Youth interactions in network

communicative processes of the atléticas of UFT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n3p708

Keywords:

Interactions, Youths, Urban tribes, Atléticas, Social media

Abstract

This article is the result of a research project from the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarships (PIBIC), entitled ‘The process of youth interaction and media convergence as a mode of identification/presentation of urban tribes: the case of the Atléticas of UFT’ and research associated with the Research, Extension and Journalistic Practices Center (Nujor/UFT). The objective was to understand the reality of the Atléticas of the Federal University of Tocantins and observe the process of interaction/social/informational exchanges of these groups to identify both modes of identification of youth from the perspective of urban tribes and the mediations of digital media and social networks in communicational relations. We used a questionnaire and interview as data collection methods, in addition to literature review. As a result, we have that the Atléticas are seen by the respondents as spaces of integration and social interaction with a strong affective connection and that digital communicative networks are used, mainly, to expedite information. We also observed that network interactions favor self-affirmation, encouragement for positions, however, for discussions that include important decisions the group’s preference is for face-to-face meetings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marluce Zacariotti, Federal University of Tocantins

Degree in Social Communication from the Federal University of Goiás (1990), a master's degree in Communication Sciences from the University of São Paulo (2004) and a doctorate in Education from the Pontifical Catholic University of Goiás (2015). Is currently studying for a post-doctorate in Communication Sciences at the Fernando Pessoa University (Porto/Portugal- 2022-2023). At the moment is adjunct professor at the Federal University of Tocantins, coordinator of the Communication, Society and Environment research group, coordinator of Pegadas - Journalistic Content Agency (UFT); permanent professor and vice coordinator of the Professional Master's Degree in Education at the Federal University of Tocantins; coordinator of the Center for Research, Extension and Journalistic Practices (Nujor).

References

BARTOLOMEO, Livia Di. Afinal, o que são as atléticas. Ikwa News, [S. l.], 7 abr. 2010. Disponível em: https://liviadibartolomeo.wordpress.com/portifolio/ikwa/materias-ereportagens/afinal-o-que-sao-as-atleticas/. Acesso em: 27 ago. 2018.

CANEVACCI, Máximo. Culturas extremas: mutações juvenis nos corpos das metrópoles. Tradução de Olga Olmi. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 22. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

JACKS, Nilda; TOALDO, Mariângela. (org.). Brasil em números: dados para pesquisas de comunicação e cultura em contextos regionais. Florianópolis: Insular, 2014.

LEMOS, André; CUNHA, Paulo (org.). Olhares sobre a cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003.

LEMOS, André. A comunicação das coisas: teoria ator-rede e cibercultura. São Paulo: Annablume, 2013.

LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2008. 295 p.

MAFFESOLI, Michel. Maffesoli e a crise da modernidade. In: ROUANET, Sergio Paulo; MAFFESOLI, Michel. Moderno e pós-moderno. Rio de Janeiro: UERJ, 1994.

MAFFESOLI, Michel. O instante eterno: o retorno do trágico nas sociedades pós-modernas. São Paulo: Zouk, 2003.

MAFFESOLI, Michel. Notas sobre a pós-modernidade: o lugar faz o elo. Rio de Janeiro: Atlântica, 2004.

MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1WnVgL2RNprDEc_34jIuvSCSfIxGpY8xO/view>. Acesso em: 3 mar. 2019.

MÍDIA dados Brasil 2024. Grupo de Mídia, São Paulo, 2024. Disponível em: https://midiadados.gm.org.br/?category=all. Acesso em: mar. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.); DESLANDES. Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

O BRASILEIRO ama redes sociais: comportamentos e nuances geracionais dos usuários. Globo, Rio de Janeiro, 26 jul. 2022. Disponível em: https://gente.globo.com/infografico-o-brasileiro-ama-redes-sociais/?staging=1. Acesso em: 10 set. 2023.

OLIVEIRA, Guilherme César. Gestão organizacional nas atléticas: um estudo sobre gerenciamento das associações atléticas acadêmicas do DF. 2016. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) - Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2016.

Disponível em: http://bdm.unb.br/bitstream/10483/13959/1/2016_GuilhermeCesardeOliveira.pdf. Acesso em: 27 ago. 2018.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

ROCHA, Rose Maria de Melo. Juventudes, comunicação e consumo: visibilidade social e práticas narrativas. In: BARBOSA, Lívia. (org.). Juventudes e gerações no Brasil contemporâneo. Porto Alegre: Sulina, 2012.

SANTOS, Milton; SILVEIRA, Laura. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Record, 2011. DOI: https://doi.org/10.5654/actageo2011.0001.0011

ZACARIOTTI, Marluce Evangelista Carvalho. O extremo para pensar a cultura das juventudes contemporâneas. Revista Observatório, Palmas, v. 5, n. 5, p. 168-187, 2019. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8218/16262 ink do artigo. Acesso em: 10 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p168

Published

2024-10-07

How to Cite

ZACARIOTTI, Marluce. Youth interactions in network: communicative processes of the atléticas of UFT. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 3, p. 708–727, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n3p708. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/49836. Acesso em: 21 oct. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.