Freestyle in perspective: analysis of the oral practices of Londrina rappers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2007v2.e30886

Keywords:

Freestyle, Performance, Poder, Rap, Londrina

Abstract

The present article is a result of a Hip Hop performance research, which had as an object the oral–musical practice untitled freestyle. At first we classified the Hip Hop movement in its urban context showing the conditions of its appearance. We also analyzed the proximity between the freestyle and the alternate song called repente. We used oral sources collected through interviews for the research become more complete. The interviews were used to characterize the practice of the freestyle as a performance according to the theory of Paul Zumthor – a statement transmitted in a transitory moment and unique that can be registered in the audience memory. We will also analyze the process of construction in the freestyle speech, showing the importance of its legitimation before the receivers. We will approach the relation between the concepts of the power and of the speech. Our interest concentrates in the great capacity of poetic creation present in the street culture in which a restrict number of members had contact with regular education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara Guerreiro Parada, Universidade Estadual de Londrina

Graduated in Letters from the Universidade Estadual de Londrina

Frederico Fernandes, Universidade Estadual de Londrina

Professor at Universidade Estadual de Londrina

References

AMARAL, Marina. Mais de 50.000 manos. In: Caros Amigos Especial. Movimento Hip-hop: a periferia mostra seu magnífico rosto novo. N.3, set., p. 4-8, 1998

BERMAN, Marshall. Entrevista. In: Folha de São Paulo, São Paulo, 14 out. 2001. Mais!, p. 4-9.

CANDIDO, A. Literatura e Sociedade. São Paulo: Cia Ed. Nacional, 1975.

CASCUDO, C. A Literatura Oral no Brasil. 2 ed. São Paulo: Global, 2006.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano. 1. Artes de fazer. 6 ed., Petrópolis: Vozes, 2001.

FERNANDES, F. (org) Oralidade e Literatura. Londrina: Eduel, 2003.

FOUCAULT, M. Ordem do Discurso. 11. ed. São Paulo: Loyola, 2004

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 15 ed., São Paulo: Cortez, 1986.

HAVELOCK, Eric. Prefácio a Platão. Trad. Eni A. Drobrazinsky. Campinas: Papirus, 1996.

NOGUEIRA, Carlos. O essencial sobre o cancioneiro narrativo tradicional. 2. ed.Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 2002.

ROSE, T. “Um estilo que ninguém segura: política, estilo e a cidade pósindustrial no hip-hop” In: HERSCHMANN, M. (org.) Abalando os anos 90: funk e hip-hop, globalização, violência e estilo cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

SPENSY, Pimentel. O livro vermelho do rap, Escola de Comunicação e Artes Usp, 1998.

ZUMTHOR, Paul. Poesia, tradição e esquecimento. Folha de São Paulo, São Paulom, 17 set, 1988. Folhetim, p. 2-11.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a literatura medieval. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Amalio Pinheiro. São Paulo: Cia. Das Letras, 1993.

ZUMTHOR, Paul. Recepção, Performance, Leitura. Tradução Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Educ, 2000

Published

2017-09-27

How to Cite

Parada, S. G., & Fernandes, F. (2017). Freestyle in perspective: analysis of the oral practices of Londrina rappers. Boitatá, 2(4), 35–50. https://doi.org/10.5433/boitata.2007v2.e30886

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.