Challenges of Gender Inclusion in Basic Education Based on the Experiences of Feminist Academic Professors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2024v29n2e48937

Keywords:

gender, feminism, initial teacher training, pegadogy, "gender ideology"

Abstract

This text addresses the challenges of including gender in initial teacher training, given the worrying social and political scenario, in which anti-gender movements question the relevance of discussing gender in the educational context. We analyse the UNESCO reports on “Education in Sexuality and Gender Relations in Initial Teacher Training in Higher Education” from 2014 and 2017. It presents the experiences of four feminist university professors from the south and southeast region of Brazil, as well as their efforts and negotiations to promote changes related to the theme. It provokes us to think about how gender-based violence at universities also assumes a denunciatory nature of structural gender discrimination, which even affects the occupation of decision-making spaces. It points to the importance of building a political pedagogical project committed to eliminating inequalities, which can serve as an instrument of resistance for the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Rodrigues Duarte, Federal University of São Paulo (UNIFESP)

Master's in Education from the Federal University of São Paulo (2021). History teacher at the São Paulo Municipal Education Network.

Daniela Finco, Federal University of São Paulo (UNIFESP)

PhD in Education from the University of São Paulo (2010). Professor in the Department and Graduate Program in Education at the Federal University of São Paulo.

References

AQUINO, Maria Aparecida de. Brasil: 1964-2014 – uma comemoração possível. Cadernos de História, Belo Horizonte, v. 15, n. 22, p. 190-207, 2014. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/P.2237-8871.2014v15n22p190/7019. Acesso em: 15 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2237-8871.2014v15n22p190

BRASIL. Decreto-lei n° 9.465, de 2 de janeiro de 2019. Aprova a Estrutura Regimental e o Quadro Demonstrativo dos Cargos em Comissão e das Funções de Confiança do Ministério da Educação, remaneja cargos em comissão e funções de confiança [...]. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 1-B, p. 6, 2 jan. 2019. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57633286. Acesso em: 15 ago. 2023.

BRUNILA, Kristiina. The power of critical feminist pedagogy in challenging “learnification” and the neoliberal ethos. In: MAGARAGGIA, Sveva; MAUERER, Gerlinde; SCHMIDBAUR, Marianne (org.). Feminist perspectives on teaching masculinities: learning beyond stereotypes. London: Routledge, 2019. p. 1-13. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429201769-2

CAPONI, Sandra; DARÉ, Patricia Kozuchovski. Neoliberalismo e sofrimento psíquico: a psiquiatrização dos padecimentos no âmbito laboral e escolar. Mediações, v. 25, n. 2, p. 302-320, 2020. DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2020v25n2p302. DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2020v25n2p302

CIÊNCIAS sociais em xeque no Brasil de Bolsonaro. CLACSO: Conselho Latino-Americano de Ciências Sociais, Buenos Aires, 2 ago. 2019. Disponível em: https://www.clacso.org/ciencias-sociais-em-xeque-no-brasil-de-bolsonaro/. Acesso: 15 ago. 2023.

CHAVES, Karen Laís Barbero; ALMEIDA, Carla Cecília; BELANÇON, Milena Cristina. Institucionalização de demandas feministas no Brasil: uma análise dos organismos, conselhos e serviços especializados para mulheres nos municípios. Mediações, v. 24, n. 3, p. 184-199, 2019. DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2019v24n3p184. DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2019v24n3p184

COMITÊ NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: SEDH, ME, MJ, UNESCO, 2007.

CORBANEZI, Elton; RASIA, José Miguel. Apresentação do Dossiê: racionalidade neoliberal e processos de subjetivação contemporâneos. Mediações, v. 25, n. 2, p. 287-301, 2020. DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2020v25n2p287. DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2020v25n2p287

CORLETO, Ana Buquet. Impulsar la igualdad de género en universidades previene la violencia. Boletín UNAM-DGCS-1060, Coyoacán, 1 dez. 2020. Disponível em: https://www.dgcs.unam.mx/boletin/bdboletin/2020_1060.html. Acesso em: 4 dez. 2022.

CORLETO, Ana Buquet; COOPER, Jennifer A; MINGO, Araceli; MORENO, Hortensia. Intrusas en la universidad. Coyoacán: UNAM, 2013. Disponível em: https://cieg.unam.mx/img/igualdad/intrusas-en-la-universidad.pdf. Acesso em: 4 dez. 2022.

DUARTE, Amanda Rodrigues. Inserção de gênero na formação inicial dos cursos de Pedagogia a partir das experiências e narrativas docentes. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2021.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A invenção da “ideologia de gênero”: a emergência de um cenário político-discursivo e a elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Revista Psicologia Política, São Paulo, v. 18, n. 43, p. 449-502, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpp/v18n43/v18n43a04.pdf. Acesso em: 15 ago. 2023.

LEITE, Vanessa. “Em defesa das crianças e da família”: refletindo sobre discursos acionados por atores religiosos “conservadores” em controvérsias públicas envolvendo gênero e sexualidade. Revista Latinoamericana de Sexualidad, Salud y Sociedad, Rio de Janeiro, n. 32, p. 119-142, maio/ago. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sess/a/Cc68BmV888KZbTkwjwr495M/. Acesso em: 15 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2019.32.07.a

MENDONÇA, Viviane Melo de. Um dia você vai sentir na própria carne: afeto, memória, gênero e sexualidade. Jundiaí: Paco, 2020.

MISKOLCI, Richard; CAMPANA, Maximiliano. “Ideologia de gênero”: notas para a genealogia de um pânico moral contemporâneo. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 32, n. 3, p. 725-747, set./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/Ns5kmRtMcSXDY78j9L8fMFL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-69922017.3203008

POGGIO, Bárbara. Se l'educazione di genere fa paura. Ingenere, Roma, 15 set. 2015. Disponível em: https://www.ingenere.it/articoli/se-educazione-di-genere-fa-paura. Acesso em: 2 abr. 2023.

PRADO, Marco Aurélio Máximo; CORREA, Sonia. Retratos transnacionais e nacionais das cruzadas antigênero. Revista Psicologia Política, Florianópolis, v. 18, n. 43, p. 444-448, set./dez. 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpp/v18n43/v18n43a03.pdf. Acesso em: 2 abr. 2023.

SARDENBERG, Cecília M. B. História e memória do feminismo acadêmico no Brasil: o núcleo de estudos interdisciplinares sobre a mulher NEIM/UFBA (1983-2020). Revista Feminismos, Salvador, v. 8, n. 3, p. 82-121, set./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/42032/23894. Acesso em: 8 abr. 2023.

SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil para a análise histórica. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de et al. (org.). Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. São Paulo: Bazar do Tempo, 2019. p. 50-83.

SCOTT, Joan Wallach. A invisibilidade da experiência. Projeto História, São Paulo, v. 16, p. 297-325, jan./jun. 1998. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/11183/8194. Acesso em: 8 abr. 2023. SILVA, Adriana Alves da; FARIA, Ana Lúcia Goulart de; FINCO, Daniela. Lute como uma menina! O verbo é lutar desde o nascimento na vida de meninas. Historiæ, v. 10, n. 1, p. 59-82, 2019. Disponível em: https://periodicos.furg.br/hist/article/view/10991/7099. Acesso em: 15 ago. 2023. SOARES, Alexandre Gomes. A inserção de disciplinas de gênero em cursos de Pedagogia de Faculdades de Educação: caminhos e desafios em três universidades federais em Minas Gerais. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

UNBEHAUM, Sandra. As questões de gênero na formação inicial de docentes: tensões no campo da educação. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.

UNESCO – ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E CULTURA. Seminário educação em sexualidade e relações de gênero na formação inicial docente no ensino superior.: Fundação Carlos Chagas, São Paulo, 9 out. 2013: relatório final. Brasília: Unesco, 2014. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233142. Acesso em: 10 abr. 2023.

UNESCO – ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E CULTURA. Seminário educação em sexualidade e relações de gênero na formação inicial docente no ensino superior: São Paulo, nov. 2015: relatório final. Brasília: Unesco, 2017. Disponível em: https://prceu.usp.br/wp-content/uploads/2020/10/2017-UNESCO-Seminario-Educacao-em-sexualidade-e-relacoes-de-genero.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.

UNESCO – ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E CULTURA. Orientação técnica internacional sobre educação em sexualidade: uma abordagem baseada em evidências para escolas, professores e educadores em saúde. Brasília: Unesco, 2010. (Razões em favor da educação em sexualidade, v. 1). Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183281_por. Acesso em: 10 abr. 2023.

VIANNA, Cláudia Pereira; UNBEHAUM, Sandra. Contribuições da produção acadêmica sobre gênero nas políticas educacionais: elementos para repensar a agenda. In: VIANNA, Cláudia; CARREIRA, Denise; LEÃO, Ingrid; UNBEHAUM, Sandra; CARNEIRO, Suelaine; CAVASIN, Sylvia. Gênero e educação: fortalecendo uma agenda para as políticas educacionais. São Paulo: Ação Educativa: Cladem; Ecos: Geledés: Fundação Carlos Chagas, 2016. p. 55-119.

VIANNA, Cláudia Pereira. Debates e embates de gênero: dos estudos às políticas e práticas educativas. In: FINCO, Daniela; SOUZA, Adalberto; CRUZ, Nara R. (org.). Educação e resistência escolar: gênero e diversidade na formação docente. São Paulo: Editora Alameda, 2017. p. 49-59.

VIANNA, Cláudia Pereira. Gênero: conceito capaz de apreender a construção social e histórica das relações sociais. [Entrevista cedida a] Maria Cláudia Dal'igna; Renata Porcher Scherer. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 8, n. l, p. 7-24, jan./jun. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/343990531_Entrevista_com_Claudia_Vianna_Genero_conceito_capaz_de_apreender_a_construcao_social_e_historica_das_relacoes_sociais. Acesso em: 15 abr. 2023.

VIANNA, Cláudia Pereira; BORTOLINI, Alexandre. As agendas feministas, LGBT e antigênero em disputa nos Planos Estaduais de Educação (2014-2018). In: VIANNA, Cláudia; CARVALHO, Marília (org.). Gênero e Educação: 20 anos construindo conhecimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2020. p. 81-118.

VIÉGAS, Lygia de Sousa; GOLDSTEIN, Thaís Seltzer, Escola sem partido, sem juízo e sem bom senso: judicializando e medicalizando a educação. Fênix: Revista de História e Estudos Culturais, Uberlândia, v. 14, n. 1, p. 1-20, jan./jun. 2017. Disponível em: https://www.revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/578/550. Acesso em: 15 abr. 2023.

YANNOULAS, Silvia; AFONSO, Sophia; PINELLI, Lais. Propuestas político-pedagógicas neoconservadoras: falacias de la “ideología de género” y del movimiento “escuela sin partido”. Revista Debate Público: Reflexión de Trabajo Social, Buenos Aires, ano 11, n. 21, p. 65-81, 2021.Disponível em:https://trabajosocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/13/2021/08/11_Yannoulas.pdf. Acesso em: 15 abr. 2023.

Published

2024-05-15

How to Cite

DUARTE, Amanda Rodrigues; FINCO, Daniela. Challenges of Gender Inclusion in Basic Education Based on the Experiences of Feminist Academic Professors. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 29, n. 2, p. 1–20, 2024. DOI: 10.5433/2176-6665.2024v29n2e48937. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48937. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles