Educação linguística, variação e ensino: como eles se encontram?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n3p176-191

Keywords:

Linguistic variation, Portuguese language teaching, Linguistic Atlas of Brazil

Abstract

Linguistic variation has already been extensively studied in academia, which is relevant for understanding linguistic heterogeneity. However, Portuguese language teaching still needs greater depth and new possibilities for dealing with the topic, so it is still common to see episodes of linguistic prejudice. With a view to contributing to a change in this scenario, this article proposes a reflection on linguistic variation and teaching based on geolinguistic data, contributed by Dialectology (Cardoso, 2010), discussing in the light of Educational Sociolinguistics (Bortoni-Ricardo, 2005) and Linguistic Education (Bagno; Rangel, 2005) how education is reflected in speakers' lexical choices regarding the uses of menos/menas. Thus, the aim is to help improve work with linguistic variation in schools based on data on the language in use, in this case represented by documentation in the Brazilian Linguistic Atlas, and its study under different approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Aparecida Alencar , IFMS-CG

Doutora em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Daniela de Souza Silva Costa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Letras. Professora Adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). 

References

AGUILERA, Vanderci de Andrade; ROMANO, Valter Pereira. Menos e menas: um estudo pluridimensional a partir dos dados do Projeto ALiB. In: CARDOSO, Suzana Alice; MOTA, Jacyra Andrade; PAIM, Marcela Moura Torres (org.). Documentos 3: projeto Atlas Linguístico do Brasil. Salvador: Vento Leste, 2012, p. 199-218.

ANTUNES, Irandé. Território das palavras: estudo do léxico em sala de aula. São Paulo: Parábola, 2012.

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico. 24 ed. São Paulo: Loyola, 2003.

BAGNO, Marcos; RANGEL, Egon de Oliveira. Tarefas da Educação linguística no Brasil. Rev. Brasileira de Linguística Aplicada, v. 5, n. 1, p. 63-81, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982005000100004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/LdCCsV35tZzGymcnq8DcW5p/?lang=pt. Acesso em: 24 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982005000100004

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola, e agora? Sociolinguística & Educação. São Paulo: Parábola, 2005.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Manual de Sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2017.

BRASIL.MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Secretaria de Educação Básica. Base

Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 28 set. 2023.

CAMACHO, Roberto Gomes. Sociolingüística II. In: BENTES, Anna Christina; MUSSALIM, Fernanda (orgs.). Introdução à lingüística: domínios e fronteiras, v.1 – 5.ed. São Paulo: Cortez, 2005, p. 49-75.

CAPES. Catálogo de Teses e Dissertações. Disponível em: https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/. Acesso em: 19 dez. 2023.

CARDOSO, Suzana Alice Marcelino. Geolinguística: tradição e modernidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

CARDOSO, Suzana Alice Marcelino et al. Atlas Linguístico do Brasil. v. 2. Londrina: Eduel, 2014.

CHAMBERS, Jack. K.; TRUDGILL, Peter. La Dialetología. Madrid: Visor Libros SL, 1994.

PAIVA, Maria da Conceição de; SCHERRE, Maria Marta Pereira. Retrospectiva sociolinguística: contribuições do PEUL. D.E.L.T.A, [S.l], v. 15, n. especial, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44501999000300009 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/Fs5Sf3yM65D75mmWjYhjkTk/. Acesso em: 24 dez. 2023.

PROJETO ATLAS LINGUÍSTICO DO BRASIL. Objetivos. Disponível em: https://alib.ufba.br/content/objetivos. Acesso em: 15 nov. 2023.

SILVA, Alba Valéria Tinoco Alves; SANTOS, Aline Silva. O léxico no livro didático: corpus ALiB. 2003. Disponível em: https://alib.ufba.br/sites/alib.ufba.br/files/texto_alba_e_aline_o_lexico_no_livro_didatico.pdf. Acesso em: 15 nov. 2023.

SILVA, Maria Emília Barcellos da Silva. Os estudos dialetológicos e seu compromisso com o ensino. Disponível em: http://www.filologia.org.br/abf/volume2/numero1/06.htm. Acesso em: 15 nov. 2023.

TRAVAGLIA, Luís Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2001.

TRAVAGLIA, Luís Carlos. Gramática: ensino plural. São Paulo: Cortez, 2003.

Published

2023-12-31

How to Cite

ALENCAR , Beatriz Aparecida; COSTA, Daniela de Souza Silva. Educação linguística, variação e ensino: como eles se encontram?. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 3, p. 176–191, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n3p176-191. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49433. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)