A carnival in the tent: some considerations about the Mamulengos Theater's formation and characters

Authors

  • Lucas Antunes Oliveira UFPE

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2011v6.e31199

Keywords:

Mamulengo, Characters, Representation, Carnivalization.

Abstract

This paper investigates certain historical and structural aspects of Mamulengo, a form of popular theater typical of the Brazil’s northeast region, especially with regard to their characters. Through the analysis of the protagonist, or "Hero", this paper seeks to understand the link between the representation of that character and the socio-cultural context in which the Mamulengo is produced, adopting as theoretical basis Bakhtin's ideas about the carnivalization. In addition to Bakhtin (1999 and 1981), this paper also relies on the thesis in anthropology by Adriana Schneider Alcure (2007), the classic study by Hermilo Borba Filho, Fisionomia e Espírito do Mamulengo (1987) and the book by Alimar de Alencar Pimentel, O mundo mágico de João Redondo (1988).

Author Biography

Lucas Antunes Oliveira, UFPE

Master's student in Theory of Literature at the Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

References

ALCURE, Adriana Schneider. “A Zona da Mata é rica de cana e brincadeira”: uma etnografia do mamulengo. Tese de Doutorado. Rio de Janeiro: UFRJ/IFCS/Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia, 2007.

ARANTES, Antonio Augusto. O que é cultura popular. São Paulo: Ática, 1981.

AYALA, Marcos; AYALA, Maria Ignez Novais. Cultura Popular no Brasil: Perspectiva de análise. 2. ed. São Paulo: Ática, 1995.

BAHKTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: HUCITEC, 1999.

BAHKTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiéviski. Rio de Janeiro: ForenseUniversitária, 1981.

BORBA FILHO, Hermilo. Fisionomia e Espírito do mamulengo. 2. ed. Rio de Janeiro: INACEN, 1987.

CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Instituto Nacional do Livro, 1962.

COELHO, Teixeira. Dicionário Crítico de Política Cultural: Cultura e Imaginário. São Paulo: Iluminuras, 1997.

DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. 6. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997).

DICIONÁRIO ELETRÔNICO HOUAISS da língua portuguesa. Rio de Janeiro, Objetiva, 2001, CD-rom versão 1.0, para Windows.

GARANHUNS, Valdeck de. Mamulengo: Teatro popular, comunicação viva. [São Paulo, 2000?]. Disponível em: <http://www.valdeckdegaranhuns.art.br/mamulengos.html>. Acesso em: 4 mar. 2009.

GARANHUNS, Valdeck de. A lenda da gralha azul. 2007a.

GARANHUNS, Valdeck de. Simão e o Boi Pintadinho. 2007b.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Rio de Janeiro: Imago Ed., 1991.

MAGALDI, Sábato. Introdução ao Teatro. 7. ed. São Paulo: Ática, 1998.

PIMENTEL, Altimar. O mundo mágico de João Redondo. 2. ed. Rio de Janeiro: Ministério da Cultura: Fundação Nacional de Artes Cênicas, 1988.

SUSSEKIND, Flora. O negro como Arlequim: teatro & discriminação. Rio de Janeiro: Achiamé / Socii, 1982.

VASSALLO, Lígia. O sertão medieval: origens européias do teatro de Ariano Suassuna. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1993.

Published

2011-10-09

How to Cite

Oliveira, L. A. (2011). A carnival in the tent: some considerations about the Mamulengos Theater’s formation and characters. Boitatá, 6(12), 155–180. https://doi.org/10.5433/boitata.2011v6.e31199

Issue

Section

Seção Livre

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.