The strict sense in specific areas and pedagogical practices from bachelors teachers in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v4n2p229

Keywords:

Teaching by bachelors, Teacher training Teaching in higher education

Abstract

This article it’s a piece of a master’s of Education thesis about teacher training for hight education based on the research problem: What is the perspective of bachelor’s students about teacher education developed in the Masters in Education from a public university?, for the pourpose of to analyze the perspective of bachelors students from the master’s Education in States University of Londrina about teaching training in higher education. Specifically in this article, the goal is to analyze the practices of bachelors teachers in higher education, regarding their educational backgrounds in the strict sense. The information from 24 bachelors were gathered through questionnaires, 14 teachers who trained in the strict sense specific academic areas and ten Masters in Education, relating to vocational training, knowledge and experience considered important to teaching, contributions of the strict sense courses and the difficulties faced in the teaching profession. The research methodology was predominantly qualitative, exploratory and descriptive (MINAYO, 1994). Among the results, it was found that the notes of the participants are very similar when referring to the challenges of teaching. However, the contributions of strict sense courses frequented exerted different influences on the knowledge and experiences that these bachelor’s graduates have as fundamental to teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Donato Reche, Instituto Federal Catarinense (IFC)

Master in Education from the State University of Londrina. Effective professor at Instituto Federal Catarinense.

Maura Maria Morita Vasconcellos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

PhD in Education from the State University of Campinas. Professor at the Department of Education at the State University of Londrina.

References

ANASTASIOU, L. G. Docência na educação superior. In: RISTOFF, D.; SAVEGNANI, P. (org.). Docência na educação superior. Brasília: INEP, 2006. p. 147-172.

CASTRO, R. M. A pós-graduação em educação no Brasil: alguns aspectos à luz de estudos realizados na área. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 4, p. 263-287, dez. 2012.

CUNHA, M. I. Ensino como mediação da formação do professor universitário. In: MOROSINI, M. C. (org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: INEP, 2000. p. 45-53.

CUNHA, M. I. O campo da iniciação à docência universitária como um desafio. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 33., 2010, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPED, 2010. Disponível em: http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT04-6134--Int.pdf.Acesso em: 5 set. 2013.

DIAS SOBRINHO, J. Dilemas da educação superior no mundo globalizado: sociedade do conhecimento ou economia do conhecimento?. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

FAGUNDES, M. C. V.; BROILO, C. L.; FORSTER, M. M. S. É possível construir a docência universitária? Apontamos caminhos. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 31., 2008, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2008. p. 1-16.

GOERGEN, P. Universidade e compromisso social. In: RISTOFF, D.; SAVEGNANI, P. (org.). Universidade e compromisso social. Brasília: Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006. p. 65-95.

ISAIA, S. M. A.; MACIEL, A. M. R.; BOLZAN, D. P. V. Educação Superior: a entrada na docência universitária. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 33., 2010, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPED, 2010. Disponível em: http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT08-6411--Res.pdf. Acesso em: 9 set. 2013.

ISAIA, S. M. A. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. In: RISTOFF, D.; SAVEGNANI, P. (org.). Docência na educação superior. Brasília: INEP, 2006. p. 63-84.

JOAQUIM, N. F.; VILAS BOAS, A. A.; CARRIERI, A. P. Entre o discurso práticado e a realidade percebida no processo de formação docente. Avaliação, Campinas, v. 17, n. 2, p. 503-528, jul. 2012.

LUZ, S. P.; BALZAN, N. C. Programa de formação continuada para docentes da educação superior: um estudo avaliativo a partir dos resultados de uma tese. Avaliação, Campinas, v. 17, n. 1, p. 11-41, mar. 2012.

MARTINS, L. M. A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano. Campinas: Autores Associados, 2007.

MICHELOTTO, R. M.; ZAINKO, M. A. S.; ANDRICH, E. G. Educação superior no Paraná 1991 – 2004. In: RISTOFF, D.; GIOLO, J. (org.). Educação superior brasileira: 1991-2004. Brasília: INEP, 2006. p.21-70.

MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 9-29.

MINAYO, M. C. S.; ASSIS, S. G.; SOUZA, E. R. Avaliação por triangulação de métodos: abordagens de programas sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2005.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

MOROSINI, M. C.; MOROSINI, L. Pedagogia universitária: entre a convergência e a divergência na busca do alomorfismo universitário. In: RISTOFF, D.; SAVEGNANI, P. Docência na educação superior. Brasília: INEP, 2006. p. 47-63.

OLIVEIRA, C. C.; VASCONCELLOS, M. M. M. A formação pedagógica institucional para a docência na Educação Superior. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 15, n. 39, p. 1011-1024, out./dez. 2011.

PEREIRA, E. M. A. (org.). Universidade e educação geral: para além da especialização. Campinas: Alínea, [2007]. (Coleção Educação em Debate).

RIBEIRO, M. L.; CUNHA, M. I. Trajetórias da docência universitária em um programa de pós-graduação em Saúde Coletiva. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 14, n. 32, p. 55-68, jan./mar. 2010.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 2007.

VELLOSO, J. Mestres e doutores no país: destinos profissionais e políticas de pós-graduação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 123, p. 583-611, set./dez. 2004.

Published

2019-12-21

How to Cite

DONATO RECHE, Bruna; VASCONCELLOS, Maura Maria Morita. The strict sense in specific areas and pedagogical practices from bachelors teachers in higher education. Educação em Análise, Londrina, v. 4, n. 2, p. 229–246, 2019. DOI: 10.5433/1984-7939.2019v4n2p229. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/35994. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.