Relational art and audience involvement: poetic approaches from 1960-70s at the 27th São Paulo Art Biennial
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2016v21n2p254Keywords:
Relational art, Art audience, Contemporary art, Artistic fieldAbstract
The concept of Relational Aesthetics is based on a poetic construction centered on human and social relationships, and it is usually thought outside the artistic institutions environment. This kind of practice gets stronger in the 1960s and the 1970s, and it stands out on the poetry of the artist Hélio Oiticica, mainly on his work entitled Parangolé. However, the conceptualization of this theme happens only in 1990, by the french critic Nicolas Bourriaud, who disregards Oiticica’s work, focusing his analysis on the work of European artists from the end of the 20th Century. Finally, although these poetic intentions refer from the 1960s, they were institutionally celebrated inside the Brazilian scene only in 2006, at the 27th São Paulo Biennial. This article seeks, therefore, to reflect upon these conceptual mismatches and the different temporalities that runs through the three above-mentioned events.Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
BOURDIEU, Pierre. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: Ed. Universidade de São Paulo, 2003.
BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 3. ed. São Paulo: Ed. Universidade de São Paulo, 2000.
FIALHO, Ana Letícia. Relato da palestra de Nicolas Bourriaud, In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL TOCAS, 2006, Porto Alegre. Anais...Porto Alegre, 2006. Disponível em: http://www.forumpermanente.org/ event_pres/simp_sem/semin-bienal/bienal-trocas/trocas-doc/copy_of_conf1. Acesso em: 1 jun. 2015.
FREITAS, Artur. Arte e contestação: o salão paranaense nos anos de chumbo. Curitiba: Medusa, 2013.
LAGNADO, Lisette; PEDROSA, Adriano (Ed.). 27ª Bienal de São Paulo: como viver junto: guia. São Paulo: Fundação Bienal, 2006.
GINZBURG, Carlo; CASTELNUOVO, Enrico. A micro-história e outros ensaios. Lisboa: DIFEL, 1991.
IMMA. Parangolé. 1964. Disponível em: http://www.imma.ie/en/page_236815. htm. Acesso em: 18 fev. 2015.
LADDAGA, Reinaldo. Estética da emergência: a formação de outra cultura das artes. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
LAGNADO, Lisette. No amor e na adversidade. In: PEDROZA, Adriano et al. (org.). 27ª Bienal de São Paulo: como viver junto. São Paulo, SP: Fundação Bienal de São Paulo, 2006. p. 53-60.
MELO, Vanessa et al. Hélio Oiticica, propositor de práticas: teoria crítica sobre o Parangolé, nova objetividade e tropicália. Palíndromo, Florianópolis, v. 4, n. 8, p. 64-82, 2012. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/ article/ view/3454/2473. Acesso em: 18 fev. 2015.
OITICICA, Helio. Museu é o mundo. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2011.
OLIVEIRA, Rita. Bienal de São Paulo: impacto na cultura brasileira. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 15, n. 3, 2001.
SANT’ANNA, Susan. Discurso para uma arte relacional: análise de caso, Lisete Lagnado, Nicolas Bourriaud e a 27ª Bienal de São Paulo. 2010. 53 f. Trabalho de Conclusão de curso (Graduação em Artes Visuais) - Faculdade de Artes do Paraná, Curitiba, 2010.
VILLAS BÔAS, Glaucia. Geopolitical criteria and the classification of art. Third Text, v. 26, n. 1, p. 41-52, 2012.
QUEMIN, Alain. Le rôle des pays prescripteurs sur le marché et dans le monde de l’art contemporain. Paris: Rapport au ministère des Affaires étrangères, 2001.
TROUILLOT, Michael. North Atlantic Universals: analytical fictions, 1492-1945. South Atlantic Quaterly, v. 101, n.4, p. 839-858, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.