Sociology teacher training: a study in the light of historical-cultural theory
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2007v12n1p159Keywords:
Course of Social Sciences, Teaching of Sociology, Nucleus of Teaching, Educational experienceAbstract
The aim of this paper is to develop some reflections about the trajectory of the course of Social Sciences in the Faculty of Philosophy and Science — Unesp/Marília — by means of the historical-cultural theory, and to reveal the most relevant contributions to the formation of the teacher of Sociology, in the context of the implementation of Sociology, as an obligatory discipline, in the senior high school, all over the country, aiming to the formation of a professional aware of the quality of public education and of knowledge socialization.Downloads
References
CANDIDO, A. Tendências no desenvolvimento da sociologia da educação. In: FORACCHI, M. M.; PEREIRA, L. (org.). Educação e sociedade: leituras de sociologia da educação. São Paulo: Ed. Nacional, 1983.
CHAMMÉ, S. J.; MOTT, Y. T. A realidade do ensino de sociologia no 2º grau: inovações e continuidades. In: BICUDO, M. A V.; BERNARDO, M. V. C. (org.). Núcleos de ensino: um projeto de educação continuada. São Paulo: Ed. Unesp, 1996.
FREITAS, L.C. A internalização da exclusão. Educação e sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 301-328, set. 2002.
MELLO, S. A. A escola de Vygotsky. In: CARRARA, K. (org.). Introdução à psicologia. São Paulo: Avericamp. 2004.
MENDONÇA, S.GL.; MILLER, S. (org.). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006.
OLIVEIRA, B. A. Fundamentos filosóficos marxistas da obra vigotskiana: a questão da categoria de atividade e algumas implicações para o trabalho educativo. In: MENDONÇA; MILLER (org.). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006. p.3-26.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez e Autores Associados, 1991.
VYGOTSKI, L.S. Obras escogidas. Tradução: Lydia Kuper.vol.III. Madrid: Visor, 1995.
VYGOTSKI, L.S. Obras escogidas. Madrid: Visor, 1996. v. 4. .
VYGOTSKY, L.S. El problema del entorno. 1935. Mimeo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.