Science teacher education and ethnic-racial relations: a look at the national curriculum guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v8n1p229

Keywords:

Formação docente, Relações étnico-raciais, Ensino de ciências

Abstract

The present work deals with the formation of science teachers with a focus on the education of ethnic-racial relations. It aims to investigate the presence of education for ethnic-racial relations in the training of science teachers based on the National Curriculum Guidelines and how they guide the teaching of African and indigenous culture and history in science education. The methodological approach is qualitative and the research is exploratory in nature where we use documentary research as a form of procedure. We used the Content Analysis methodology to analyze the collected data. To educate ethnic-racial relations in science education, it is necessary to understand the social role of science in building a more democratic society, the interactions between African and Afro-Brazilian knowledge with scientific knowledge, and the influence of discourses to refocus concepts and establish new paradigms. To this end, it is necessary that teacher education policies go hand in hand with research and studies that explain the importance of ethnic-racial relations for citizen and anti-racist education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jéferson Evangelista dos Santos, State University of Santa Cruz

Degree in Pedagogy from the State University of Santa Cruz (UESC), and is a Master's student in Education in Science and Mathematics (PPGECM) at UESC, in the line of teacher education.

References

ALBINO, Ângela Cristina Alves; SILVA, Andréia Ferreira. BNCC e BNC da formação de professores: repensando a formação por competências. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 137-153, jan./maio 2019. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.966

ALMEIDA, Silvio L. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro: Pólen, 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino da História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2004. Disponível em: https://www.uel.br/projetos/leafro/pages/arquivos/DCN-s%20-%20Educacao%20das%20Relacoes%20Etnico-Raciais.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 10 de dez. 2019.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 10 de dez. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Ciências Biológicas. Brasília: MEC, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações e Ações para Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/orientacoes_etnicoraciais.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: MEC, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: MEC, 2015.

BRITO, Marlene Oliveira; MACHADO, Vitor.. Conhecimento científico e tecnológico dos povos africanos: estratégia de resistência à tradição seletiva no ensino de ciências. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 105-132, jan./jul, 2017. DOI: https://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v7i1.381

CAMARGO, Marysson Jonas Rodrigues; BENITE, Anna Maria Canavarro. Educação para as relações étnico raciais na formação de professores de química: sobre a lei 10.639/2003 no ensino superior. Quimica Nova, São Paulo, v. 42, n. 6, p. 691-701, 2019. DOI: https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170375

CARVALHO, Marcelo Pagliosa. História da educação da população negra: o estado da arte sobre educação e relações étnico-raciais (2003-2014). Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 211-230, maio/jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.57236

CNE – CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução nº 1, de 17 de junho de 2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2004.

CONCEIÇÃO, Alexsandro Gomes. O racismo no Brasil, o movimento negro e a Lei 10.639/03. Revista África e Africanidades, Rio de Janeiro, n. 31, p. 1-19, ago. 2019.

FERREIRA, Fabiana Benvenuto da Cunha. Educação das relações etnicorraciais e educação em ciências: interfaces em uma escola pública da cidade do rio de janeiro. 2016. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GLASS, Ronald D. Entendendo raça e racismo: por uma educação racialmente crítica e antirracista. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 93, n. 235, p. 883-913, set./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-66812012000400017

GOMES, Nilma Lino. Movimento negro e educação: ressignificando e politizando a raça. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 120, jul/set. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000300005

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro no Brasil: ausências, emergências ea produção dos saberes. Política e Sociedade, Florianópolis, v. 10, n. 18, p. 133-154, 2011. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7984.2011v10n18p133

JESUS, Jeobergna. As relações étnico-raciais na formação inicial dos licenciandos de ciências biológicas, química e física da Universidade Estadual de Santa Cruz – Bahia. 2017. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2017.

MINAYO, Maria Cecília de S. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes: Ed. 21, 2002.

PINHEIRO, Barbara Carine Soares. Educação em Ciências na Escola Democrática e as Relações Étnico-Raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Rio de Janeiro, v. 19, p. 329–344, 2019. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u329344

SANTOS, Taryn Sofia Abreu; KATO, Danilo Seithi. Capociência: o potencial intercultural entre a educação em ciências e a educação para as relações étnico-raciais na formação de professoras. Contexto & Educação, Ijuí, n. 108, p. 104-121, 2019. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.108.104-121

SILVA, Petronilha Beatriz G. Aprender, ensinar e relações-étnico-raciais no Brasil. Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 489-506, 2007.

SILVA, Petronilha Beatriz G. Educação das Relações Étnico-Raciais nas instituições escolares. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 123-150, maio/jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.58097

SOUZA, Ellen Pereira Lopes. Estudos sobre a formação de professores de ciências no contexto da lei 10.639/03. 2014. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.

VERRANGIA, Douglas. A educação das relações étnico-raciais no ensino de Ciências: diálogos possíveis entre Brasil e Estados Unidos. 2009. Tese (Doutorado em educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2009.

VERRANGIA, Douglas. A formação de professores de ciências e biologia e os conhecimentos tradicionais de matriz africana e afro-brasileira. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, Bogotá, v. 6, n. 12, p. 105-117, 2013.

Published

2023-07-31

How to Cite

SANTOS, Jéferson Evangelista dos. Science teacher education and ethnic-racial relations: a look at the national curriculum guidelines. Educação em Análise, Londrina, v. 8, n. 1, p. 229–245, 2023. DOI: 10.5433/1984-7939.2023v8n1p229. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/42425. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.