Poetic intergenericity in tales of the oral tradition

Authors

  • NADIA BARROS ARAUJO Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP.

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2022v17.e47405

Keywords:

Poetic intergenericity; Tales of oral tradition; Traditional accountants.

Abstract

In this study sought to present a theoretical literary analysis based on the epistemological reflections of Aristotle (1992), Rosenfeld (1994) and Staiger (1977), on the intertwining and dialogue between the epic/narrative, lyrical and dramatic genres - the poetic intergenericity, present in tales of oral tradition, from the literary collection of traditional storytellers from the city of Tapiramutá, Chapada Diamantina, Bahia. In the analyzes carried out, the presence of the interpenetration between the lyrical, epic/narrative and dramatic genres was evidenced, thus pointing to the fact that the genres literary works appear mixed. As well, it was noticed that through this intertwined dialogue between the genres, traits of culture, history, geographic, social and political contexts are revealed, both of the enunciative subjects (traditional accountants) and of their collectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

NADIA BARROS ARAUJO, Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP.

 

 Nádia Barros Araújo, professora da rede pública do estado da Bahia, graduada em Letras Vernáculas pela Universidade do Estado da Bahia- UNEB (2004), Tem especialização em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Literatura pelo Instituto de Pós-graduação e Extensão - IBPEX (2006), em Educação, Contemporaneidade e Novas Tecnologias pela Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF (2018), Mestra em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB (2016), atualmente cursa Doutorado em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco. Tem experiência na área de Educação com ênfase em contextos de diversidade, atuando principalmente nos seguintes temas: Poéticas orais, Literatura popular, Formação continuada de professores da Educação Básica, Educação na perspectiva intercultural, Ensino da Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa.

References

ARAÚJO, N. B. É do jeito da gente que vou contar! As narrativas orais: da comunidade às práticas educativas escolares. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação e Diversidade) - Universidade do Estado da Bahia, Jacobina, BA, 2016.

ARISTÓTELES. Poética. Tradução de Eudoro de Souza. São Paulo: Ars Poética, 1992. Edição bilíngue grego-português. (384 a.C. - 322 a.C.).

BUSATTO, C. Contar e encantar: pequenos segredos da narrativa. Petrópolis: Vozes, 2003.

CASCUDO, L. C. Literatura oral no Brasil. 2. ed. São Paulo: Global, 2006.

LADA FERRERAS, U. El proceso comunicativo de la narrativa oral literaria. Culturas Populares. Revista Electrónica, Alicante, v. 5, jul./dic. 2007.

LUNA, S. Dramaturgia e cinema: ação e adaptação nos trilhos de um bonde chamado desejo. João Pessoa: Ideia, 2009.

ROSENFELD, A. O teatro épico. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1994.

STAIGER, E. Conceitos fundamentais da poética. Tradução de Celeste Aída Galeão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1977.

STAIGER, E. Conceitos fundamentais da poética. Tradução de Celeste Aída Galeão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1969.

ZUMTHOR, P. A letra e a voz. Tradução de Amálio Pinheiro e Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

WELLEK, R.; WARREN, A. Teoria da literatura e metodologia dos estudos literários. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Published

2024-01-19

How to Cite

ARAUJO, N. B. (2024). Poetic intergenericity in tales of the oral tradition. Boitatá, 17(34), e022012. https://doi.org/10.5433/boitata.2022v17.e47405

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.