Symphony by many hands: ethnographic sketch for a scientific project and the vicissitudes of evaluation policies
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2009v14n1p125Keywords:
Inter-institutional policies, Academic evaluation, GraduateAbstract
This article describes the process of elaborating a project for submission to the National Programme of Academic Cooperation (PROCAD) of the Commission for the Training of Personnel for Higher Education (Capes). Its aim is to discuss whether the results of inter-institutional policies strengthen peripheral institutions, as its formal objectives state. This discussion encompasses the analysis of the current evaluation policies of both graduate programs and the academic faculty attached to them. These policies seem to replace principles of academic cooperation with competition between colleagues. The text was based on the author’s participation in the Inter-Institutional Seminar on Science and Knowledges in Amazônia (UFPE, Recife, out/2005) and more specifically on the discussions of the round-table on Inter-Institutional Policies for Research and Training.Downloads
References
ANDRADE, Maristela de Paula. Estratégias para contornar as classificações oficiais, pesquisar e formar na “periferia”. In: NORONHA, Nelson Matos de; ATHIAS, Renato. (org.). Ciências e Saberes na Amazônia - Indivíduos, Coletividades, Gênero e Etnias. Recife: EDUFPE, 2008. p. 187-195.
CARPINTEIRO, Otávio A. S. Bolsa de Produtividade: Qual o melhor corredor - o que corre 100 metros em 10 segundos ou o que corre em 20 segundos? Disponível em: http://www.jornaldaciencia.org.br/Detalhe.jsp?id=54272. Acesso em: 23 03 2009.
CARPINTEIRO, Otávio A. S. A quem se dirige o Edital Universal 2008? Disponível em: http://www.jornaldaciencia.org.br/Detalhe.jsp?id=57672. Acesso em: 23 03 2009.
CAVALCANTI, Josefa Salete. Desenvolvimento e políticas de pesquisa e formação. In: NORONHA, Nelson Matos de; ATHIAS, Renato. (org.). Ciências e Saberes na Amazônia - Indivíduos, Coletividades, Gênero e Etnias. Recife: EDUFPE, 2008. p. 197-209.
FONSECA, Cláudia. Avaliação dos programas de pós-graduação: do ponto de vista de um nativo. Horizontes Antropológicos, v. 4, n. 8, p. 182-198, jun. 1998.
NORONHA, Nelson Matos de; ATHIAS, Renato. Introdução. In: NORONHA, Nelson Matos de; ATHIAS, Renato. (org.). Ciências e Saberes na Amazônia - Indivíduos, Coletividades, Gênero e Etnias. Recife: EDUFPE, 2008. p. 7-12.
RODRIGUES, Luiz Oswaldo Carneiro. Publicar mais, ou melhor? O tamanduá olímpico. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 29, n. 1, p. 35-48, 2007.
SCHWARTZMAN, Simon. A universidade segundo Schwartzman. Entrevista. Jornal da Unicamp, v. 356, 23 abril/ 6 maio 2007.
STOCKING Jr, George W. Antropologia em Chicago: a fundação de um departamento independente – 1923-1929. In: Peixoto, Pontes e Schwarcz (org.). Antropologias, Histórias, Experiências. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004. p. 15-59.
THOMPSON, Edward Palmer. O termo ausente: experiência. In: A miséria da teoria: ou um planetário de erros. Rio de janeiro: Zahar Editores, 1981. p. 180-201.
VIEIRA, Wilson José. A casta dos superbacharéis. Correio Braziliense. Opinião. 07 fev. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.