The use of learning objects for teaching Spanish as a foreign language: analysis and didactic proposals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p215

Keywords:

Educational Objects. Use of technology, Teaching proposal, Teaching Spanish

Abstract

Technological resources are more and more immersed in our daily lives. They are used in several ways and with varied purposes: communication, entertainment, organization/planning, among others. Given this context, its educational purpose also became a necessity and school institution and teachers have started to seek ways to include these tools in the classroom in order to follow and meet the demands of a technological society. Thus, this article aims to establish a brief historical overview of the use of technology in language teaching and to encourage its use in Spanish as a foreign language (ELE) classes for Brazilian learners. To do so, and more specifically, we aim to analyze two OA (audio and video) produced for the teachinglearning of ELE available in the International Bank of Educational Objects (BIOE) and propose activities from these two OA analyzed. We use as theoretical reference, authors that talk about terminologies related to technology (LÉVY, 1999; PAIVA, 2015; PRENSKY, 2001, 2010); technological resources and teaching (ARAÚJO, 2013; PRENSKY, 2001, 2010; SILVA, 2013; TALLEI e COELHO, 2012) and educational objects (ARAÚJO, 2013; WILEY, 2000).

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raquel Bicalho de Carvalho Barrios, Universidade Estadual de Londrina

Master in Language Studies at PPGEL-UEL - Graduate Program in Language Studies at the State University of Londrina. Collaborating professor at the State University of Paraná (UNESPAR, Apucarana campus).

Vanessa Cruz Mantoani, Universidade Estadual de Londrina

Master in Language Studies at PPGEL-UEL - Graduate Program in Language Studies at the State University of Londrina. Collaborating professor at the State University of Paraná (UNESPAR, Apucarana campus).

References

ARAÚJO, Nukácia Meyre Silva. A avaliação de objetos de aprendizagem para o ensino de língua portuguesa: análise de aspectos tecnológicos ou didáticopedagógicos? In: ARAÚJO, Júlio; ARAÚJO, Nukácia. EaD em Tela: docência, ensino e ferramentas digitais. Campinas: Pontes, 2013. p.179-207.

BRASIL. Ministério de Educação. Secretaria de Educação a distância. Banco Internacional de Objetos Educacionais. Disponível em: http://objetoseducacionais2.mec.gov.br/. Acesso em: 04 fev. 2017.

FERNÁNDEZ, Gretel Eres (Org.). Publicidade e Propaganda: o vídeo nas aulas de língua estrangeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2010.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo, SP: Editora, 34, 1999.

MORAN, José Manuel. O vídeo em sala de aula. In: Comunicação & Educação. São Paulo, ECA-Ed. Moderna, p. 27-35, jan./abr. de 1995. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/vidsal.htm. Acesso em: 24 abr. 2013.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. O uso da tecnologia no ensino de línguas estrangeiras: breve retrospectiva histórica. In: JESUS, Dánie Marcelo de; MACIEL, Ruberval Franco (Orgs.). Olhares sobre tecnologias digitais: linguagens, ensino, formação e prática docente. Coleção: Novas Perspectivas em Linguística Aplicada. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015, v. 44., p. 21-34. Disponível em: http://www.veramenezes.com/techist.pdf. Acesso em: 24 jan.2017.

PRENSKY, Marc. Nativos digitais, imigrantes digitais. Tradução de Roberta de Moraes Jesus de Souza. Versão original: Digital Natives Digital Immigrants. On the Horizon, NCB University Press, v. 9, n. 5, 2001, p. 1-6.Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1XXFbstvPZIT6Bibw03JSsMmdDknw. Acesso em: 23 jan. 2017.

TALLEI, Jorgelina. Dime qué material usas y te diré qué profesor eres. In: BARROS, Cristiano Silva de; COSTA, Elzimar Goettenauer de Marins (Org.). Se hace camino al andar: reflexões em torno do ensino de espanhol na escola. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2012. p. 163-173.

TALLEI, Jorgelina; COELHO, Iandra María Weirich Silva. Formación docente y la aplicación de nuevas tecnologías en la enseñanza de E/LE en las escuelas técnicas. In: Texto libre: linguagem e tecnologia, v. 5, n. 2, p. 1-11, 2012. Disponível em: http://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre. Acesso em: 26 jan. 2017.

Published

2018-07-14

How to Cite

BARRIOS, R. B. de C.; MANTOANI, V. C. The use of learning objects for teaching Spanish as a foreign language: analysis and didactic proposals. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 1Supl., p. 215–239, 2018. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p215. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33970. Acesso em: 13 may. 2024.