“Rondó do capitão”: a song-poem

Authors

  • Ana Luiza Martignoni Spínola Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2011v6.e31185

Keywords:

Manuel Bandeira, Secos & Molhados, Song-poem

Abstract

Manuel Bandeira (1886-1968) can be considered “the most musical of our twentieth century poets”, according to Solange Ribeiro de Oliveira (2003:22). A lot of his poems were set to music, mainly because Bandeira considered music as a superior artistic genre. Because of his artistic preference, he aimed at writing poetry, using intonation and melody to reach some musicality. Thus, due to his musical preference and his capacity to give his poems this melodical weight, this article aims at studying the poem “Rondó do Capitão”, from 8th October 1940, later given a melody by the group Secos & Molhados, in the early 1970s. Therefore the goal of this study is to analyze the “song poem”, taking into account the theories of Zumthor (2005) and Finnegan (2008) and the relation between Bandeira and the music.

Author Biography

Ana Luiza Martignoni Spínola, Universidade Estadual de Londrina

Master's Student in Letters - Universidade Estadual de Londrina

References

BANDEIRA, Manuel. Estrela da vida inteira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

BANDEIRA, Manuel. Itinerário de Pasárgada. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BUENO, André. Literatura e música: A palavra escrita, a palavra falada, a palavra cantada. In: KHÉDE, Sônia Salomão (Org.). Os contrapontos da literatura (Arte, Ciência e Filosofia). Petrópolis-RJ: Vozes, 1984.

CASCUDO, Luis da Câmara. Literatura oral no Brasil. Rio de Janeiro: José Olympio; Brasília: INL, 1978.

CAVALCANTI, Luciano Marcos Dias (UNICAMP). Música e poesia em Manuel Bandeira. Estação Literária, v. 3, 2009. Disponível no site: http://www.uel.br/pos/letras/EL. Acesso em: 30 maio 2011.

FINNEGAN, Ruth. O que vem primeiro: o texto, a música ou a performance? In: MATOS, C. N.; TRAVASSOS, E.; MEDEIROS, F. T. de. Palavra cantada. Ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2008.

MARIZ, Vasco. Manuel Bandeira, o poeta e a música. In: LOPEZ, Telê Porto (Org.). Manuel Bandeira: verso e reverso. São Paulo: T. A. Queiroz, 1987.

MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 1974.

PIGNATARI, Décio. Comunicação poética. São Paulo: Cortez & Moraes, 1978.

RIBEIRO, Solange. Introdução à melopoética: a música na literatura brasileira. In: RIBEIRO, Solange. et al. Literatura e música. São Paulo: Editora SENAC São Paulo: Instituto Itaú Cultural, 2003.

VARGAS, Herom. Secos & Molhados: experimentalismo, mídia e performance. (Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação- XIX – COMPÓS Rio de Janeiro - 2010). Disponível no site: www.compos.org.br. Acesso em: 30 maio 2011.

ZAN, José Roberto. Secos & Molhados: o novo sentido da encenação da canção. In: Atas do 7. Congresso da seção latino-americana da International Association for Study of Popular Music (IASPM-AL), La Habana, jun. 2006. Disponível no site:: http://www.hist.puc.cl/iaspm/lahabana/articulosPDF/JoseRobertoZan.pdf. Acesso em: 30 maio 2011.

ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomadismo. Trad. Jerusa P. Ferreira e Sônia Queiroz. São Paulo: Ateliê, 2005.

How to Cite

Spínola, A. L. M. (2017). “Rondó do capitão”: a song-poem. Boitatá, 6(11), 74–86. https://doi.org/10.5433/boitata.2011v6.e31185

Issue

Section

Seção Livre

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.