Education in liquid modernity: between tensions and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2016v21n2p279

Keywords:

Education, Liquid modernity, Pedagogical theories, Postmoder

Abstract

This study aims to understand the paradigmatic crises that are multiplying in education and in society in general, directly reflecting the influence of the crisis in the context of pedagogical theories in the contemporary world. We problematize aspects of postmodern thought and several authors who favor changes of perspective about the tenets of modernity, as Bauman (2001; 2010; 2013), Harvey (2012), Santos (2007), Lyotard (1988) and some others who will subsidise our reflections. Such prerogatives are sustained in the current social crisis that has allowed the questioning of modern metanarratives and its supporting pillars in face of changes occurred in the denominated Liquid Modernity.

Author Biographies

Cássia Cristina Furlan, Universidade Estadual de Maringá - UEM

PhD in Education from the Universidade Estadual de Maringá - UEM. Professor at the Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD.

Eliane Rose Maio, Universidade Estadual de Maringá - UEM

PhD in School Education from the Universidade Estadual Paulista - UNESP. Professor at the Universidade Estadual de Maringá - UEM.

References

ALMEIDA, Felipe Quintão; GOMES, Ivan Marcelo; BRACHT, Valter. Bauman e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

BAUMAN, Zygmunt. A sociedade líquida: entrevistado por Maria Lúcia Garcia Palhares-Burke. São Paulo: Folha de São Paulo, 2003. Disponível em: http://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/upload/chamadas/4_Encontro_ Entrevista_A_Sociedade_Liquida_1263224949.pdf. Acesso em: fev. 2016.

BAUMAN, Zygmunt. Bauman sobre Bauman. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo parasitário: e outros temas contemporâneos. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

BAUMAN, Zygmunt. Desafios pedagógicos e modernidade líquida: entrevista de Alba Porcheddu sobre a educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 137, p. 661- 684, maio/ago. 2009.

BAUMAN, Zygmunt. Ética pós-moderna. São Paulo: Paulus, 1997.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. Observatório da imprensa entrevista o sociólogo Zygmunt Bauman. 2015.

BAUMAN, Zygmunt. Sobre educação e juventude: conversas com Ricardo Mazzeo. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

FRANÇA, Rafael Marques. Crises e emergências paradigmáticas na ciência, no currículo e na educação física. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Centro de Educação, Comunicação e Artes, Londrina, 2009.

GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. As teorias educacionais e as didáticas na modernidade e pós-modernidade. In: GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. Didática e teorias educacionais. Rio de Janeiro: DP&A, 2000, p. 39-75.

GOERGEN, Pedro. O embate modernidade/pós-modernidade e seu impacto sobre a teoria e a prática educacionais. Eccos Revista Científica, São Paulo, n. 28, p. 149-169, maio/ago. 2012.

HARVEY, David. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 22. ed. São Paulo: Edições Loyola Jesuítas, 2012.

HUTCHEON, Linda. A incredulidade a respeito das meta narrativas: articulando pós-modernismo e feminismos. Labrys: Estudos Feministas, [S. l.], n. 1-2, p. 1-5, dez. 2002.

LIBANEO, José Carlos. As teorias pedagógicas modernas resignificadas pelo debate contemporâneo na educação. In: LIBÂNEO, José Carlos; SANTOS, Akiko (Org.). Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. São Paulo: Alínea, 2005. Disponível em: http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/T1SF/ Akiko/03.pdf. Acesso em: 20 mar. 2014.

LIMA, João Francisco Lopes. A pedagogia e o cenário pós-moderno: sobre as possibilidades de continuar educando. Educere et Educare: Revista de Educação, Cascavel, v. 5, n. 10, p. 1-12, 2010.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2007.

LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno. 3. ed. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1988.

McLAREN, Peter. Pós-modernismo, pós-colonialismo e pedagogia. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Teoria crítica em tempos pós-modernos. Porto Alegre: Artes Medicas, 1993. p. 9-40.

MOREIRA, Antonio Flavio; TADEU, Tomaz (Org.). Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MORIN, Edgar. O paradigma perdido: a natureza humana. Portugal: Publicações Europa América, 1988.

PONDÉ, Luiz Felipe. A invenção do contemporâneo: o diagnóstico de Zygmunt Bauman para a pós-modernidade. Campinas: CPLF Cultura, 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=58MMs5j3TjA. Acesso em: 20 mar. 2014.

SANTOS, Boaventura Sousa. Em torno de um novo paradigma sócio epistemológico: Manuel Tavares conversa com Boaventura de Sousa Santos. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 10, n. 10, p. 1-11, 2007.

SCOCUGLIA, Afonso Celso. Paulo Freire e a conscientização na transição pós moderna. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 23, p. 21-42, 2005.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

Published

2016-12-28

How to Cite

FURLAN, Cássia Cristina; ROSE MAIO, Eliane. Education in liquid modernity: between tensions and challenges. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 21, n. 2, p. 279–302, 2016. DOI: 10.5433/2176-6665.2016v21n2p279. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/27999. Acesso em: 29 jun. 2024.

Issue

Section

Articles