The urban periphery and social recognition: an analysis departing from the school
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2021v26n2p380Keywords:
Periphery, Social recognition, Unequality, EducationAbstract
The aim of this article is to analyze the role of the school in the face of demands for social recognition of suburban students and in overcoming the existing challenges in the subordinate relationship of this group with the State, anchoring itself, notably, in the critical-normative theory of Axel Honneth. The empirical basis of the research was the application of questionnaires and focus groups with peripheral high school students from a public state school. It was observed that living on the periphery is a marker of difference in cities that favors the association with poverty and crime and that the individuality of students is tainted, as they are unable to perceive themselves with abilities considered relevant to social life. To promote recognition, the peripheral experience must be problematized at school, betting that “reading the world” can undo the stigmas and marginalization.Downloads
References
ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. Rio de Janeiro: Graal, 1987.
BONDUKI, Nabil. Origens da habitação social no Brasil: arquitetura moderna, lei do inquilinato e difusão da casa própria. 4. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2004.
BONDUKI, Nabil; ROLNIK, Raquel. Periferia da Grande São Paulo: reprodução do espaço como expediente de reprodução da força de trabalho. In: MARICATO, Ermínia. (org.). A produção capitalista da casa (e da cidade) do Brasil industrial. São Paulo: Alfa-Ômega, 1982.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 12. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
DOMINGUES, Álvaro. (Sub)úrbios e (sub)urbanos: o mal-estar da periferia ou a mistificação dos conceitos? Revista da Faculdade de Letras – Geografia I Série, Porto, v. 10/11, p. 5-18, 1994.
DUBET, Francis. O que é uma escola justa? A escola das oportunidades. São Paulo: Cortez, 2008.
FELTRAN, Gabriel de Santis. Fronteiras de tensão: um estudo sobre política e violência nas periferias de São Paulo. 2008. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
FRANCISCO, Marielle da Silva. UPP – A redução a favela a três letras: uma análise da política de segurança pública no estado do Rio de Janeiro. 2014. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2014.
FRASER, Nancy. Justice interruptus: critical refletions on the “postsocialist” condition. New York: Routledge, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GUARESCHI, Pedrinho. Relações comunitárias, relações de dominação. In: CAMPOS, Regina Helena de Freitas (org.). Psicologia social comunitária: da solidariedade à autonomia. Petrópolis: Vozes, 1996.
HONNETH, Axel. Invisibility: on epistemology of recognition. Proceedings of the Aristotelian Society, Supplementary Volumes, Oxford, v. 75, n. 1, p. 111-126. Jul. 2001.
HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos morais. São Paulo: Editora 34, 2003.
IVO, Anete Brito Leal. A periferia em debate - questões teóricas e de pesquisa. Caderno CRH, Salvador, v. 23, n. 58, p. 9-15, jan./abr. 2010.
MAUTNER, Yvonne. A periferia como fronteira de expansão do capital. In: DEÁK, Csaba; SCHIFFER, Sueli Ramos (org.). O processo de urbanização no Brasil. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1999.
MOURA; Rosa; ULTRAMARI, Clóvis. O que é periferia urbana. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1996. (Coleção primeiros passos).
RIBAS, Ranieri. Humanismo e Reconhecimento: a gramática moral do multiculturalismo. In: OLIVEIRA, Odete Maria de (org.). Configuração dos Humanismos e Relações Internacionais: ensaios. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.
SILVA, Alessandro Soares da. Direitos humanos e lugares minoritários: um convite ao pensar sobre processos de exclusão na escola. In: BRASIL. Ministério da Educação. Programa ética e cidadania: construindo valores na escola e na sociedade. Brasília: MEC, 2007.
SOUZA, Jessé. A ralé brasileira: quem é e como vive. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
TANAKA, Giselle Megumi Martino. Periferia: conceitos, práticas e discursos; práticas sociais e processos na metrópole de São Paulo. 2006. Dissertação (Mestrado em Habitat) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
UFSB - UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Complexos integrados de educação. Salvador: UFSB, 2016. Proposta Pedagógica.
VENTURA, Tereza. Luta social por reconhecimento: dilemas e impasses na articulação pública do desrespeito. Revista de Sociologia e Política, São Paulo, v. 19, n. 40, p. 291-296, out. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia
Grant numbers BOL0379/2017