Sociological studies on childhood and gender on Brazil: the place of girls and boys in scientific publications (2010-2014)
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2018v23n1p243Keywords:
Childhood, Girls, Gender, SociologyAbstract
This article presents notes for the sociological study of childhood and gender relations in scientific articles publishing in journals indexed in the Scielo base The chosen theoretical references dialogues at the interface of gender studies and Sociology of Childhood with emphasis on the adoption (or not) of a gender perspective. The methodology was guided by an mapping in advanced search of scientific articles from the following descriptors groups “childhood and gender” and “girls”. There were 17 articles analyzed and the results show an even shy space and with little dialogue in sociological research on childhood and gender approaches. Childhoods are considered in their clasescutouts, ethnicity/race, gender and generation, especially of adultcentrism methodologies that do not value the point of view of children.Downloads
References
ALANEN, Leena. Estudos feministas/estudos da infância: paralelos, ligações e perspectivas. In: CASTRO, Lucia R. Crianças e jovens na construção da cultura. Rio de Janeiro: NAU-FAPERJ, 2001. p. 69-92
BANCO MUNDIAL. Relatório sobre o desenvolvimento mundial de igualdade de gênero e desenvolvimento: visão geral. Washington, D.C., 2012. Disponível em: http://siteresources.worldbank.org/INTWDR2012/Resources/ 7778105-1299699968583/7786210-1315936231894/Overview-Portuguese.pdf. Acesso em: 5 jun. 2015.
COHN, Clarice. Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. São Paulo: Edições Melhoramentos, 1978.
GAITÁN, Lourdes. Sociologia de la infância. Madrid: Síntesis, 2006.
JENKS, Chris. O corpo e a infância. In: CHRISTENSEN, Pia; ALLISON, James (Org.). Investigação com crianças: perspectivas e práticas. Porto: Paula Frassinetti, 2005. p. 73-96.
MAYALL, Berry. Towards a sociology of childhood: thinking from children’s lives. Londres: Open University Press, 2002.
MONTANDON, Cléopâtre. Sociologia da infância: balanço dos trabalhos em língua inglesa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 112, p. 33-60, mar. 2001.
PRETTO, Zuleika; LAGO, Mara C. S. Reflexões sobre infância e gênero a partir de publicações em revistas feministas brasileiras. Revista Ártemis, João Pessoa, PB. v. 15, n.1, p. 56-71, jan./jul. 2013.
SARMENTO, Manoel Jacinto. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 12, n. 21, p. 51-69, 2003.
SARMENTO, Manoel Jacinto. Infância, exclusão social e educação como utopia realizável. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 78, p. 265-283, abr. 2002.
SILVA, Aracy Lopes; NUNES, Angela. Contribuições da etnologia indígena à antropologia da criança. In: SILVA, Aracy Lopes; NUNES, Angela; MACEDO, Ana Vera Lopes da Silva. Crianças indígenas: ensaios antropológicos. São Paulo: Ed. FAPESP, 2002. p. 11-33.
UNESCO. Educação para todos 2000-2015: progressos e desafios. Paris, 2015. Disponível
em: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002325/232565por.pdf. Acesso em: 5 jun. 2015.
WATSON, Alison M. S. Children and international relations: a new site of knowledge? Review of International Studies, Cambridge, v. 32, p. 237–250, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.