The disqualification of teachers' working processes

Authors

  • Fábio Mansano de Mello Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2006v11n1p199

Keywords:

Working process, Professional disqualification, Teachers' working

Abstract

This study investigates the capitalist production relations, and the object of our research is the analysis of private high-School teachers' working processes. Our concern is catching exactly how this capitalist dynamics interferes and disqualifies the referred job.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Mansano de Mello, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doctor in Memory: Language and Society from the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB. Professor at the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB.

References

ARRUDA, E. Trabalho docente e novas tecnologias educacionais: virtualidade positiva ou realidade conflitante? In: PIMENTA, S. M., CORREIA, M. L. (org.) Gestão, trabalho e cidadania; novas articulações. Belo Horizonte: Autêntica/ CEPEAD/ FACE/ UFMG, 2001.

Apple, M. W. Afinal, de quem é este curriculo? In: Conhecimento oficial: a educação democrática numa era conservadora. Petrópolis: Vozes, 1997.

ENGUITA, M. F. Ambigüidade da docência: entre o profissionalismo e a proletarização. In: Revista Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 4, 1991.

ENGUITA, M. F. Trabalho, escola e ideologia: Marx e a crítica da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

FRANCO, A C. C. A escola do trabalho e o trabalho da escola. São Paulo: Cortez, 1988.

GADOTTI, M. Educação e poder. Introdução a pedagogia do conflito. São Paulo: Cortez, 1998.

MARX, K. O capital. Crítica à economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1982.

MOTTA, C. E. S. Industria cultural e o sistema apostilado: a lógica do capitalismo. In: Cadernos Cedes, v. 21, n. 54, ago. 2000.

WROBEL, v. Escolas públicas e privadas: uma leitura sociológica de sua dinâmica organizacional. In: Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 27, n. 2, p. 215-232, 1984.

Published

2006-07-15

How to Cite

MELLO, Fábio Mansano de. The disqualification of teachers’ working processes. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 11, n. 1, p. 199–212, 2006. DOI: 10.5433/2176-6665.2006v11n1p199. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9011. Acesso em: 4 jan. 2025.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.