Reflections on the exclusion and inclusion of sociology in the school curriculum
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.1996v1n1p40Keywords:
Sociology in the 2nd degree, Teaching sociology in ParanáAbstract
The article addresses the "exclusion - inclusion" problem of Sociology in the school curriculum, not restricted to the subject's legality issue. It also seeks to analyze and demystify the veiled intentions of LDB'S, in an attempt to highlight what was unclear about the importance of Human Sciences in high school education. The analysis of the problem of the teaching of Sociology is carried out based on a brief history of structuring high school education in the period from 30 to 92, with the central focus of studies on legislation and teaching practice in Sociology courses in the region. de Londrina-PR The objective of this study is to seek subsidies that help to rethink the current situation of the discipline based on the history of the past.Downloads
References
FAUSTO, Boris. O Brasil Republicano: estrutura de poder e economia (1889-1930). São Paulo: Bertrand, 1985. v. 8.
FAUSTO, Boris. O Brasil Republicano: sociedade e instituições (1889-1930). São Paulo: Bertrand, 1985. v. 9.
FAUSTO, Boris. O Brasil Republicano: sociedade e política (1930-1964). In: História Geral da Civilização Brasileira. 3. ed. São Paulo: Difel, 1986. v. 10.
FAZENDA, Ivani Catarina. A. Educação no Brasil anos 60: o pacto do silêncio. São Paulo: Loyola, 1988.
FAZENDA, Ivani Catarina. Integração e Interdisciplinariedade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 1992.
FERRARI, Alfonso Trujillo. Fundamentos de Sociologia. São Paulo: McGraw-Hill, 1983.
FONTOURA, Amaral. Introdução à Sociologia. 4.ed. Porto Alegre: Globo, 1961.
FREITAG, Bárbara. Escola Estado e Sociedade. 4. ed. São Paulo: Moraes, 1980.
OLIVEIRA, Luzia Herrmann de. A Sedimentação partidária em questão; os políticos no Paraná de 1979 a 1990. Londrina: UEL, 1992.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia critico-social dos Conteúdos. São Paulo: Loyola, 1990.
LIBÂNEO, José Carlos. Formação da consciência crítica: subsídios. In: LIBÂNEO, José Carlos. Sócio-analíticos. Petrópolis: Vozes, 1979.
MEKSENAS, Paulo. Sociologia. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1992.
MEKSENAS, Paulo. Sociologia da Educação: introdução ao estudo da escola no processo de transformação social. São Paulo: Loyola, 1992.
RODRIGUES, Neidson. Por uma nova escola: o transitório e o permanente na educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1985.
SAVIANI, Demerval. Educação brasileira. Educação & Sociedade, São Paulo: Cortez & Moraes, set. 1978, p. 50.
SPEER, Albert. Por Dentro do Terceiro Reich, Rio de Janeiro: Ed. Arte Nova, 1975.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.