Portuguese teaching National Common Curricular Core: a comparative view between the phases of elementary and high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n2p78

Keywords:

BNCC, Text Genres, Portuguese Language Teaching

Abstract

The Brazilian National Common Curricular Base (BNCC) is a prescriptive document that guides the teaching and learning processes for the contents and skills taken as essential to the students of all the steps and modalities of basic education. Given its importance, this research aims to confront sections of the document which approach the Language area and the Portuguese Language component in the final phase of the Elementary and High School. The data interpretation, supported by documental analysis content, seeks assist in the notion of discursive/textual genres as objects of school literacies and in basic concepts for understanding the BNCC text, such as language practices, competence and skills in fields of action. The results show, among other aspects, that the High School BNCC seeks, in relation to the Elementary School, to deepen political, social, and cultural aspects allied to the social reference genres for teaching, from a more critical and autonomous approach, emphasizing the insertion of genres typical of contemporary digital literacies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natália Prado Xiriqueira, Universidade Estadual Norte do Paraná - UENP

Graduated in Portuguese/English Letters from the Universidade Estadual Norte do Paraná - UENP.

Eliana Merlin Deganutti Barros, Universidade Estadual Norte do Paraná - UENP/Cornélio Procópio

Doctorate in Language Studies from the State University of Londrina. Associate Professor at the North State University of Paraná (UENP/Cornélio Procópio.

References

BAKHTIN, Mikhtin. Gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhtin. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 261-306.

BARROS, Eliana Merlin Deganutti de. Gêneros textuais e práticas de letramento: a temporalidade verbal no gênero crítica cinematográfica. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 177-200, 2009.

BARROS, Eliana Merlin Deganutti de. Gestos de ensinar e de aprender gêneros textuais: a sequência didática como instrumento de mediação. 2012. 359 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/11/7._Orienta%C3%A7%C3%B5es_aos_Conselhos.pdf. Acesso em: 20 maio 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Ensino médio inovador. Brasília, DF: MEC, [2020]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=13439:ensino-medio-inovador. Acesso em: 16 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: Língua Portuguesa. Brasília, DF: Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2014.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual: análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

ROJO, Roxane. Novos multiletramentos e protótipos de ensino: por um Web-Currículo. In: CORDEIRO, Glais Sales; BARROS, Eliana Merlin Deganutti de; GONÇALVES, Adair Vieira (org.). Letramentos, objetos e instrumentos de ensino: Gêneros textuais, sequências e gestos didáticos. Campinas, SP: Pontes, 2017. p. 189-216.

Published

2021-12-29

How to Cite

XIRIQUEIRA, Natália Prado; BARROS, Eliana Merlin Deganutti. Portuguese teaching National Common Curricular Core: a comparative view between the phases of elementary and high school. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 2, p. 78–95, 2021. DOI: 10.5433/1519-5392.2021v21n2p78. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41675. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos