: Loyola, 2001.
RAMOS, César Augusto. Ética e política em Aristóteles. In: CANDIOTTO, Cesar. Ética: abordagens e perspectivas. 2. ed. Curitiba: Champagnat, 2011. p. 29-49.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Educação e ética no processo de construção da cidadania. In: LOMBARDI, José Claudinei; GOERGEN, Pedro (Org.). Ética e educação: reflexões filosóficas e históricas. Campinas: Autores Associados: Histedbr, 2005. p. 137-154.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.