Ethics and research in social sciences: reflections on a connected field
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2019v24n1p228Keywords:
Ethic, Social research, Digital media, Internet, Social sciencesAbstract
The growing deepening of technological mediation in our daily lives, increasingly, shows its reflexes in the social science agendas renewing the tools and logistics of research. It aims to discuss how consolidated principles of research ethics in social sciences can be incorporated into the practice of qualitative research in which digital is part of the field, research design, selection of techniques, collection, analysis and exposure of data and results. Initially, we analyzed the ethical guidelines forresearch in the Social Sciences, based on the letters of the International Sociology Association (ISA) and the Brazilian Society of Sociology (SBS); then we present the specificities of the relations digitally mediated with special attention to the dimensions of the consent of the information and data collected in semi-public pages maintained in social networks services; and, finally, considering the vulnerability of the connected subjects, we approach a set of guidelines for mediated research practices.Downloads
References
AMARAL, Adriana. Etnografia e pesquisa em cibercultura: limites e insuficiências metodológicas. Revista USP, São Paulo, n. 86, p. 122-135, 2010.
BONAFANTE, Gleiton. Erótica dos signos em aplicativos de pegação. Rio de Janeiro: Editora Multifoco, Acadêmica, 2016.
BOYD, Danah. Sexing the Internet: Reflections on the role of identification in online communities. Presented at Sexualities, medias and technologies: theorizing old and new practices. University of Surrey, 2001.
BOYD, Danah. It's complicated: the social lives of networked teens. New Haven: Yale University Press, 2014.
DINIZ, Débora. Ética na pesquisa em ciências humanas: novos desafios. Revista Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 417-426, 2008.
DINIZ, Débora. Ética na pesquisa. Brasília: Editora da UnB/Letras Livres, 2005.
DUARTE, Luiz Fernando Dias. Ética de pesquisa e ‘correção política’ em antropologia. In: VICTORA, Ceres et al. (org.). Antropologia e ética: o debate atual no Brasil. Niterói: Editora da UFF, 2004. p. 125-130.
DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
EDWARDS, Adam. et. al. Digital social research, social media and the sociological imagination: surrogacy, augmentation and re-orientation. International Journal of Social Research Methodology, London, n. 16, v. 3, p. 245-260, 2013.
FACIOLI, Lara. Conectadas: uma análise de práticas de ajuda mútua feminina na era das Mídias Digitais. 2013. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal de São Carlos, 2013.
FACIOLI, Lara. Mídias digitais e horizontes de aspiração: um estudo sobre a comunicação em rede entre mulheres das classes populares brasileiras. 2017. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade Federal de São Carlos, 2017.
FERREIRA, Marcos Farias. A ética da investigação em ciências sociais. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 11, p. 169-191, 2013.
GIDDENS, Anthony. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
LATANZA. Marcella Masano. O barato sai caro: cirurgias plásticas estéticas e padrões corporais femininos. 2011. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Londrina, 2011.
HODKINSON, Paul. Insider research in the study of youth cultures. Journal of Youth Studies, Oxfordshire, v. 8, n. 2, p. 131-149, 2005.
LIMA, Jacob Carlos. Ética da pesquisa e ética profissional em sociologia: um começo de conversa. Revista Brasileira de Sociologia, Aracaju, v. 3, n. 5, p. 31-52, 2015.
LINS, Bernardo F. E. Privacidade e internet. Consultoria Legislativa. Brasília: Câmera dos Deputados, 2000. p. 3-14. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/a-camara/documentos-e-pesquisa/estudos-e-notas-tecnicas/arquivos-pdf/pdf/001854.pdf. Acesso em: 14 dez. 2017.
LUNNAY, Belinda; BORLAGDAN, Joseph; McNAUGHTON, Darlene; WARD, Paul. Ethical use of social media to facilitate qualitative research. Qualitative Health Research, Thousand Oaks, CA, v. 25, n. 1, p. 99-109, 2014.
MARRES, Noortje. Digital Sociology: The Reinvention of Social Research: Noortje Marres on how digital technology contributes to sociology. [Entrevista cedida a] Francesca Halstead. Sociology Lens (Online), jul. 2017. Disponível em: http://www.sociologylens.net/article-types/opinion/digital-sociology-reinvention-social-research-noortje-marres-digital-technology-contributes-sociology/18108. Acesso em: 31 jul. 2017.
MARX, Karl. Manifesto do partido comunista. São Paulo, Cortez, 1998.
MELHADO, Rodrigo C. Vitrine do desejo: um estudo sobre os perfis online de homens que buscam relações com outros homens em Araraquara e São Carlos. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso de Ciências Sociais, UFSCar, São Carlos, 2014.
MISKOLCI, Richard. Sociologia digital: notas sobre pesquisa na era da conectividade. Contemporânea: Revista de Sociologia da UFSCar, São Carlos, v. 6, n. 2, p. 275-297, 2016.
MILLER, Daniel. Etnografia On e Off-Line: Cibercafés em Trinidad. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 10, n. 21, p. 41-65, 2004.
MULHER morre após casal entrar por engano em comunidade em Niterói. G1 Globo, Rio de Janeiro, 4 out. 2015. Disponível em: http://g1.globo.com/rio-de-janeiro/noticia/2015/10/mulher-morre-apos-entrar-por-engano-em-comunidade-em-niteroi-rj.html. Acesso em: 31 jul. 2017.
NASCIMENTO, Leonardo Fernandes. A sociologia digital: um desafio para o século XXI. Sociologias, Porto Alegre, ano 18, n. 41, p. 216-241, jan./abr. 2016.
NOBLE, Safiya Umojona. Google search: Hyper-visibility as a means of rendering black women and girls invisible. InVisible Culture: An Eletronic Journal for Visual Culture, Rochester, NY, n. 19, oct. 2013.
PADILHA, Felipe. O segredo é a alma do negócio: mídias digitais móveis e a gestão da visibilidade do desejo homoerótico entre homens na região de São Carlos. 2015. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal de São Carlos, 2015.
PAPACHARISSI, Zizi; GIBSON, Paige L. Fifteen Minutes of Privacy: Privacy, Sociality, and Publicity on Social Network Sites. In: TREPTE, S.; REINECKE, L. (org.). Privacy Online: perspectives on privacy and self-disclosure in the social web. Nova Iorque: Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2011. p. 75-89.
PELUCIO, Larissa. Narrativas infiéis: notas metodológicas e afetivas sobre experiências das masculinidades em um site de encontros para pessoas casadas. Cadernos Pagu, Campinas, n. 44, p. 31-60, 2015.
PRADO, Juliana do. Dos consultórios sentimentais à rede: apoio emocional pelas mídias digitais 269f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFSCar, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.
SANTOS, Luiz Antonio de Castro; JEOLÁS, Leila. Uma Comissão Nacional de ética em pesquisa, as ciências biomédicas e as ciências humanas: trespassing a brasileira. Revista Brasileira de Sociologia, Aracaju, v. 3, n. 5, p. 241-260, 2015.
SARTI, Cinthia. A ética em pesquisa transfigurada em campo de poder: notas sobre o Sistema Cep/Conep. Revista Brasileira de Sociologia, Aracaju, v. 3, n. 5, p. 79-96, 2015.
THOMPSON, John B. A nova visibilidade. MATRIZes, São Paulo, n. 2, p. 15-38, abr. 2008.
TOFFLER, Alvin. Future shock. New York: Random House, 1970.
TURKLE, Sherry. Alone together: why we expect more from
technology and less from each other. New York, Basic Books, 2011.
VAN DIJICK, Jose. La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2016.
WACJMAN, Judy. A modelagem social da tecnologia. 2nd ed. Buckingham, UK: Open University Press, 1999.
WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamento da sociologia compreensiva. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Lara Roberta Rodrigues Facioli, Felipe André Padilha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.