Centralization and decentralization in the educational policies of Brazil in the post-30

Authors

  • Angela Maria Hidalgo Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.1999v4n1p53

Keywords:

Educational politics, Centralization, Decentralization, History of education

Abstract

Considering educational policy as one of the public policies, we intend to identify the influences of the speeches of two national educators, Fernando de Azevedo and Anísio Teixeira, within the scope of educational policy. These authors, at different times, defended, respectively, the centralization and decentralization of governmental action in the educational sphere, and had their proposals in evidence, related to the concept of nationalism / internationalism of the implemented economic policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angela Maria Hidalgo, Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

PhD in Public Policy and Education Administration from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. Professor at the Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO.

References

ANDERSON, Perry. Balanço do neoliberalismo. In: GENTIL; P.; SADER, E. Pós-neoliberalismo. Rio Janeiro: Paz e Terra, 1995.

AZEVEDO, Fernando de. A cultura brasileira. 5. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1976.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Notas para reavaliação do movimento educacional brasileiro (1920-1930). Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 66, p. 4-11, ago. 1988.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. O novo, o velho e o perigoso: relendo a cultura brasileira. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 71, n. 8, p. 29-35, nov. 1989.

CORAGGIO, José Luis. Las propuestas del Banco Mundial para la educación: sentido oculto o problemas de concepción? São Paulo: 1995.

COVRE, Maria de Lourdes Manzini. A fala dos homens: análise do pensamento tecnocrático (1964-1981). São Paulo: Brasiliense, 1983.

DE DECCA, Edgar Salvadori. O silêncio dos vencidos. São Paulo: Brasiliense, 1984.

DURKHEIM, E. Sociologia, educação e moral. Porto: Rés Ed., 1984.

HORTA, José Silvério Baia. As diferentes concepções de 'diretrizes e bases' e a questão do nacional na história da educação brasileira. Cadernos Anped, Rio de Janeiro, n. 2, p. 5-13, 1989.

IANNI, Octavio. Estado e planejamento econômico no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.

PAVIGLIANITI, Nonna. Neo conservadurismo y educación. Buenos Aires: Coquena Grupo Editor, 1991.

SCHWARTZMAN, Simon; BOMENY, Helena Maria Bousquet; COSTA, Vanda Maria Ribeiro. Tempos de Capanema. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra/EDUSP, 1984.

TEIXEIRA, Anísio. Educação no Brasil. 2. ed. São Paulo: Nacional, 1976.

WARDE, M.J. Liberalismo e educação. 1984. Tese (Doutorado em História) - Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1984.

Published

1999-06-12

How to Cite

HIDALGO, Angela Maria. Centralization and decentralization in the educational policies of Brazil in the post-30. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 4, n. 1, p. 53–59, 1999. DOI: 10.5433/2176-6665.1999v4n1p53. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9298. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.