The importance of prior knowledge in the process of reading: an analysis of textbook of basic education
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2007v7n1p247Keywords:
Reading concepts, Previous knowledge, Construction of meaning, TextbooksAbstract
Since reading is the interactional point between the text and the reader, the construction of meaning in reading is taken for granted. One of the main conditions through which the reading process is conceived as a producer of meanings is the activation and linking of previous knowledge that students already have. Consequently, textbooks used in the first stage of the primary school are analyzed to see whether they have the necessary conditions for the promotion of this type of knowledge in the reading process. Volume 2 of textbook Viver e aprender Português, adopted in a government school in the municipality of Maringá – Pr - Brazil, has been selected for analysis. Data have shown a trend towards the achievement of imitational reading activities which represent an authoritarian concept highly enhanced in the schooling process.Downloads
References
CORACINI, M. J. R. F. Leitura: decodificação, processo discursivo...? In: CORACINI, M. J. R. F. (org.) O jogo discursivo na aula de leitura: língua materna e língua estrangeira. Campinas/SP: Pontes, 1995.
CORACINI, M. J. R. F. Concepções de leitura na (pós-) modernidade. In: LIMA, R. C. de C. P. (org.). Leituras: múltiplos olhares. Campinas/SP: Mercado de Letras; São João da Boa Vista/SP: Unifloh, 2005.
DELL`ISOLA, R. L. P. A interação sujeito-linguagem em leitura. In: MAGALHÃES, I. (org.) As múltiplas faces da linguagem. Brasília: UNB, 1996.
GOULEMOT, J. M. Da leitura como produção de sentidos. In: CHARTIER, R. Práticas de leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.
KLEIMAN, A. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 1989.
KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas: Pontes/Editora Unicamp, 1993.
LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1996.
LEFFA, V. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolingüística. Porto Alegre Sagra: DC Luzzatto, 1996.
MARTOS, C. R. Viver e aprender português. 2ª série. São Paulo: Saraiva, 2002.
MARTOS, C. R. Viver e aprender português. 4ª série. São Paulo: Saraiva, 2002.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6.ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
TRAVAGLIA, L.C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo/SP: Cortez, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.