School and the deletion of oral poetics from childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2014v9.e31754

Keywords:

Orality, Literacy, Poetry, Performance

Abstract

The genres of poetic orality has been markedly inserted in textbooks cycle 1 of the Elementary School. His presence is mainly in literacy activities. However, such use occurs mainly as a pretext for reading exercises with the alphabetic code, without considering the playful and performative wealth implied in such genres . This article presents a reflection on the relevance of the work with texts of poetic orality in the early years of elementary school, respecting its original support - voice - and its performative dimension . To this end, we discuss a teaching material where the oral text is treated only as a pretext for decoding and literal reading activities .

Author Biography

Sheila Oliveira Lima, Universidade Estadual de Londrina

Doctor fromUniversidade de São Paulo. Professor at Universidade Estadual de Londrina

References

CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do folclore brasileiro. São Paulo: Global, 2002.

BELINTANTE, Claudemir. Oralidade e alfabetização: uma nova abordagem da alfabetização e do letramento. São Paulo: Cortez, 2013.

FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Tradução de Diana Myriam Lichtenstein, Liana Di Marco e Mário Corso. Porto Alegre: Artmed, 2008.

KATO, Mary. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

KLEIMAN, Angela. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas: Pontes, 2008.

LIMA, Sheila Oliveira. A polifonia dos textos orais na infância e as matrizes linguageiras da leitura. In: DEL RÉ, Alessandra; FERNANDES, Silvia Dinucci. A linguagem da criança: sentido, corpo e discurso. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008, p. 117- 134.

SMITH, Frank. Leitura significativa. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Tradução de José Octavio A. Abreu. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomadismo. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Sônia Queiroz. Cotia: Ateliê, 2005.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção e leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2014-10-30

How to Cite

Lima, S. O. (2014). School and the deletion of oral poetics from childhood. Boitatá, 9(18), 350–365. https://doi.org/10.5433/boitata.2014v9.e31754

Issue

Section

Seção Livre

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.