The reaction of the popular poet against the pernicious modernity
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2010v5.e31174Keywords:
Modernity, Morality, CustomAbstract
This essay proposes an analysis of a pamphlet of cordel literature. It refers to O bataclan modern, by João Martins de Athayde. The brochure exposes a strong criticism of the new feminine customs, which are associated by the poetic subject with a form of corruption of moral and religious values. Based on this finding, our study is structured in the following aspects: first, it is explained again the relationship between fashion and the moral values of the brochure; second, he observes the producing subject of the verses, who signs himself as a spokesman for morality; and, finally, it aims, in the so-called "modern" times, a religious morality to regiment the life of the simple man of the Northeast.References
AMANCIO, Geraldo; PEREIRA, Vanderlei. De repente cantoria. Fortaleza - CE: LCR, 1995.
ATHAYDE, João Martins. O bataclan moderno. In: O cordel e os desmantelos do mundo. Antologia. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1983, p. 135-146.
BARROS, Leandro Gomes de. As saias calções: o susto de minha sogra. In: O cordel e os desmantelos do mundo. Antologia. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1983, p. 37-46.
BENJAMIN, Roberto. Biografia: João Martins de Ataíde. Disponível em: http://www.casaruibarbosa.gov.br/cordel/JoaoMartins/joaoMartinsdeAtaide_biografia.html. Acessado em: jan. 2011.
CASCUDO, Luis da Câmara. Vaqueiros e Cantadores. Porto Alegre: Editora Tecnoprint, s.d. FALCI, Miridan Knox. Mulheres do sertão nordestino. In: DEL PRIORE, Mary (org.). A história da mulher no Brasil. São Paulo: Conexto, 2006, p 241- 277.
LESSA, Orígenes. Nota introdutória. In: O cordel e os desmantelos do mundo. Antologia. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1983, p. 1-14.
MALUF, Marina; MOTT, Maria Lúcia. Recônditos do mundo feminino. In: NOVAIS, Fernando (coord.); SEVCENKO, Nicolau (org.). História da vida privada no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2008. v. 3, p. 367-422.
SOUTO MAIOR, Mário. Entrevista de Sofia Cavalcanti de Athayde. In: ATHAYDE, João Martins. João Martins de Athayde. Coleção Cordel (introdução e seleção Mário Souto Maior). São Paulo: Hedra, 2000. p. 47-77.
SOUZA, Gilda de Mello e. O espírito das roupas: a moda no século XIX. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
ATHAYDE, João Martins. O bataclan moderno. In: O cordel e os desmantelos do mundo. Antologia. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1983, p. 135-146.
BARROS, Leandro Gomes de. As saias calções: o susto de minha sogra. In: O cordel e os desmantelos do mundo. Antologia. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1983, p. 37-46.
BENJAMIN, Roberto. Biografia: João Martins de Ataíde. Disponível em: http://www.casaruibarbosa.gov.br/cordel/JoaoMartins/joaoMartinsdeAtaide_biografia.html. Acessado em: jan. 2011.
CASCUDO, Luis da Câmara. Vaqueiros e Cantadores. Porto Alegre: Editora Tecnoprint, s.d. FALCI, Miridan Knox. Mulheres do sertão nordestino. In: DEL PRIORE, Mary (org.). A história da mulher no Brasil. São Paulo: Conexto, 2006, p 241- 277.
LESSA, Orígenes. Nota introdutória. In: O cordel e os desmantelos do mundo. Antologia. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1983, p. 1-14.
MALUF, Marina; MOTT, Maria Lúcia. Recônditos do mundo feminino. In: NOVAIS, Fernando (coord.); SEVCENKO, Nicolau (org.). História da vida privada no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2008. v. 3, p. 367-422.
SOUTO MAIOR, Mário. Entrevista de Sofia Cavalcanti de Athayde. In: ATHAYDE, João Martins. João Martins de Athayde. Coleção Cordel (introdução e seleção Mário Souto Maior). São Paulo: Hedra, 2000. p. 47-77.
SOUZA, Gilda de Mello e. O espírito das roupas: a moda no século XIX. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
Downloads
How to Cite
Nunes, G. P. (2017). The reaction of the popular poet against the pernicious modernity. Boitatá, 5(10), 77–90. https://doi.org/10.5433/boitata.2010v5.e31174
Issue
Section
Dossiê
License
Copyright (c) 1969 Boitatá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.