Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp254-268

Keywords:

Ensino de gêneros, sequência didática, formação docente

Abstract

In school language practices, it is already possible to find movements that points to changes in language teaching. In this context, the planning of activities through the didactic sequence emerges as a methodological strategy that enables the implementation of a socio-interactionist conception of language in the classroom context. This article aims to discuss, from the perspective of undergraduates in Letras, the implications of an experience involving the elaboration of didactic sequences for the teaching of genres in teacher education. As a theoretical contribution, we used Bakhtin (2003), Marcuschi (2002/2008), Schneuwly and Dolz (2004), XXXX (2016) among other collaborators. From a methodological point of view, semi-structured interviews were carried out with two undergraduate students who participated in an experience involving the elaboration of didactic sequences within the scope of a discipline of the degree course in Letras at a federal public university. The students' verbalizations pointed to possibilities of a prospective didactic action (XXXX, 2016) as Portuguese language teachers.

Author Biographies

Fernanda Pereira de Melo, Universidade Federal do Agreste de Pernambuco

 Licenciada em Letras Português/Inglês pela Universidade Federal do Agreste de Pernambuco (UFAPE), onde também atuou como Monitora da Disciplina de Didática e Avaliação da Aprendizagem. É professora da Educação Básica no Estado de Pernambuco.

Gustavo Lima, Universidade Federal do Agreste de Pernambuco

Doutor em Letras/Linguística pela UFPE (2016)

Professor Adjunto III na Universidade Federal do Agreste de Pernambuco

Vice-líder do Grupo de Pesquisa Texto, Escrita e Sala de Aula (TEcSA/CNPq)
Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Discurso e Ensino (NUPEDE/CNPq)

Pesquisador do Grupo de Estudos sobre a Historicidade dos Textos e Ensino de Língua (HISTEL/UFRPECNPq)

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Published

2023-04-14

How to Cite

MELO, Fernanda Pereira de; LIMA, Gustavo. Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 1Esp, p. 254–268, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp254-268. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47131. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz

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