Impact of care for the healthy development of children in early childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v5n1p121

Keywords:

Child, Development, Idealization, Reidealizatio.

Abstract

The aim of this article is to understand the impact of early childhood care on the child’s development, as well as presenting the important role that the idealization and the reidealização has in what concerns the necessary care with the child for its healthy development. It was performed through a qualitative approach of narrative literature review. To this end, an analysis of aspects pointed out by the literature as relevant to the understanding of the idealization and reidealization process of the real child by the parents was made, according to Franco (2015, 2016), Jerusalinsky (2006, 2010), Winnicot(2005, 2012), Bowlby (2002) and other authors dealing with the subject. It is concluded that the parents' capacity for idealization and reidealização of the real child is important for the creation and strengthening of parental ties considered essential to the care and healthy development of the child.

Author Biographies

Maria Alice Coelho Ribas, Centro Universitário Franciscano

Master in Philosophy Universidade Federal de Santa Maria. Assistant professor at the Centro Universitário Franciscano.

Carmen Rosane Segatto e Souza, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

PhD in Education from the Universidade Federal de Santa Maria. Member of the Research Group on Education, Health and Inclusion (GEPEDUSI / UFSM).

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.459, de 24 de junho de 2011. Dispõe sobre a Rede Cegonha no âmbito do Sistema Único de Saúde. Brasília: MS, 2011.

BOWLBY, J. Apego. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

BOWLBY, J. Cuidados maternos e saúde mental. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FRANCO, V. A adaptação das famílias de crianças com perturbações graves do desenvolvimento - contribuição para um modelo conceptual. Infad-International Journal of Developmental and Educational Psychology, v. 21, n. 1-2, p. 25-37, 2009.

FRANCO, V. Paixão–dor–paixão: pathos, luto e melancolia no nascimento da criança com deficiência. Rev. Latinoam. Psicopat. Fund., São Paulo, v. 18, n. 2, p. 204-220, jun. 2015.

FRANCO, V. Tornar-se pai/mãe de uma criança com transtornos graves do desenvolvimento. Educ. rev., Curitiba, n. 59, p. 35-48, mar. 2016.

FREUD, S. Obras Completas. Madrid. Biblioteca Nueva, 1927- 1933a p. 341-343 pt.:El porvenier de uma ilusión.

JERUSALINSKY, J. Temporalidade e desenvolvimento. In: JERUSALINSKY, J. Enquanto o futuro não vem: a psicanálise na clínica interdisciplinar com bebês. Salvador: Ágalma, 2006. p. 79-95.

JERUSALINSKY, J. A direção da cura que não se cura. In: JERUSALINSKY, A. Psicanálise e desenvolvimento infantil: um enfoque transdisciplinar. 5. ed. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2010. p. 89-106.

NASIO, J. D. Introdução às obras de Freud, Ferenczi, Groddeck, Klein, Winnicott, Dolto, Lacan. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

SPITZ, R. O primeiro ano de vida. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

WINNICOTT, D. A família e o desenvolvimento individual. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

WINNICOTT, D. Os bebês e suas mães. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

Published

2020-07-15

How to Cite

RIBAS, Maria Alice Coelho; SOUZA, Carmen Rosane Segatto e. Impact of care for the healthy development of children in early childhood. Educação em Análise, Londrina, v. 5, n. 1, p. 121–142, 2020. DOI: 10.5433/1984-7939.2020v5n1p121. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/40432. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.