Women's voices in the territory of cordel and cantoria

Authors

  • Ria Lemaire Université de Poitiers

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2020v15.e44069

Keywords:

Cordel. Cantoria. Gênero. Território. Violência masculina. Violência feminina.

Abstract

Post-modern critics of scriptocentrism and nowadays decolonial criticism are bringing – slowly and progressively -  the new paradigm of the orality-literacy-debate to the field of  repente,  the Northeastern tradition of improvised poetry, in its oral (cantoria) as well as in its  impressed (cordel)  form. The new paradigma – historical as well as contemporary –  enables us to discuss the question of women’s role and place in these traditionally masculine territories,  featuring  a sub-genre of this poetry, - repente misto – in which a female singer challenges a male singer. By focalizing the presence and function of male and female violence in this sub-genre, this article proposes a critical reflexion on central themes in actual debates on gender, women and violence.

Author Biography

Ria Lemaire, Université de Poitiers

Professor in Université de Poitiers

References

ABREU, Márcia. Histórias de cordéis e folhetos. Campinas: UNICAMP, 1999.

ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginárias: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

BÜCHER, Karl. Arbeit und Rhythmus, Leipzig, 1896.

BURKE, Peter. Cultura popular na Idade Moderna. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

FOUCAULT, Michel. “What is an author?”. In Aesthetics, Method and Epistemology, Faubion, James ed., 205-222. New York: The New Press.,1996.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

GRANGEIRO, Cláudia Rejanne Pinheiro (org.). Benditos “Mauditos”: tradição e transgressão na Literatura de Cordel. Curitiba: Editora CRV, 2020.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: O jogo como elemento da cultura. Trad. João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2007.

KATONA, Imre. ‘Reminiscencies of Primitive Divisions of Labor between Sexes and Age Groups in the Peasant Folklore of Modern Times’. In: Diamond S. ed., Towards a Marxist Anthropology, Mouton The Hague, 1979: 377-383.

LEMAIRE, Ria. “Patrimônio e Matrimônio I: proposta para uma nova historiografia da cultura ocidental”. Educar em Revista n. 70, julho-ago 2018: 17-33.

LUCENA, Bruna Paiva de. Poéticas a céu aberto: o cordel e a crítica literária. Brasilia: Edições Carolina, 2018.

RAMALHO, Elba Braga. Cantoria nordestina: música e palavra. São Paulo: Terceira Margem, 2000.

RAMALHO, Maria de Lourdes Nunes; LEMAIRE, Ria. A feira e O trovador encantado. Universidade de Corunha (Esp.); EDUEPB (Campina Grande): Biblioteca Arquivo Teatral Francisco Pillado Mayor, 2011.

SANTOS, Francisca Pereira dos. O Livro delas: catálogo de mulheres autoras no cordel e na cantoria nordestina. Fortaleza: IMEC, 2021.

SANTOS, Francisca Pereira dos. A peleja poética da poetisa Bastinha com o poeta Patativa do Assaré. Fortaleza: Ed. IRIS, 2011.

SEGATO, Rita. Gênero e colonialidade em busca de chaves de leitura e de um vocabulário estratégico descolonial, CES, e-cadernos, 18. Coimbra, 2012.

SILVA, Andréa Betânia da. Entre pés-de-parede e festivais: rota(s) das poéticas orais na cantoria de improviso. UFBA, 2014.
SOBRINHO, José Alves. Cantadores, Repentistas e Poetas Populares. Campina Grande. Bagagem. 2003.

Published

2020-12-20

How to Cite

Lemaire, R. (2020). Women’s voices in the territory of cordel and cantoria. Boitatá, 15(30), 47–60. https://doi.org/10.5433/boitata.2020v15.e44069

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.