The social science course is like a lake
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2001v6n2p179Keywords:
Curriculum, Pedagogic practice, Social sciences in Brazil, Course projectAbstract
This article is a contribution to the debate on the curriculum of the courses of social sciences in Brazil. Taking as reference the metaphor of the lake, used by Charles Tilly to think the formation of a democratic culture, we tried to think the several constituent elements of a new academic practice in the social sciences.Downloads
References
BARRERE, Anne; MARTUCCELLI, Danilo. A escola entre a agonia moral e a ação ética: Educação & Sociedade, v. 22, n. 76, p. 258-277, 2001.
BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.
BOURDIEU, Pierre. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.
BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Rio de Janeiro: Difel, 1989.
BRASIL. Parecer CNE/CP 009/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior. Disponível em: www.mec.gov.br. Acesso em: jul. 2001a.
BRASIL. Parecer CNE/CP 28/2001. Dá nova redação do Parecer CNE/CP 21/20001, que estabelece a duração e a carga horária do curso de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Disponível em: www.mec.gov.br. Acesso em: jul. 2001b.
CALVINO, Ítalo. Palomm. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
CASTELLS. Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999a.
CASTELLS. Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 1999b.
CLIFFORD, James. Las culturas de i viaje. Revista de Ocidente, n. 160, p. 45-74, 1995.
DAMATA, Roberto. Individualidade eliminaridade: considerações sobre os ritos de passagem e a modernidade. Mana: Estudos de Antropologia Social, v. 6, n. 1, p. 07-29, 2000.
DAY, Christopher. Teachers in the Twenty-first century: time to renew the vision. Teachers and Teaching: theory and practice, v. 6, n. 1, p. 101-115, 2000.
DORNO, Sérgio. Os aprendizes do poder: o bacharelismo na Política Liberal. São Paulo: Paz e Terra, 1988.
DUMAS, Brigitte. Les savoirs nômades. Sociologies et Sociétés, v. 31, n. 1, p.51-62, 1999.
FEATHERSTONE, Mike. Deslanche da Cultura: globalização. pós-modernismo e identidade. São Paulo: Studio Nobel, 1997.
FIÚZA, Guilherme. PHD em panfletagem. Disponível em: www.no.com.br. Acesso em: dez. 2001.
FRANCO. Augusto de. Uma guerra contra a democracia: as consequências do 'Estado de Guerra ' instaurado pela campanha americana contra o terrorismo. Disponível em: www.no.com.br. Acesso em: dez. 2001.
GARCIA. Sylvia Gemignani. A questão da universidade e da formação em ciências sociais. Tempo Social, v. 12, n. 1, p. 123-140, 2000.
GEERTZ, Clifford. Blurred genres: refiguration of social thought. American Scholar, v. 49, p. 165-179, 1980.
GHIRALDELLI Jr., Paulo Treze. Teses Sobre a Pós-graduação no Brasil em Filosofia. Ciências Sociais e Educação. Disponível em: www.pauloghiraldelli.pro.br. Acesso em: nov. 2001.
GIDDENS. Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: UNESP, 1993.
GIDDENS. Anthony. Sociologia: uma breve porem crítica introdução. Rio de Janeiro: Zahar, 1984.
GIRI, Ananta Kumar. The calling of a creative transdisciplinarity. Futures, v. 34, n. 1, p. 103-115, 2002.
GIROUX, Henry. Slacking Off: Border Youth and Postmodern Education. Disponível em: www.gseis.ucla.edu/. Acesso em: jul. 2000.
HARVEY, David. Condição Pós Moderna. São Paulo: Loyola, 1993.
HELLER, Agnes. De la hermenémica en las ciencias sociales a la hermenêutica de las ciencias sociales. IN: HÉLLER, Agnes; FEHÉR, Ferenc. Politicas de las postmodernidad: ensayos de critica cultural. Barcelona: Península, 1989.
IANNI, Octavio. Insondável Travessia (Rocco e seus irmãos). Lua Nova, São Paulo, n. 18, p. 233-238, 1999.
INTRODUCTION-The fragmentation of sociology. Journal of Classical Sociology, v. 1, p. 05-12, 2001.
KLAASSEN, Cess A. Teacher pedagogical competence and sensibility. Teachers and Teaching: theory and practice, v. 18, n. 1, p. 151-158, 2002.
KOUTSELlNI. Mary. Contemporary Trends and Perspectives of the Curricula: towards a meta-modem paradigm for curriculum Studies, v. 5, n. 1, p. 87-101, 1997.
KRITSCH, Raquel. Maquiavel e a construção da política. Lua Nova, São Paulo, n. 53, p. 181-190, 2001.
LASH. Scott. A reflexividade e seus duplos. In: GIDDENS, Anthony; BECK, Ulrich; LASH, Scott (org.) Modernização reflexiva. São Paulo: UNESP, 1997.
LEIS, Hector Ricardo. A tristeza de ser sociólogo no século XXI. Dados, v. 1, n. 4, p. 737-760, 2000.
LENARDÃO. Elsio. Violência como desvio social. Mediações, v. 5, n. 2, p. 182-210, 2000.
LOPES Jr, Edmilson. A construção social da cidade do prazer: Natal. Natal: EDUFRN, 2001.
MARTINS, José de Souza. Reforma Agrária: o impossível diálogo sobre a História possível. Tempo Social, v. 11, n. 2, p. 97-128, 2000.
MASSEY, Doreen; JESS. Pat (org.). A place in world? The New York: Oxford University Press. 1995.
MENEN, Max. Van. On the epistemology of reflective practice. Teachers and Teaching: theory and practice, v. 1. n. 1, p. 33-50, 1995.
MENEN, Max. Van. The basic principle of pedagogical language. Teachers and Teaching: theory and practice, v. 1, n. 18, p. 215-224, 2002.
MICELI. Sergio (org.). O que ler na ciência social brasileira: antropologia. São Paulo: Sumaré, 1999a.
MICELI. Sergio. O que ler na ciência política brasileira: política. São Paulo: Sumaré. I999c.
MICELI. Sergio. O que ler na ciência política brasileira: sociologia. São Paulo: Sumaré, 1999b.
MORENO. Montserrat. Como se ensina a ser menina: o sexismo na escola. Campinas: UNICAMP. 1999.
NAVARRO. Zander. MST: decifrar é preciso. Disponíve em: www.cevep.ufmg.br/bacp. Acesso em: jul. 2001.
POLANYI. Karl. A grande transformação. Rio de Janeiro: Campus, 1980.
REIS. Elisa P. As ciências sociais e o bug do milênio. RBCS, v. 14, n. 39, p. 05-11, 1999.
REZENDE, Lucinéa A. de; BALTAR, Ronaldo. Ensino e pesquisa: uma proposta para o curso de Ciências Sociais. Mediações, v. 5, n. 1, p. 147-156, 2000.
REZENDE. Maria José de. A cultura politica brasileira na obra de Machado de Assis. Boletim Centro de Letras e Ciências Humanas, Londrina, n. 39, p. 79-4, 2000.
REZENDE. Maria José de. Mudança social no Brasil: a construção de um ideário conservador. Tempo Social, v. 10, n. 2, p. 159-189, 1998.
SAWYER. Andrew. Long live post disciplinary studies! Sociology and the curse of disciplinary parochialism/imperialism. Disponível em: www.comp.lancaster.uk/sociology/soc025as.html. Acesso en: jul. 2000.
SCHWARZ. Roberto. Um mestre na periferia do capitalismo. Machado de Assis. São Paulo: Duas Cidades, 1992.
STORPER. Michael. The poverty of Radical Theory Today: From the false Promises of Marxismo to the Mirage of Cultural Turn. International Journal of Urban na Regional Regional Research, v. 23, n. 1, p. 155-179, 2001.
THOMPSON. John B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 2000.
TILLY. Charles. La democracia es um lago. Disponível em: https://www.consensocivico.com.ar/documento/1362-tilly-charles-1995-la-democracia-es-un-lago/. Acesso em: maio 2000.
TOMASSINO. Kimiye; JEOLÁS, Leila Sollberg. O trote como ritual de passagem: o universal e o particular. Mediações, v. 5, n. 2, p. 29-49, 2000.
TOMAZZI. Nelson Dácio. Sociologia da Educação. São Paulo: Atual, 1997.
VIANA. Luis Werneck. Weber e a interpretação do Brasil. Disponível em: www.artnet.com.br/gramsci. Acesso em: jul. 2001.
VILLAS-BOAS, Gláucia. A recepção da Sociologia alemã no brasil. Disponível em: www.ifes.ufrj.br. Acesso em: jul. 2001.
ZUIN. João Carlos S. Sobre a idéia de mundo. Mediações, v. 3, n. 1, p. 38-43, 1998.
ZUKIN. Sharon. Landscapes of Power: From Detroit to Disney World. Los Angeles: University of California Press, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.