Crossing Worlds as an Anti-Colonial Power

Authors

  • Onório Isaias Moura UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2023v18.e49507

Abstract

This work aims to show, based on Davi Kopenawa's demonstration in Hutukara, grito de guerra (2021) and the book Narrativas Kaingang (2023), the contribution of indigenous peoples in the current scenario both to society as a whole and to the academic spaces. This writing brings indigenous epistemologies as an innovation in the voice of a Kaingang researcher, since its methodology is based on self-referential research into elements of its own culture. This highlights the counter-narrative based on a movement of crossing worlds, that is, the ancestral and ancient knowledge that crosses the various walls and barriers that separate the known territories from the unknown. Such borders and worlds, which are impositions of the Fóg (non-indigenous), are considered dangerous for indigenous people in the sense of participating in an intercultural experience disturbed by the hegemony of the modern Western system, which ignores both belonging to the land and the dimension of spirituality linked to non-human worlds and nature.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Onório Isaias Moura, UFRGS

.

References

Referências

CÂNDIDO, Sueli Krengre. Histórias Kaingang. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Intercultural Indígena do Sul da Mata Atlântica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, UFSC, 2014. Disponível em: https://licenciaturaindigena.paginas.ufsc.br/files/2015/04/Sueli-Krengre-Candido.pdf. Acesso em: 05 maio 2023.

CARDOSO, Dorvalino Refej. Kanhgág Jykre Kar – Filosofia, educação Kanhgág e a oralidade: uma abertura de caminhos. Revista Latino-Americana de História. Vale do Rio dos Sinos, v. 10, n. 26, p. 08-45, 2021. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/rla/index.php/rla/issue/view/37/5. Acesso em: 16 maio 2023.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.

ESCOBAR,Arturo. Sentipensar con la Tierra: las luchas territoriales y la dimension ontológica de las Epistemologías del Sur. Revista de Antropología Iberoamericana, Madrid, v. 11, n. 1, p. 11-32, 2016.

FERREIRA, Bruno. Educação Kaingang: processos próprios de aprendizagem e educação escolar. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

FRANCHETTO, Bruna. As artes da palavra. Cadernos de educação escolar indígena, Mato Grosso, v. 2, n. 1, p. 19-51, 2003. Disponível em: https://www.academia.edu/38057394/As_Artes_Da_Palavra. Acesso em: 16 maio 2023.

GIBRAM, Paola Andrade. Falas da diferença: aconselhamentos e modos de ser kanhgág pé. Campos, Curitiba, v. 21, n. 1, p. 43-59, 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/campos/article/view/70044/pdf. Acesso em: 05 maio 2023.

GONÇALVES, Rosângela Fátima. A história do Taquaruçu. In: MELLO, A. et al. (Orgs.) Motus: movimento literário digital edição especial Narrativas Kaingang [recurso eletrônico] Alegrete, RS: UNIPAMPA, 2023. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/13zAROEwWf4pn8AcilfzjYfU1TEPPJYBC/view?pli=1Acesso: 07 nov. 2023.

GRAÚNA, Graça. Contrapontos da Literatura Indígena contemporânea no Brasil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2013.

KUSCH, Rodolfo. Geocultura del hombre americano. Rosário: Editorial Fundación Ross, 2000.

XXXX, Xxxxx Xxxxx de; DARFAIS, Ivete. A história do tigre e do macaco. In: MELLO, A. et al. (Orgs.) Motus: movimento literário digital edição especial Narrativas Kaingang [recurso eletrônico] Alegrete, RS: UNIPAMPA, 2023, p. 11-13. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/13zAROEwWf4pn8AcilfzjYfU1TEPPJYBC/view?pli=1Acesso: 07 nov. 2023.

NASCIMENTO, Márcia G. Tempo, modo, aspecto e evidencialidade em Kaingang. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e Ciências Sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 227-278.

SMITH, Linda Tuhiwai. Descolonizando metodologias: Pesquisa e Povos Indígenas. Tradução Roberto G. Barbosa. Curitiba: Ed. UFPR, 2018.

YANOMAMI, Davi Kopenawa. Hutukara, grito da terra. Belo Horizonte: Chão da Feira, 2021. (Cadernos de Leitura, 130).

Published

2024-03-22

How to Cite

Moura, O. I. (2024). Crossing Worlds as an Anti-Colonial Power. Boitatá, 18(35), e023003. https://doi.org/10.5433/boitata.2023v18.e49507