The importance of prior knowledge in the process of reading: an analysis of textbook of basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2007v7n1p247

Keywords:

Reading concepts, Previous knowledge, Construction of meaning, Textbooks

Abstract

Since reading is the interactional point between the text and the reader, the construction of meaning in reading is taken for granted. One of the main conditions through which the reading process is conceived as a producer of meanings is the activation and linking of previous knowledge that students already have. Consequently, textbooks used in the first stage of the primary school are analyzed to see whether they have the necessary conditions for the promotion of this type of knowledge in the reading process. Volume 2 of textbook Viver e aprender Português, adopted in a government school in the municipality of Maringá – Pr - Brazil, has been selected for analysis. Data have shown a trend towards the achievement of imitational reading activities which represent an authoritarian concept highly enhanced in the schooling process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabiana Poças Biondo, Universidade Estadual de Maringá

Master's Degree in Letters from the Universidade Estadual de Maringá

References

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1992.

CORACINI, M. J. R. F. Leitura: decodificação, processo discursivo...? In: CORACINI, M. J. R. F. (org.) O jogo discursivo na aula de leitura: língua materna e língua estrangeira. Campinas/SP: Pontes, 1995.

CORACINI, M. J. R. F. Concepções de leitura na (pós-) modernidade. In: LIMA, R. C. de C. P. (org.). Leituras: múltiplos olhares. Campinas/SP: Mercado de Letras; São João da Boa Vista/SP: Unifloh, 2005.

DELL`ISOLA, R. L. P. A interação sujeito-linguagem em leitura. In: MAGALHÃES, I. (org.) As múltiplas faces da linguagem. Brasília: UNB, 1996.

GOULEMOT, J. M. Da leitura como produção de sentidos. In: CHARTIER, R. Práticas de leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.

KLEIMAN, A. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 1989.

KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas: Pontes/Editora Unicamp, 1993.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1996.

LEFFA, V. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolingüística. Porto Alegre Sagra: DC Luzzatto, 1996.

MARTOS, C. R. Viver e aprender português. 2ª série. São Paulo: Saraiva, 2002.

MARTOS, C. R. Viver e aprender português. 4ª série. São Paulo: Saraiva, 2002.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6.ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

TRAVAGLIA, L.C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo/SP: Cortez, 1996.

Published

2014-06-15

How to Cite

BIONDO, Fabiana Poças. The importance of prior knowledge in the process of reading: an analysis of textbook of basic education. Entretextos, Londrina, v. 7, n. 1, p. 247–264, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2007v7n1p247. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/18541. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos