Infrastructures, economy and informational politics: the case of google suite for education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2018v23n1p63

Keywords:

Google, Infrastructure, Privacy, Surveillance, Control, Information economy

Abstract

This article examines the context and possible sociopolitical effects of the adoption of corporate communication technology infrastructures and services in educational contexts, particularly in the higher education sector in Brazil. We analyze the specific case of public universities in Brazil and their agreements with Google for the use of its application suite. We aim to refelct on the economics and politics of information, based on the mechanisms of data control and surveillance, and to question the emergence of new forms of knowledge and the exercise of power.

Author Biographies

Henrique Parra, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Doctor in Education from the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Professor at the Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP.

Leonardo Cruz, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doctor in Sociology from the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Professor at the Faculty of Social Sciences of the Institute of Philosophy and Human Sciences at the Universidade Federal do Pará - UFPA.

Tel Amiel, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doctor in Educational Technology from the University of Georgia - UGA. Professor at the Universidade de Brasília - UNB.

Jorge Machado, Universidade de São Paulo - USP

Doctor in Sociology from the Universidad de Granada - UGR. Professor at the Universidade de São Paulo - USP.

References

BANISAR, Dave; GUILLEMIN; Gabrielle; BLANCO, Marcelo. Proteção de dados pessoais no Brasil: análise dos projetos de lei em tramitação no Congresso Nacional. Artigo 19, São Paulo, nov. 2016. Disponível em: http://artigo19.org/wp-content/blogs.dir/24/files/2017/01/Proteção-de-Dados-Pessoais-no-Brasil-ARTIGO-19.pdf. Acesso em: 12 jan. 2018

BRASIL. Decreto Nº 8.135, de 4 de novembro de 2013. Dispõe sobre as comunicações de dados da administração pública federal direta, autárquica e fundacional, e sobre a dispensa de licitação nas contratações que possam comprometer a segurança nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Decreto/D8135.htm. Acesso em: 20 mar. 2017.

COLE, David. We kill people based on metadata. The New York review of books. 2014.

CRUZ, Leonardo Ribeiro. Novos modelos de negócio, vigilância ubíqua e as transformações no desenvolvimento da internet. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 12, p. 203-216, 2016.

EFF - ELECTRONIC FRONTIER FOUNDATION. Spying on students: school-issued devices and student privacy. 2015. Disponível em: https://www.eff.org/issues/student-privacy. Acesso em: 29 mar. 2017.

ESCOBAR, Herton. Orçamento de ciência e tecnologia pode encolher ainda mais em 2018. Estadão, São Paulo, 11 jun. 2017.

FEENBERG, Andrew. Transforming technology: a critical theory revisited. New York: Oxford University Press, 2002.

FUCHS, Christian. Web 2.0, prosumption, and surveillance. Surveillance & Society, v. 8, n. 3, 2011. p. 288-309.

GOOGLE e Facebook concentram 20% da publicidade global. Meio&Mensagem, São Paulo, 4 maio 2017. Disponível em: http://www.meioemensagem.com.br/home/ultimas-noticias/2017/05/04/google-e-face-seguram-20-dos-gastos-em-publicidade.html. Acesso em: 12 jan. 2018.

GOOGLE FOR EDUCATION. Informações sobre privacidade e segurança. Disponível em: https://edu.google.com/intl/pt-BR/trust/. Acesso em: 12 jan. 2018.

HUGHES, Thomas Parke. Networks of power: electrification in western society, 1880- 1930. Baltimore: JHU Press, 1983. Disponível em: https://medium.com/@Marta.K/dessas-coisasque-n%C3%A3o-d%C3%A1-para-entender-mas-que-a-gente-deveria-entender689a55b7b28f. Acesso em: 2 jan. 2017.

KANASHIRO, Marta. Dessas coisas que não dá para entender (mas que a gente deveria entender). 2016.

LINDH, Maria; NOLIN, Jan. Information we collect: surveillance and privacy in the implementation of Google apps for education. European Educational Research Journal, Oxford, v. 15, n. 6, p. 644 – 663, jul. 2016.

NSA prism program taps in to user data of apple, google and others. The Guardian, 7 Jun. 2013. Disponível em: https://www.theguardian.com/world/2013/jun/06/ustech-giants-nsa-data. Acesso em: 12 jan. 2018.

PARRA, Henrique Z. M. Abertura e controle na governamentalidade algorítmica. Revista Ciência e Cultura, São Paulo, v. 68, n. 1, jan./mar. 2016. Disponível em:
http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252016000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 12 jan. 2018.

PARRA, Henrique Z. M. Controle social e prática hacker: tecnopolítica e ciberpolítica em redes digitais. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 15, n. 1, p. 109-120, jan./jun. 2012. Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/index.php/fchf/article/download/20677/12328. Acesso em: 12 jan. 2018..

PARRA, Henrique Z. M.; ABDO, Alexandre H. Tendências democráticas e autoritárias, arquiteturas distribuídas e centralizadas. LIINC em Revista, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 334-349, nov. 2016. Disponível em: http://liinc.revista.ibict.br/index.php/liinc/article/download/918/666. Acesso em: 12 jan. 2018.

PAYÃO, Felipe. Governo Temer vai abandonar software livre para comprar produtos Microsoft. 2016. Disponível em: https://www.tecmundo.com.br/microsoft/111214-governo-temer-abandonar-software-livrecomprar-produtos-microsoft.htm. Acesso em: 12 jan. 2018.

ROSSINI. Carolina; MOORE, Taylor. Exploring zero-rating challenges: views from five countries. Washington: Public Knowledge, 2015. Disponível em: https://www.publicknowledge.org/assets/uploads/blog/ZeroRatingCombinedCR.pdf. Acesso em: 12 jan. 2018.

ROUVROY, Antoinette; BERNS, Thomas. Governamentalidade algorítmica e perspectivas de emancipação: o díspar como condição de individuação pela relação? Revista ECO-Pós, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 36-56, out. 2015.

SMYRNAIOS, Nikos. L’effet GAFAM: stratégies et logiques de l’oligopole de l’internet (pre-print). Communication & Langages, Paris, n. 188, p. 61–83, 2016.

TITCOMB, James (Ed.). Google hit with record £2.1bn EU fine for abusing internet search monopoly. The Telegraph, 27 June 2017.
UNICAMP. Políticas de privacidade para o serviço Google APPS for Education Unicamp. Disponível em: http://www.telegraph.co.uk/technology/2017/06/27/eu-hits-google-record-21bn-fine-abusinginternet-search-monopoly/. Acesso em: 12 jan. 2018.

UNICAMP. Políticas de privacidade para o serviço Google APPS for Education Unicamp. Disponível em: https://googleapps.unicamp.br/tutoriais/privacidade.html. Acesso em: 12 jan. 2018.

UNIVERSIDADE uruguaia teme que acordo entre governo e Google ajude espionagem. Agência EFE, Montevidéu, 9 jul. 2015. Disponível em: http://www.efe.com/efe/brasil/sociedade/universidade-uruguaia-teme-que-acordo-entre-governoe-google-ajude-espionagem/50000246-2660947. Acesso em: 12 jan. 2018.

USP - UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Superintendência Tecnologia da Informação. Sobre o acordo de cooperação USP e Google. 2017 Disponível em: http://www.sti.usp.br/wp-content/uploads/sites/46/2017/03/Sobre-o-acordo-de-cooperação-USP-Google.pdf. Acesso em: 12 jan. 2018.

ZUBOFF, Shoshana von. The secrets of surveillance capitalism. 2016.

ZUBOFF, Shoshana. Big other: surveillance capitalism and the prospects of an information civilization. Jounal of Information Technology, Oxford, v. 30, p. 75-89, abr. 2015. Disponível em : http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/debatten/the-digitaldebate/shoshana-zuboff-secrets-of-surveillance-capitalism-14103616.html?printPagedArticle=true#pageIndex_2. Acesso em: 20 mar. 2017.

Published

2018-07-06

How to Cite

PARRA, Henrique; CRUZ, Leonardo; AMIEL, Tel; MACHADO, Jorge. Infrastructures, economy and informational politics: the case of google suite for education. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 23, n. 1, p. 63–99, 2018. DOI: 10.5433/2176-6665.2018v23n1p63. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/32320. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier