The chronic use in the classroom: literary perspectives and knowledge construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n1p214

Keywords:

Chronicles, Literature and Human Rights, Literature teaching, Effective readers

Abstract

This article aims, using weights under the teaching of literature, discuss the applicability of the chronicles in foreign language classes (LE), realizing their particularities and emphasizing the possibilities of its use in the construction of knowledge. For this, we made reflections on the teaching of literature in the classroom, highlighting considerations of literature as a fundamental right of human beings, in addition to explain and argue the specifics of the chronicles and their contributions to the teaching of foreign language and literature. The considerations to which they arrived are that, from the chronic use of classes of LE, we can contribute to that, gradually, the teaching of foreign languages becomes significant for students as well as contributing to the interest in reading be awakened

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabrieli Borges Santos, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

Master's degree in Letters from the Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO.

Tadinei Daniel Jacumasso, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

Professor at the Department of Letters at theUniversidade Estadual do Centro Oestet - UNICENTRO

References

ABREU, Marcia. Cultura letrada: leitura e literatura. São Paulo: Ed. UNESP, 2006.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura: vários escritos. 3. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

CEREJA, William Roberto. Ensino de literatura: uma proposta dialógica para o trabalho com literatura. São Paulo: Atual, 2005.

GARCÍA, María Dolores Albaladejo. Cómo llevar la literatura al aula de ELE: de la teoría a la práctica. Revista Didáctica ELE, n. 05, 2007.

LUFT, Celso Pedro; BARBOSA, Francisco de Assis; PEREIRA, Manuel da Cunha (Colab.). Minidicionário. 20. ed. São Paulo: Ática, 2000.

MELLO, Cláudio José de Almeida. Do incentivo à leitura: teoria da literatura, metodologia do ensino e a formação do leitor em questão. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Letras, linguística e suas interfaces. n. 40, p. 177-190, 2010.

PENNAC, Daniel. Como um romance. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

RIBAS, Maria Cristina Cardoso; DOMÁS, Milena Salles Marques; PESSANHA, Ketiley da Silva. A crônica em sala de aula: trabalhando com um gênero menorENORMEnormenor…. SOLETRAS, São Gonçalo, RJ, ano 9X, n. 18, p. 7-2, 2009

Published

2013-09-09

How to Cite

SANTOS, Gabrieli Borges; JACUMASSO, Tadinei Daniel. The chronic use in the classroom: literary perspectives and knowledge construction. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 1, p. 214–230, 2013. DOI: 10.5433/1519-5392.2013v13n1p214. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14620. Acesso em: 17 feb. 2025.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.