Successful experiences in teaching Portuguese to foreign at ISF-UFAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p62

Keywords:

Interculturality, Portuguese Foreign language, ISF

Abstract

This paper presents a teaching experience report developed in two courses of
Portuguese for Foreigners, which is part of Faculty of Language (Fale) of University of Alagoas (UFAL) program: the Language without Borders (ISF). Such program deals with language and culture, or language-culture, in the words of Mendes (2015), in a way that they are both worked together; it means it is academically taught, but also there is an approach using films with North- eastern themes. Based on the theories of Applied Linguistics, in its view of teaching and learning languages, and making use of a qualitative research, which analyses the natural environment of the classroom using observation as a technique, it is concluded that the pedagogical practice used -the intercultural approach in dialogue and reflective classes - was relevant to the students' concrete learning.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eliane Vitorino de Moura Oliveira, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

PhD from the Postgraduate Program in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professor at the Universidade Federal de Alagoas.

Raul de Carvalho Rocha, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Graduating in Letters-Portuguese at the FUniversidade Federal de Alagoas.

Ringo Star de Holanda Cavalcante, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Master's student in Linguistics and Literature at the Universidade Federal de Alagoas.

Waldenia Maria da Silva, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Master's student in Linguistics and Literature at the Universidade Federal de Alagoas.

References

ALMEIDA FILHO, Jose Carlos Paes. Ensino de português língua estrangeira/EPLE: a emergência de uma especialidade no Brasil. In: LOBO, T. et al. (org.). Rosae: linguística histórica, história das línguas e outras histórias. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 723-728. Disponível em: https://books.scielo.org/id/67y3k/pdf/lobo-9788523212308-51.pdf. Acesso em: 05 jan. 2021.

AMOSSY, Ruth (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2008.

BATISTA, Marília Carvalho; ALARCÓN, Yéris Gerardo Láscar. Especificidades do ensino de PLE. Revista SIPLE , Brasília, n. 4, maio, 2012.

MENDES, Edleise. Aprender a ser e a viver com o outro: materiais didáticos interculturais para o ensino de português LE/L2. In:
SCHEYERL, Denise Chaves de Menezes; SIQUEIRA, Sávio (org.). Materiais didáticos para o ensino de línguas na contemporaneidade: contestações e proposições. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 355-378.

MENDES, Edleise. A ideia de cultura e sua atualidade para o ensino-aprendizagem de LE/L2. In: EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n. 2, p. 203-221, jul./dez. 2015.

MOLLICA, Maria Cecilia; BRAGA, Maria Luiza. Introdução à sociolinguística: o tratamento da variação. São Paulo: Contexto, 2004.

OLIVEIRA, Almir Almeida. Processos de palatalização das oclusivas alveolares em Maceió. 2017. Tese (Doutorado em Letras e Linguística). Faculdade de Letras, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/jspui/bitstream/riufal/1784/1/Processos%20de%20palataliza%c3%a7%c3%a3o%20das%20oclusivas%20alveolares%20em%20Macei%c3%b3.pdf. Acesso em: 10 nov. 2019.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.

Published

2021-12-31

How to Cite

OLIVEIRA, E. V. de M.; ROCHA, R. de C.; CAVALCANTE, R. S. de H.; SILVA, W. M. da. Successful experiences in teaching Portuguese to foreign at ISF-UFAL. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 3Esp., p. 62–77, 2021. DOI: 10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p62. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44646. Acesso em: 13 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)