Reflections on the exclusion and inclusion of sociology in the school curriculum

Authors

  • Lesi Corrêa Universidade Estadual de Londrina - UEL

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.1996v1n1p40

Keywords:

Sociology in the 2nd degree, Teaching sociology in Paraná

Abstract

The article addresses the "exclusion - inclusion" problem of Sociology in the school curriculum, not restricted to the subject's legality issue. It also seeks to analyze and demystify the veiled intentions of LDB'S, in an attempt to highlight what was unclear about the importance of Human Sciences in high school education. The analysis of the problem of the teaching of Sociology is carried out based on a brief history of structuring high school education in the period from 30 to 92, with the central focus of studies on legislation and teaching practice in Sociology courses in the region. de Londrina-PR The objective of this study is to seek subsidies that help to rethink the current situation of the discipline based on the history of the past.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lesi Corrêa, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Professor at the Universidade Estadual de Londrina - UEL.

References

CAPPELLETII, Isabel F. A Fonoaudiologia: reflexões sobre os seus fundamentos. São Paulo: Cortez, 1985.

FAUSTO, Boris. O Brasil Republicano: estrutura de poder e economia (1889-1930). São Paulo: Bertrand, 1985. v. 8.

FAUSTO, Boris. O Brasil Republicano: sociedade e instituições (1889-1930). São Paulo: Bertrand, 1985. v. 9.

FAUSTO, Boris. O Brasil Republicano: sociedade e política (1930-1964). In: História Geral da Civilização Brasileira. 3. ed. São Paulo: Difel, 1986. v. 10.

FAZENDA, Ivani Catarina. A. Educação no Brasil anos 60: o pacto do silêncio. São Paulo: Loyola, 1988.

FAZENDA, Ivani Catarina. Integração e Interdisciplinariedade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 1992.

FERRARI, Alfonso Trujillo. Fundamentos de Sociologia. São Paulo: McGraw-Hill, 1983.

FONTOURA, Amaral. Introdução à Sociologia. 4.ed. Porto Alegre: Globo, 1961.

FREITAG, Bárbara. Escola Estado e Sociedade. 4. ed. São Paulo: Moraes, 1980.

OLIVEIRA, Luzia Herrmann de. A Sedimentação partidária em questão; os políticos no Paraná de 1979 a 1990. Londrina: UEL, 1992.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia critico-social dos Conteúdos. São Paulo: Loyola, 1990.

LIBÂNEO, José Carlos. Formação da consciência crítica: subsídios. In: LIBÂNEO, José Carlos. Sócio-analíticos. Petrópolis: Vozes, 1979.

MEKSENAS, Paulo. Sociologia. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

MEKSENAS, Paulo. Sociologia da Educação: introdução ao estudo da escola no processo de transformação social. São Paulo: Loyola, 1992.

RODRIGUES, Neidson. Por uma nova escola: o transitório e o permanente na educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1985.

SAVIANI, Demerval. Educação brasileira. Educação & Sociedade, São Paulo: Cortez & Moraes, set. 1978, p. 50.

SPEER, Albert. Por Dentro do Terceiro Reich, Rio de Janeiro: Ed. Arte Nova, 1975.

Published

1996-06-16

How to Cite

CORRÊA, Lesi. Reflections on the exclusion and inclusion of sociology in the school curriculum. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 1, n. 1, p. 40–51, 1996. DOI: 10.5433/2176-6665.1996v1n1p40. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9394. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles