Exclusion and social conservation at school
dilemma and possibilities
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n3p843Keywords:
Exclusion, Social conservation, School, Teacher, StudentAbstract
The article aims to analyze the school as a space for the reproduction of social conservation. This work seeks to understand the production of exclusionary practices within the institution that allow separating those who accept the imposition of their culture and official discourse. Based on qualitative research, carried out in the field study at the Escola Municipal Expedicionário Aquino de Araújo, eight interviews were produced with teachers who worked at the educational establishment during the coronavirus pandemic period. We raise the hypothesis that even though the school presents itself as a reference for the democratization of education through the adoption of students within it, we believe that school culture operates in a classificatory and selective logic, as a strategic way of guaranteeing social reproduction by its heirs. Based on the narratives produced by teachers, we believe in the possibility of understanding professorial jurisprudence based on representations regarding failure as a form of student exclusion and the imposing meaning of evaluations, which control student bodies through fear.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2015.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 2011.
BOURDIEU, Pierre; SAINT-MARTIN, Monique de. As categorias do juízo professoral. In: CATANI, Afrânio; NOGUEIRA, Maria Alice (org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2015. p. 185-216.
CATANI, Denice Barbara; GALLEGO, Rita de Cássia. Avaliação. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: morar, cozinhar. Petrópolis: Vozes, 2013. v. 2.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2014.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001. Disponível em: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/39195. Acesso em: 20 jan. 2024.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2005.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação entre duas lógicas. In: PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999. p. 9-23.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vinicius Kapicius Plessim

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.














