“Fugidinha”: musical genre, peripheries and ambiguities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31565

Keywords:

Popular Music, Periphery, Music Genres, Pagode, Música Sertaneja,

Abstract

This paper aims to discuss the negotiations about the ideas of “periphery” and the “popular”, through the analysis of the song “Fugidinha”, between pagode and sertanejo. Music is an important element of contemporary movements of valorization of peripheral worlds which, through some ambiguities, manage to re-elaborate some stereotypes about popular classes.

Author Biography

Felipe Trotta, Universidade Federal Fluminense

PhD in Communication (UFRJ) and Master in Musicology (Uni-Rio). Professor of the Graduate Program in Communication and the Department of Media Studies at Universidade Federal Fluminense.

References

BUTLER, Judith. Gender trouble: feminism and subversion of identity. Nova York, Londres: Routledge, 1990.

BLAZQUEZ, Gustavo. Nosotros, vosotros e ellos: las poéticas de las masculinidades heterosexuales entre jóvenes cordobeses. Revista Trans, Barcelona, n. 12, 2008.

CHAVES, Sarah Nery. Tenho cara de pobre. 2007. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

CONNEL, John e GIBSON, Chris. Sound tracks: popular music, identity and place. Nova York: Routledge, 2003.

FREIRE FILHO, João; HERSCHMANN, Micael. Funk carioca: entre a condenação e a aclamação pela mídia. Revista Eco-Pós, Rio de Janeiro, v.6, n.2, p.60-72, 2003.

HALL, Stuart. Notas sobre a desconstrução do popular”. In: SOVIK, Liv ( Org.). Da diáspora: identidade e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

NEGRI, Marcelo. A nova classe média: o lado brilhante dos pobres. Rio de Janeiro: FGV, 2010.

Pardue, Derek. Ideologies of marginality in Brazilian hip hop. Nova York/ Hampshire, UK: Palgrave Macmillan, 2008.

SANDRONI, Carlos. Feitiço decente: transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Zahar/EdUFRJ, 2001.

SOUZA, Gustavo. O ponto de vista político no cinema de periferia. Revista Galaxia, São Paulo, n.24, 2012.

TROTTA, Felipe. O samba e suas fronteiras: pagode romântico e samba de raiz nos os 1990. Rio de Janeiro: Ed.UFRJ, 2011.

TROTTA, Felipe. Entre o Borralho e o Divino: a emergência musical da periferia. Revista Galaxia, São Paulo, v.13, n.26, 2013.

Published

2013-10-30

How to Cite

Trotta, F. (2013). “Fugidinha”: musical genre, peripheries and ambiguities. Boitatá, 8(16), 28–42. https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31565

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.