Orality, performance poetry and rap songs as collective manifestation

Authors

  • Selma Regina Bonugli Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2012v7.e31534

Keywords:

Rap, Collective Expression, Poetry

Abstract

This paper aims to analyze the song of Racionais MC’s, entitled Negro Drama, comparing its ideological speech – filled with oral and poetic marks – with the song of another Brazilian MC, Criolo, entitled Não existe amor em SP, whose esthetics and music language reveal the essence of human soul. The both lyrics show the violence of the urban periphery in São Paulo (Brazil), the troubles and dangers in the shantytown. The both MCs make their performances in angars, far from the mainstream. In the Racionais’ lyrics, the MC uses his voice for social criticism and to speak out against the system. The background scratch song reflects the conscience of the listeners role. In the Criolo song, the rhythm shows melodic multiplicity. The artist express the loneliness and the helplessness sense of the residents of São Paulo City.

Author Biography

Selma Regina Bonugli, Universidade Estadual de Londrina

Graduate Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

References

BARCELOS, Caco. Profissão repórter: o caos na Praça da Sé. 2007. Disponível em, http://www.youtube.com/watch?v=rzHr-PsZH1Y>. Programa Fantástico Rede Globo de Televisão. Acesso em: 18 jul. 2012.

BENTES, Anna Crhistina; FERNANDES, Frederico. A poesia oral nas bordas do mundo: identidades em movimento nos videoclipes brasileiros de rap . In: LEITE, Eudes Fernando; FERNANDES, Frederico (Org.). Oralidade e Literatura 3: outras veredas da voz. Londrina: EDUEL, 2007.p. 123-138.

BIJÓIAS, Maria. Griots: os intérpretes da História Africana. Disponível em: < http://www.ruadireita.com/musica/info/griots-os-interpretes-musicais-da-historia-africana/ > Acesso em: 17 jul. 2012.

BUARQUE, Chico de Holanda. A canção, o rap, Tom e Cuba, Segundo Chico . Entrevista realizada em 26/12/2004. In Folha de São Paulo; Disponível em: http://www.chicobuarque.com.br/texto/entrevistas/entre_fsp_261204c.htm. Acesso em: 16 Jul. 2012

COQUEIRO, Haley. Não Existe Amor Em SP (Mas Talento, Sim!). Publicado em 27/06/2011. Disponível em < http://www.osinvicioneiros.com.br/2011/06/nao-existe-amor-em-sp-mas-talento-sim.html > Acesso em: 13 Jul. 2012.

CRIOLO. Não Existe Amor em SP. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=f35HluEYpDs >Acesso em: Jul. de 2012.

CRIOLO e VELOSO, Caetano. Não existe amor em SP. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=mvYh9jJl5gQ > Acesso em: 12 Jul. 2012.

DAYRELL, Juarez. A MÚSICA ENTRA EM CENA O rap e o funk na socialização da juventude. Belo Horizonte:UFMG. 2005. 21-55.

FINNEGAN, Ruth. O que vem primeiro: o texto a música ou a performance? In MATOS, Claudia Neivas de; TRAVASSOS, Elizabeth e MEDEIROS, Fernanda Teixeira de. Palavra Cantada: ensaios sobre Poesia, Música e Voz. Rio de Janeiro: Viveiros de Castro, 2008.

GABRIELA, Marília. De Frente com Gabi: SBT. Entrevista exibida em 18/01/2012. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=jM652HU6ikU > Acesso em: 20 Jul. 2012.

GASPAR, Rapper. Rap e Repente: do tecer das rimas ao canto falado. Documentário de Tortino R. Andréia. Postado em 03/07/2009. Disponível em: < http://www.youtube.com/watch?v=2Fdt_Pitjgw> Acesso em: 20 jul. 2012.

GLOBO NEWS. Disponível em < http://www.youtube.com/watch?v=8vdJEeW2UEk> Acesso em: 11 Jul. 2012

HAVELOCK, Eric. A. A Revolução da Escrita na Grécia e suas Consequências culturais. Trad. Ordep José Serra. São Paulo: Edunesp/ Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

MANO BROWN. Disponível em http://www.youtube.com/watch?v=7Kni_KvBhMI Acesso em: 10 Jul. 2012.

MARIA, Glória. Profissão repórter: o caos na Praça da Sé. 2007. Disponível em http://www.youtube.com/watch?v=rzHr-PsZH1Y>. Programa Fantástico Rede Globo de Televisão. Acesso em: 15 jul. 2012.

MURANO, Edgard. A homenagem de Chico Buarque ao rapper Criolo retoma o antigo diálogo entre o canto falado e a MPB. Revista de Língua Portuguesa. Disponível em: <http://revistalingua.uol.com.br/textos/73/artigo249246-1.asp > Acesso em: 20 jul. 2012.

NASCIMENTO, Jorge. Cultura e Consciência: a função do Racionais MC’s.: Z Revista Cultural Revista Virtual do Programa Avançado de Cultura Contemporâne, ano 5, n 3, 2009. Disponível em: < http://revistazcultural.pacc.ufrj.br/cultura-e-conscienciaa-%E2%80%9Cfuncao%E2%80%9D-do-racionais-mcs-de-jorge-nascimento/ . Acesso em: 20 jul. 1012.

NOGUEIRA, Bruno Torturra. Autor do disco mais elogiado : todo mundo tem fome. Se não é de feijão e farinha, é de amor.Revista Trip, n 203, 2012. Disponível em: http://revistatrip.uol.com.br/revista/203/paginas-negras/criolo.html. Acesso em: 20 jul. 2012.

PELEN, Jean-Noël. Memória da literatura oral: a dinâmica discursiva da literatura oral: reflexoões sobre a noção de etnotexto. Trad. Maria T. Sampaio. História e oralidade (PUCSP) v.22. p. 49-77, 2001.

SODRÉ, Muniz. O social irradiado: violência urbana, neogrotesco e mídia. São Paulo: Cortez, 1992. p. 9-61.

SCHUSTERMAN, Richard. Estética rap: violência e a arte de ficar na real. In: DARBY, Derrick; SHELBY, Tommie. Hip Hop e a filosofia. São Paulo: Madras, 2006. p. 68-69

SCHUSTERMAN, Richard. Vivendo a arte: o pensamento pragmatista e a estética popular. São Paulo: Editora 34, 1998.

TAKEDA, Anna Carolina Botelho. Virada Cultural?. Centro de Mídia Independente (CMI Brasil). 2007. Publicado em 15/05/2007. Disponível em: < http://www.midiaindependente.org/pt/red/2007/05/382036.shtml > acesso em: 19 jul. 2012.

TATIT, Luiz. O Século da Canção. São Paulo: E.Ateliê Editorial. 2008.

TATIT, Luiz. Semiótica da canção: melodia e letra. 2. ed. São Paulo: Escuta, 1999.

ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomalismo. Trad. Jerusa P. Ferreira e Sônia Queiroz. São Paulo: Ateliê, 2005.

Z REVISTA CULTURAL. Disponível em: < http://revistazcultural.pacc.ufrj.br/cultura-econsciencia-a-%E2%80%9Cfuncao%E2%80%9D-do-racionais-mcs-de-jorge-nascimento/ >. Acesso em: 20 jul. 2012.

Published

2012-10-29

How to Cite

Bonugli, S. R. (2012). Orality, performance poetry and rap songs as collective manifestation. Boitatá, 7(14), 63–82. https://doi.org/10.5433/boitata.2012v7.e31534

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.