Canto, Logo Existo

reflexão sobre a canção Tikmû’ûn em um cinema portoalegrense

Authors

  • Eduardo Santos Schaan doutorado em andamento na UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2023v18.e48905

Keywords:

Canção, Cinema, Ensino e Aprendizagem

Abstract

This essay investigates, based on an encounter with a filmmaker from the Tikmu'un people, also known as Maxakali, the boundaries between meaning, its translation and communication in situations where different cosmologies are placed side by side. From a song, it is thought how explanations, learning and teaching can be done in different ways in the cosmology of the Tikmu'un people and how these ways clash with the ways of teaching of non-indigenous people. Thus, in face of the rational, metaphorical and explanatory discourse of the meaning proper to non-indigenous cosmology, the indigenous teaching emerges in a kind of sonorocentrism, a pedagogy and an existence based on song and spirit.

Author Biography

Eduardo Santos Schaan, doutorado em andamento na UFRGS

.

References

BICALHO, Charles Antônio de Paula. O “cinema” cantado dos Maxakali PÓS:Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG. v.9, n.18: nov.2019 Disponível em <https://eba.ufmg.br/revistapos>

_____. Yãmîy maxakali: um gênero nativo de poesia. Revista Aletria Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários da Faculdade de Letras da UFMG, v. 16. Belo Horizonte, 2007a (p. 119-132). Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/18176. Acesso em 08 de setembro de 2023.

_____. Ideograma e pensamento selvagem: a arte e a ciência do yãmîy Maxakali. Revista Gragoatá Programa de Pós-Graduação em Letras do Instituto de Letras da UFF, v. 12, n. 23, p. 168-187. Niterói, 2007b. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33184. Acesso em 08 de setembro de 2023.

________. A imagem na arte verbal Maxakali: aspectos de uma poética de pajelança. Galáxia (São Paulo), n. 39, p. 88–109, set. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gal/a/BMvP9mzWxHfPxPfYL4FPC9m/?lang=pt. Acesso em 08 de setembro de 2023.

KAFKA, F. “Josefina, a Cantora ou O povo dos Camundongos”. In: KAFKA, Franz. Um artista da Fome e A construção. Tradução de Modesto Carone. São Paulo: Brasiliense, 1994.

MAXAKALI. Hitupmã’ax: curar. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG; Cipó Voador. 2008.

POPOVICH, A. H. Maxakali Supernaturalism Summer Institute of Linguistics, 1976.

TUGNY, R. Reverberações entre cantos e corpos na escrita Tikmû’ûn. Revista Transcultural de Música, n. 15, 2011. Acesso: mar. 2018 https://www.sibetrans.com/trans/public/docs/trans_15_18_Pereira.pdf.

Published

2024-03-22

How to Cite

Schaan, E. S. (2024). Canto, Logo Existo: reflexão sobre a canção Tikmû’ûn em um cinema portoalegrense. Boitatá, 18(35), e023006. https://doi.org/10.5433/boitata.2023v18.e48905

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.