Sliding direction and control through interpretive nominalization in case of an Brazilian oral narrative
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31554Keywords:
Narrative, Discourse, Literacy, NominationAbstract
Based on Discourse Analysis theory, and using the analysis of an oral narrative produced by an illiterate woman, our aim is to evidence the ways discursive memory uses to support sites of meanings that the subject uses in order to deal with the constant sliding of senses. We will focus our remarks specifically on "naming" (designation), a linguistic device where the interpellation by ideology is especially evident. This mechanism of naming causes a process of naturalization of meanings, so that it seems impossible to the subject to select other - alternative - forms, and also interferes in the process of narrative production. The narrative chosen is named "Piqueno Piqueninho", which shows points of signification similar to "Little Poucet" collected by Perrault. The analysis shows that the process of naming maintains the subject in certain places of saying, clearly supporting some gestures of interpretation, but, at the same time, separates the subject from other possible places of interpretation, revealing a contradiction between alienation and separation, wherein the control of interpretation is guaranteed by an unity effect.Downloads
Download data is not yet available.
References
AUTHIER-REVUZ, J. Hétérogénéité montrée et hétérogénéité constitutive: elements pour une approche de l' Autre dans le discours. DRLAV. Paris, no.26, 91-151, 1982.
AUTHIER-REVUZ, J. Palavras Incertas: as não coincidências do dizer. Campinas/SP: Ed. da UNICAMP, 1998.
CASCUDO, L.C. Literatura oral no Brasil. Belo Horizonte/MG: Itatiaia. São Paulo/SP: Ed. da USP, 1984.
CASCUDO, L.C. Prefácio. In L.C. Cascudo. Contos Tradicionais do Brasil. Rio de Janeiro/RJ: Ediouro, 2003.
ENTREVISTA. MARQUES, Madalena de Paula. Contadora de histórias. Narração concedida a Anderson de Carvalho Pereira, 26 ago 2006. Gravação digital. 36 min estéreo.
GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e História. São Paulo/SP: Cia. Das Letras, 1989.
GUILHAUMOU, J. ; MALDIDIER, D. & ROBIN, R. Discours et archive. Liège : Pierre Mardaga éditeur, 1994.
LACAN, J. Le mythe individuel du nevrosé ou poésie et vérité dans la névrose. Ornicar?, no. 17-18, Paris: Seuil, p. 290-307. 1953/1978.
LACAN, J. O Seminário de Jacques Lacan - Livro 11: os quatro conceitos fundamentais da Psicanálise. Rio de Janeiro/RJ: Jorge Zahar editor, 1968/1985.
INDURSKY, F. Da interpelação à falha no ritual: a trajetória teórica da noção de Formação Discursiva. In R.L. Baronas (Org.). Análise do Discurso: apontamentos para uma história da noção-conceito de formação discursiva. São Carlos/SP: Pedro & João editores. 2007. p. 75-87.
ORLANDI, E.P. Discurso e texto. In E.P. Orlandi. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico.Petrópolis/RJ: Vozes. 2001. p.52-62.
PECHEUX, M. La sémantique et la coupure saussurienne. In D. Maldidier (Org.) L'inquiétude du discours.Paris: Cendres. 1990. p.133-153.
PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas/SP: UNICAMP, 1993.
PÊCHEUX, M. Ler o arquivo hoje. In E.P. Orlandi (Org.). Gestos de Leitura: da história no discurso. Campinas/SP. Ed. da UNICAMP. 1997. p. 55-67.
PERRAULT, C. Peau d'Âne. In.: C. Perrault. Contes. Paris: Gallimard. 1999. p.29-51.
TFOUNI, L. V. O dado como indício e a contextualização do (a) pesquisador (a) nos estudos sobre compreensão da linguagem. D.E.L.T.A, v. 8, n. 2, p. 205-223, 1992a.
TFOUNI, L. V. Letramento e Analfabetismo. Tese (Livre Docência) - Universidade de São Paulo, não publicada, Ribeirão Preto/SP, 1992b,
TFOUNI, L. V. A dispersão e a deriva na constituição da autoria e suas implicações para uma teoria do letramento. In.: SIGNORINI, I. (org.). Investigando a relação oral/escrito e as teorias do letramento. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2001, p.77-97. (col. Idéias sobre linguagem),
TFOUNI, L. V. Letramento e autoria: uma proposta para contornar a dicotomia oral e escrita. Revista da ANPOLL, v. 18, p. 127-141, 2005,
TFOUNI, L. V. Letramento e Alfabetização. São Paulo/SP: Cortez, 2004.
TFOUNI, L. V. Autoria e contenção da deriva, in TFOUNI, L. V. (org.) Múltiplas faces da autoria. Ijuí: RS, Editora da UNIJUÍ, 2008. p.141-158.
AUTHIER-REVUZ, J. Palavras Incertas: as não coincidências do dizer. Campinas/SP: Ed. da UNICAMP, 1998.
CASCUDO, L.C. Literatura oral no Brasil. Belo Horizonte/MG: Itatiaia. São Paulo/SP: Ed. da USP, 1984.
CASCUDO, L.C. Prefácio. In L.C. Cascudo. Contos Tradicionais do Brasil. Rio de Janeiro/RJ: Ediouro, 2003.
ENTREVISTA. MARQUES, Madalena de Paula. Contadora de histórias. Narração concedida a Anderson de Carvalho Pereira, 26 ago 2006. Gravação digital. 36 min estéreo.
GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e História. São Paulo/SP: Cia. Das Letras, 1989.
GUILHAUMOU, J. ; MALDIDIER, D. & ROBIN, R. Discours et archive. Liège : Pierre Mardaga éditeur, 1994.
LACAN, J. Le mythe individuel du nevrosé ou poésie et vérité dans la névrose. Ornicar?, no. 17-18, Paris: Seuil, p. 290-307. 1953/1978.
LACAN, J. O Seminário de Jacques Lacan - Livro 11: os quatro conceitos fundamentais da Psicanálise. Rio de Janeiro/RJ: Jorge Zahar editor, 1968/1985.
INDURSKY, F. Da interpelação à falha no ritual: a trajetória teórica da noção de Formação Discursiva. In R.L. Baronas (Org.). Análise do Discurso: apontamentos para uma história da noção-conceito de formação discursiva. São Carlos/SP: Pedro & João editores. 2007. p. 75-87.
ORLANDI, E.P. Discurso e texto. In E.P. Orlandi. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico.Petrópolis/RJ: Vozes. 2001. p.52-62.
PECHEUX, M. La sémantique et la coupure saussurienne. In D. Maldidier (Org.) L'inquiétude du discours.Paris: Cendres. 1990. p.133-153.
PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas/SP: UNICAMP, 1993.
PÊCHEUX, M. Ler o arquivo hoje. In E.P. Orlandi (Org.). Gestos de Leitura: da história no discurso. Campinas/SP. Ed. da UNICAMP. 1997. p. 55-67.
PERRAULT, C. Peau d'Âne. In.: C. Perrault. Contes. Paris: Gallimard. 1999. p.29-51.
TFOUNI, L. V. O dado como indício e a contextualização do (a) pesquisador (a) nos estudos sobre compreensão da linguagem. D.E.L.T.A, v. 8, n. 2, p. 205-223, 1992a.
TFOUNI, L. V. Letramento e Analfabetismo. Tese (Livre Docência) - Universidade de São Paulo, não publicada, Ribeirão Preto/SP, 1992b,
TFOUNI, L. V. A dispersão e a deriva na constituição da autoria e suas implicações para uma teoria do letramento. In.: SIGNORINI, I. (org.). Investigando a relação oral/escrito e as teorias do letramento. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2001, p.77-97. (col. Idéias sobre linguagem),
TFOUNI, L. V. Letramento e autoria: uma proposta para contornar a dicotomia oral e escrita. Revista da ANPOLL, v. 18, p. 127-141, 2005,
TFOUNI, L. V. Letramento e Alfabetização. São Paulo/SP: Cortez, 2004.
TFOUNI, L. V. Autoria e contenção da deriva, in TFOUNI, L. V. (org.) Múltiplas faces da autoria. Ijuí: RS, Editora da UNIJUÍ, 2008. p.141-158.
Downloads
Published
2013-06-29
How to Cite
PEREIRA, Anderson de Carvalho; TFOUNI, Leda Verdiani. Sliding direction and control through interpretive nominalization in case of an Brazilian oral narrative. Boitatá, Londrina, v. 8, n. 15, p. 162–180, 2013. DOI: 10.5433/boitata.2013v8.e31554. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/boitata/article/view/31554. Acesso em: 16 dec. 2025.
Issue
Section
Seção Livre
License
Copyright (c) 2013 Boitatá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.












