Speech-melody: a proposal of approach to the Center of Song Meanings
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31568Keywords:
Voice-melodia, Paul Zumthor, Oral poetryAbstract
Assuming that the Song´s approaches derived of theories strictly musical or strictly poetic-literary present results of partial understanding, this article presents the concept of speech-melody - except in this abstract, but developed in the article, the details of their development - defined as the voice realized in performance that held in carrying, besides the vocal elements, cantabile melody whose text is understandable. Based mainly on theoretical contribution of Paul Zumthor on the poetics of orality, the objective is point to the significant elements of the song (like the melody and the text) unified and transmitted in performance. Maybe then, we can contribute to the development of a field of study for the "little tradition" (in the words of Marcos Napolitano) Brazilian song, trying to find a center of meaning that is neither just musical and nor just poetic.Downloads
Download data is not yet available.
References
FRACESCHI, Humberto Moraes. A Casa Edison e seu tempo. Rio de Janeiro: Sarapuí, 2002.
GROOVE, DICIONÁRIO DE MÚSICA. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994.
LIMA, L. Costa. Dispersa demanda. Rio de Janeiro: Ed. Francisco Alves, 1981
MATOS, TRAVASSOS & MEDEIROS (Org.). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7 letras, 2008.
NAPOLITANO, Marcos. A síncope das idéias: a questão da tradição na música popular brasileira. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2007.
NAVES, Santuza Cambraia. Canção popular no Brasil: a canção crítica. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
SPINA, Segismund. Na madrugada das formas poéticas. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2002.
SPINA, Segismund. Manual de versificação românica medieval. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2003.
TATIT, Luiz. A canção: eficácia e encanto. São Paulo: Ed. Atual, 1986.
TATIT, Luiz. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: EDUSP, 1995.
TATIT, Luiz. O século da canção. São Paulo, Ateliê Editorial, 2004.
TATIT, Luiz & LOPES, Ivã C. Elos de melodia e letra: análise semiótica de seus canções. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2008.
ULHÔA, Marta. Pertinência e música popular: em busca de categorias para análise da música brasileira popular. Cadernos do Colóquio, UNIRIO, 2000. Disponível no site: http://seer.unirio.br/index.php/coloquio/issue/view/5
WISNIK, J. M. “O minuto e o milênio ou Por favor, professor, uma década de cada vez”. In NOVAES, Adauto (Org.). Anos 70: ainda sob a tempestade. Rio de janeiro: Aeroplano: Editora Senac Rio, 2005.
WISNIK, J. M. “Cajuína transcendental”. In BOSI, Alfredo. Leitura de poesia. São Paulo: Ed. Ática, 2007.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a “literatura medieval”. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomadismo: entrevistas e ensaios. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2005.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
GROOVE, DICIONÁRIO DE MÚSICA. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994.
LIMA, L. Costa. Dispersa demanda. Rio de Janeiro: Ed. Francisco Alves, 1981
MATOS, TRAVASSOS & MEDEIROS (Org.). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7 letras, 2008.
NAPOLITANO, Marcos. A síncope das idéias: a questão da tradição na música popular brasileira. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2007.
NAVES, Santuza Cambraia. Canção popular no Brasil: a canção crítica. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
SPINA, Segismund. Na madrugada das formas poéticas. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2002.
SPINA, Segismund. Manual de versificação românica medieval. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2003.
TATIT, Luiz. A canção: eficácia e encanto. São Paulo: Ed. Atual, 1986.
TATIT, Luiz. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: EDUSP, 1995.
TATIT, Luiz. O século da canção. São Paulo, Ateliê Editorial, 2004.
TATIT, Luiz & LOPES, Ivã C. Elos de melodia e letra: análise semiótica de seus canções. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2008.
ULHÔA, Marta. Pertinência e música popular: em busca de categorias para análise da música brasileira popular. Cadernos do Colóquio, UNIRIO, 2000. Disponível no site: http://seer.unirio.br/index.php/coloquio/issue/view/5
WISNIK, J. M. “O minuto e o milênio ou Por favor, professor, uma década de cada vez”. In NOVAES, Adauto (Org.). Anos 70: ainda sob a tempestade. Rio de janeiro: Aeroplano: Editora Senac Rio, 2005.
WISNIK, J. M. “Cajuína transcendental”. In BOSI, Alfredo. Leitura de poesia. São Paulo: Ed. Ática, 2007.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a “literatura medieval”. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomadismo: entrevistas e ensaios. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2005.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
Downloads
Published
2013-10-30
How to Cite
Lima, J. G. de. (2013). Speech-melody: a proposal of approach to the Center of Song Meanings. Boitatá, 8(16), 84–96. https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31568
Issue
Section
Dossiê
License
Copyright (c) 2013 Boitatá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.