Polipoesia and recovery of the performance of the voice

Authors

  • Vinícius Silva de Lima Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2006v1.e30699

Keywords:

Polipoesia, Orality, Performance

Abstract

The objective of this article is to show as the Polipoesia, multimedia poetical developed by the italian Enzo Minarelli, promotes a recovery of the performance of the voice, through the revaluation of the presence of the poet ahead of his listener. I try to show that the Polipoesia is one of the responsible ones for the rediscovery of an orality which has been taken for granted by poets and studious of literature for a long time, as a result of the consolidation of the written culture in occidental countries

Author Biography

Vinícius Silva de Lima, Universidade Estadual de Londrina

Master's student of the Graduate Program in Letters at the Universidade Estadual de Londrina

References

AGUIAR, Fernando. Poesia: ou a intervenção viva. In: MENEZES, Philadelpho (Org.). Poesia Sonora – Poéticas Experimentais da Voz no Século XX. São Paulo: EDUC, 1992. p. 145 - 150.

COHEN, Renato. Performance como Linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: EDUSP, 1989.

DINIZ, A.G. Poesia & corpo em tutu performático. In: CARREIRA, Alan; VILLARQUEIROZ, F; GRAMMONT, G.; RAVETTI,G. ; ROJO, S. (Org.). Mediações performáticas latino-americanas. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2003. p. 9-21.

EL HAOULI, Janete. Demétrio Stratos – em busca da voz-música. Londrina: J. E. Haouli, 2002.

FIGUEIREDO, Guilherme Gitahy de. Rádio Arte e a Morte da Mídia. Centro de Mídia Independente. Campinas, 2003. Disponível em: http://www.midiaindependente.org/pt/. Acesso em 10 jan. 2005.

MENEZES, Philadelpho. Da Poesia Fonética à Poesia Sonora. In: MENEZES, P. (Org.). Poesia Sonora – Poéticas Experimentais da Voz no Século XX. São Paulo: EDUC, 1992. p. 9-18.

MINARELLI, Enzo. A Voz Instrumento de Criação dos Futuristas à Poesia Sonora. Sibila; Revista de Poesia e Cultura, Cotia, SP, ano04, n. 8-9, p. 178-215, set. 2005.

MINARELLI, Enzo. Il Manifesto della Polipoesia. 3ViTre Archivio di Polipoesia. Itália, 1996. Disponível em: http://www.3vitre.it/saggi/imanif.htm. Acesso em 20 jun. 2006.

PENA, Brenda Marques. A Performance como Local de Significação da Poesia Sonora. In: SEMINÁRIO DE LITERATURA E OUTRAS ARTES: TEATRO LATINOAMERICANO, 2005, Belo Horizonte. Disponível em: http://www.recantodasletras.com.br/visualizar.php?idt=35529 . Acesso em 22 jun. 2006.

PORTELA, Manuel. O Som do Corpo com o Som Corpo: Recensão de Escatologia de Américo Rodrigues. Inimigo rumor, Rio de Janeiro, n. 15, p. 246-251, ju./ago. 2003.

TOSIN, Giuliano. A Poesia Sonora no Brasil e no Mundo. In: Revista Intellectus, São Paulo, n.2, v2, jan-jul 2004.

ZUMTHOR. Paul. Escritura e Nomadismo: a presença da voz. São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.

ZUMTHOR. Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: EDUC, 2000.

Published

2006-09-14

How to Cite

Lima, V. S. de. (2006). Polipoesia and recovery of the performance of the voice. Boitatá, 1(2), 100–110. https://doi.org/10.5433/boitata.2006v1.e30699

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.