Forests and woods bridges: considerations based on a fieldwork with mozambicans and brazilians forestry engineers
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2020v25n1p44Keywords:
Forestry Engineering, South-South Cooperation, Mozambique.Abstract
The present paper discusses the agencies amid humans and non-humans through secondary materials of a research concluded in 2015, between Mozambican forest engineers living in Curitiba, Brazil. It departs from the comprehension that the relations between Brazilians and Mozambicans is based in a epistemological common ground, which is the knowledge in Forest Engineering. Nevertheless, the ontological differences betwixt Brazil and Mozambique built on the academic rituals of this engineers, bring other nuances concerning the referred South-South dialogue. Especially the capacity that those differences have to inform the particularities of the contemporaneity of this specific contexts, their strategies and interests. Following the networks of relations produced between both sides of the Atlantic in this discrete context, I intend to contribute to a more complex reading of the relations amidst those countries, of what is known as the South-South relations, and the place of international cooperation in the social compositions of Brazil and Mozambique.Downloads
References
AZEVEDO, Desirée de Lemos. Os melhores anos de nossas vidas: narrativas, trajetórias e trajetos de exilados brasileiros em Moçambique. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2013.
CANDEA, Matei. Corsican fragments. Difference, knowledge, and fieldwork. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 2010.
CESARINO, Letícia. Anthropology and the south-south encounter: on “culture” in Brazil-Africa relations. American Anthropologist, Washington, v. 119, n. 2, p. 333-358, 2017.
CESARINO, Letícia. Anthropology of development and the challenge of South-South cooperation In.: Vibrant. Virtual Brazillian Anthropology, Brasília, v. 9, n.1, p. 507-537, 2012.
CESARINO, Letícia. Antropologia multissituada e a questão da escala: Reflexões com base no estudo da cooperação Sul-Sul Brasileira. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 20, n. 41, p.19-50, jan./jun. 2014.
COUTO, Mia. Doeu ver como África e Moçambique ficaram tão distantes do Brasil. [Entrevista concedida a] Joana Oliveira. El País, São Paulo, 19 maio 2019. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2019/04/18/cultura/1555598858_754829.html?fbclid=IwAR0vh1KEIRUb_g2DRl4-anne6UfPJxKZCPNzY9j0P4jAmVEFjwkHQhtS-ag. Acesso em: 6 mar. 2019.
CUNHA, Manuela Carneiro da. Etnicidade: da cultura residual mas irredutível. In: CUNHA, M. C. Cultura com aspas e outros ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2009. p. 235-245.
FABIAN, Johannes. O tempo e o outro: como a antropologia estabelece seu objeto. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.
GARCIA, Ana Saggioro; KATO, Karina; FONTES, Camila. A história contada pela caça ou pelo caçador? Perspectivas sobre o Brasil em Angola e Moçambique. Rio de Janeiro: PACS, 2013. Disponível em: http://www.pacs.org.br/2013/03/08/pesquisa- do-pacs-sobre-a-relacao-brasil-africa-a-historia-contada-pela-caca-ou-pelo-cacador- perspectivas-sobre-o-brasil-em-angola-e-mocambique/. Acesso em: 15 mar. 2013.
GREGORI, Maria Filomena. Cenas e queixas: mulheres e relações violentas. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, n. 23, p. 163-175, mar. 1989.
GUERRA, Hector. Ma(d)germanes: passado colonial presente diasporizado. Reconstrução etnográfica de um dos últimos vestígios do socialismo colonial europeu. 2011. Tese (Doutorado em Antropologia) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
GUERRA, Hector. Modernidade seletiva e estado predador: primeira aproximação às revoltas populares em Maputo de 2008 e 2010. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 20, n. 41, p. 201-232, jan./jun. 2014.
HATZKY, Christine. Cubans in Angola: south-south cooperation and transfer of knowledge, 1976-1991. Madison: The University of Wisconsin Press, 2015.
LAET, Marianne de; MOL, Annemarie. The zimbabwe bush pump: mechanics of a fluid technology. Social Studies of Science, London, v., n. 2, p. 225-263, Apr. 2000.
LATOUR, Bruno. Reensamblar lo social: una introducción a la Teoría del Actor-red. Buenos Aires: Manantial, 2005.
LATOUR, Bruno. Referência circulante: amostragem do solo da floresta Amazônica. In: LATOUR, Bruno. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. Bauru: EDUSC, 2001. p. 39-97.
LAW, John. Heterogeneous engineering and tinkering. Milton Keynes: The Open University; 2011. Disponível em: http://www.heterogeneities.net/publications/Law2011HeterogeneousEngineering AndTinkering.pdf. Acesso em: 10 abr. 2018.
LI, Tania Murray. Introduction: the will to improve. In: LI, T. The will to improve: governmentality, development and the practice of politics. Durham and London: Duke University Press, 2007. p. 1-31.
LOPES, Armando Jorge; SITOE, Salvador Julio; NHAMUENDE, Paulino José Machamba. In: LOPES, Armando Jorge; SITOE, Salvador Julio; NHAMUENDE, Paulino José Machamba. Moçambicanismos: para um léxico de usos do português moçambicano. Maputo: Livraria Universitária UEM, 2002.
MACAGNO, Lorenzo. Assimilacionismo e multiculturalismo: educação e representações sobre a diversidade cultural em Moçambique. 2001. Tese (Doutorado em Antropologia) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2001.
MACAGNO, Lorenzo. Três raças e uma nação? A propósito de África no Brasil e Brasil na África. Realis, Recife, v. 1, n. 2, p. 94-111, 2011.
MACEDO, Victor Macedo Castillo de. Etnografia, história e memória entre moçambicanos no Brasil: possibilidades e limitações políticas em campo. Revista de @ntropologia da UFSCAR, Florianópolis, v. 8, n.1, p.131-146, jan./jun. 2016.
MACEDO, Victor Macedo Castillo de. Luso-tropical Shadows: Gilberto Freyre’s influence on Brazilian International Thought. Portuguese Studies Review, Durham, v. 26, n. 1, p. 39-61, 2018.
MACEDO, Victor Miguel Castillo de. Memórias, silêncios e intimidades: sobre a política no Moçambique contemporâneo (1975-2015). 2015. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
MACEDO, Victor Miguel Castillo de. Outras faces da nação: fragmentos lusotropicais no Itamaraty. In: MACEDO, Victor Miguel Castillo de. À margem do(s) cânone(s) II: pensamento social e interpretações do Brasil. Curitiba: Ed. UFPR, 2017.
MAMDANI, Mahmood. Citzen and Subject: contemporary Africa and the legacy of late colonialism. New Jersey: Princeton University, 1996.
MAMDANI, Mahmood. When victims become killers: colonialism, nativism, and the genocide in Rwanda. New Jersey: Princeton University, 2001.
MBANZE, Aires Afonso; BATISTA, Antonio Carlos; TETTO, Alexandre França; ROMERO, Axel Misraim; MUDEKWE, John. Desempenho dos índices Nesterov e fórmula de Monte Alegre no distrito de Lichinga, norte de Moçambique. Ciência Florestal, Santa Maria, v. 27, n. 2, p. 687-696, abr./jun. 2017.
MORAIS, Sara Santos. Múltiplos regressos a um mundo cosmopolita: moçambicanos formados em universidades brasileiras e a construção de um sistema de prestígio em Maputo. 2012. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
MOURÃO, Daniele Ellery. África na “pasajen”: identidades e nacionalidades guineenses e cabo-verdianas. 2006. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal do Ceará, 2006.
MUITXS OUTRXS. Corredor de Nacala: comboio, carvão e gente no norte de Moçambique (Estação Biblioteca Mindlin). In: REUNIÃO DE ANTROPOLOGIA DA CIÊNCIA E TECNOLOGIA - IEB - USP, 6., 2017, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: REACT, 2017. v. 3.
MUNGOI, Dulce. O mito atlântico: relatando experiências singulares de mobilidade dos estudantes africanos em Porto Alegre no jogo de reconstrução de suas identidades étnicas. 2006. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.
NGOMANE, Yara Neusa. Estudantes Moçambicanos em Belo Horizonte: uma discussão sobre a construção identitária e redes de sociabilidade. Dissertação de Mestrado, Antropologia, Universidade Federal de São Carlos, 2010.
OBARRIO, Juan. The spirit of laws in Mozambique. Chicago: The University of Chicago Press, 2014. (versão do Kindle).
PEDRO, Verônica Tchivela. Identidades traduzidas num mundo globalizado: estudantes “africanos” em Florianópolis. 2000. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000.
RABINOW, Paul. Reflections on fieldwork in Morocco. Berkeley and Los Angeles: University of California, 1977.
ROSOT, Nelson Carlos; EMERENCIANO, Dartagnan Baggio; ROSOT, Maria Augusta. Tabela de produção para povoamento de Pinus patula através de análise de tronco para a região de Manica – Moçambique. Floresta, Curitiba, v. 22, n.1-2, 1992.
SCHLICKMANN, Mariana. A trajetória dos estudos africanos no Brasil: 1930 a 1980. Temporalidades, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 417-443, jan./maio 2016.
STRATHERN, Marylin. Artefatos da história: os eventos e a interpretação de imagens. In: STRATHERN, Marylin. O efeito etnográfico e outros ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2014. p. 211-230.
SUBUHANA, Carlos. Estudar no Brasil: imigração temporária dos estudantes moçambicanos no Rio de Janeiro. 2005. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.
TOMASELLI, Ivan. (coord.). Desenvolvimento florestal da Província do Niassa: relatório trimestral – 15/07 – 14/10/1980. Curitiba: Madebrás/FUPEF, 1980.
VELHO, Gilberto. Nobres e anjos: um estudo de tóxicos e hierarquia. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1998.
WEST, Harry. Kupilikula: o poder e o invisível em Mueda, Moçambique. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.