Marketing político, democracia e capitalismo

Authors

  • Sidney Tanaka de Souza Matos Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2002v7n2p87

Keywords:

Democracy, Elections, Political marketing

Abstract

This article intends to analyze the use of political marketing in current political processes not from its origins itself, but relating its pactice and the development of democratic idea in 20'h century, wich get it closer to idea of a simple competition for population votes, what makes possible the aplication of marketing techniques to electoral processes and analyzing the subjects of the largest current critics, like depolitization and superficiality of campaigns as logical products of this kind of democratic thought development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sidney Tanaka de Souza Matos, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Master in Social Sciences from the Universidade Estadual de Londrina - UEL.

References

GRANDI, R.; MARINS, A.; FALCÃO, E. (org.). Voto é marketing: o resto é política. São Paulo: Edição Loyola, 1992.

HOBSBAWN, E. J. A era do capital. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

LOCKE, J. Segundo tratado sobre o governo civil. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Coleção Os Pensadores).

MARKUN, P. Como perder as eleições (ou táticas e estratégias para evitar que isso aconteça). São Paulo: Feeling Editorial, 1988.

MILL, J. S. Governo representativo. São Paulo: brasa, 1964.

PATEMAN, C. Participação e teoria democrática. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

SCHUMPETER, J.A. Capitalismo, socialismo e democracia. Rio de Janeiro: Zahar, 1984.

TAYLOR, F.W. Princípios de administração cientifica. São Paulo : Atlas, 1978.

Published

2002-11-04

How to Cite

MATOS, Sidney Tanaka de Souza. Marketing político, democracia e capitalismo. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 7, n. 2, p. 87–102, 2002. DOI: 10.5433/2176-6665.2002v7n2p87. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9099. Acesso em: 4 nov. 2024.

Issue

Section

Articles