“Between plants, curators and entities”: the therapeutic model of the ‘centro Ayahuasqueiro Flor de Jasmim’

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2020v25n2p523

Keywords:

Power Plants, Ayahuasca, Rituals, Therapies

Abstract

In this article we describe the therapeutic particularities from the Centro Ayahuasqueiro Flor de Jasmim; religious group about which we dedicate the ethnographic presentation of the phenomena related to the establishment of health and the treatment of diseases. For such, we describe the cases observed in the field, as well of the narratives of the Center's curators. In conclusion, we detect that the effectiveness of local therapies is associated with the role of healers, patients and entities in complex interactions for the acquisition of health and to expel diseases and other problems in the lives of people assisted by the Center.

Author Biography

Wagner Lins Lira, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

PhD in Anthropology from the Universidade Federal Rural de Pernambuco UFPE. Professor of the Graduate Program in Education, Cultures and Identities at UFRPE.

References

ANDRADE, Afrânio Patrocínio. O fenômeno do chá e a religiosidade cabocla: um estudo centrado na União do Vegetal. 1995. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) – Instituto Metodista de Ensino Superior, São Bernardo do Campo, 1995.

ARAÚJO, Wladimyr Sena. Navegando nas ondas do Daime: história, cosmologia e ritual da Barquinha. Campinas: Ed. da UNICAMP, 1999.

ARHEM, Kaj. Makuna social organization: a study in descent, alliance, and the formation of corporate groups in the North-Western Amazon. Estocolmo: Almqvist & Wiksell, 1981.

BOLTANSKI, Luc. As classes sociais e o corpo. Rio de Janeiro: Graal, 1989.

BRISSAC, Sérgio. A Estrela do Norte iluminando até o Sul: uma etnografia da União do Vegetal em um contexto urbano. 1999. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.

CEMIN, Arneide Bandeira. Os rituais do Santo Daime: sistemas de montagens simbólicas. In: LABATE, Beatriz Caiuby; ARAÚJO, Wladimyr Sena (org.). O uso ritual da ayahuasca. Campinas: Mercado das Letras, 2002. p. 347-382.

CSORDAS, Thomas. Corpo, significado e cura. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2008.

FRENOPOULO, Christian. Charity and spirits in the Amazonian navy: the Barquinha Mission of the Brazilian Amazon. 2005. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade de Regina, Regina, 2005.

GOMES, Bruno Ramos. O sentido do uso ritual da ayahuasca em trabalho voltado ao tratamento e recuperação da população em situação de rua em São Paulo. 2011. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

GOULART, Sandra Lúcia. Contrastes e continuidades em uma tradição amazônica: as religiões da ayahuasca. 2004. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

GROISMAN, Alberto. "Eu venho da floresta": ecletismo e práxis xamânica daimista no Céu do Mapiá. 1991. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1991.

HABER, Roy. The Santo Daime road to seeking religious freedom in the USA. In: LABATE, Beatriz Caiuby; JUNGABERLE, Henrik (org.). The internationalization of Ayahuasca. Berlin: Lit, 2011. p. 301-318.

HANEGRAAF, Wouter. Ayahuasca groups and networks in the Netherlands: a challenge to the study of contemporary religion. In: LABATE, Beatriz Caiuby; JUNGABERLE, Henrik (org.). The internationalization of Ayahuasca. Berlin: Lit, 2011. p. 85-104.

LABATE, Beatriz Caiuby. Ayahuasca Mamancuna merci beaucoup: internacionalização e diversificação do vegetalismo ayahuasqueiro peruano. 2011. Tese (Doutorado em Antropologia) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

LABATE, Beatriz Caiuby; BOUSO, José Carlos. Cura, cura, cuerpecito: reflexiones sobre las posibilidades terapéuticas de la ayahuasca. In: LABATE, Beatriz Caiuby; BOUSO, José Carlos (org.). Ayahuasca y salud. Barcelona: La Liebre de Marzo, 2011. p. 28-47.

LABATE, Beatriz Caiuby. A reinvenção do uso da ayahuasca nos centros urbanos. Campinas: Mercado das Letras, 2004.

LAGROU, Elsje Maria. Uma etnografia da cultura Kashinawa: entre a cobra e o Inca. 1991. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1991.

LANGDON, Esther Jean. Representações de doença e itinerário terapêutico dos Siona da Amazônia colombiana. In: SANTOS, Ricardo; COIMBRA JR., Carlos (org.). Saúde e povos indígenas. Rio de Janeiro: Ed. da Fiocruz, 1994. p. 115-141.

LAPLANTINE, François. Antropologia da doença. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

LAPLANTINE, François; RABEYRON, Paul-Louis. Medicinas paralelas. São Paulo: Brasiliense, 1989.

LIRA, Wagner Lins. Daqui nós tira um ouro de chá! Umbanda, Santo Daime e Xamanismo popular no tratamento religioso de patologias físicas, mentais e espirituais: o caso de um terreiro alagoano. 2016. Tese (Doutorado em Antropologia) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

LIRA, Wagner Lins. Os trajetos do êxtase dissidente no fluxo cognitivo entre homens, folhas, encantos e cipós: uma etnografia ayahuasqueiras nordestina. 2009. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.

LIRA, Wagner Lins. Xamanismo e enteogenia ameríndia: a ayahuasca e outras “plantas de poder” em contextos indigenistas e vegetalistas amazônicos. ACENO: Revista de Antropologia do Centro-Oeste, Cuiabá, v. 5, n. 10, p. 59-78, 2018. Disponível em: http://bit.ly/2XxBxUy. Acesso em: 2 abr. 2020.

LIRA, Wagner Lins; FERREIRA, Hugo Monteiro. “Crianças do Astral”: a infância no Centro Ayahuasqueiro Flor de Jasmim. Caderno Eletrônico de Ciências Sociais, Vitória, v. 6, n. 2, p. 7-31, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2wYNgnJ. Acesso em: 2 abr. 2020.

LIRA, Wagner Lins; MEDEIROS, Bartolomeu Tito Figueiroa de. Atabaques no terreiro de Mãe Jana: o Centro Ayahuasqueiro Flor de Jasmim e seus processos simbólicos e institucionais. REIA: Revista de Estudos e Investigações Antropológicas, Recife, v. 4, n. 2, p. 150–174, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3aHirTs. Acesso em: 2 abr. 2020.

LUNA, Luiz Eduardo. Vegetalism: shamanism among the mestizo population of the Peruvian Amazon. 1986. Tese (Doutorado em Antropologia) – Universidade de Estocolmo, Estocolmo, 1986.

MABIT, Jean Jacques. Produção visionária da ayahuasca no contexto dos curandeiros da Alta Amazônia peruana. In: LABATE, Beatriz Caiuby; ARAÚJO, Wladimyr Sena (org.). O uso ritual da ayahuasca. Campinas: Mercado das Letras, 2002. p. 147-180.

MACRAE, Edward. Guiado pela lua: xamanismo e uso ritual da ayahuasca no culto do Santo Daime. São Paulo: Brasiliense, 1992.

MEDEIROS, Bartolomeu Tito Figueiroa. Quando a busca de religião e saúde se entrecruzam: um estudo de caso. Revista Anthropológicas, Recife, v. 13, n. 1, p. 75-90, 2002. Disponível em: https://bit.ly/2JASVmQ. Acesso em: 2 abr. 2020.

MENDES, Margarete Hitaka. Etnografia preliminar dos Ashaninka da Amazônia brasileira. 1991. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1991.

MENOZZI, Walter. The Santo Daime legal case in Italy. In: LABATE, Beatriz Caiuby; JUNGABERLE, Henrik (org.). The internationalization of Ayahuasca. Berlin: Lit, 2011. p. 379-388.

MERCANTE, Marcelo Simão. Dependência, recuperação e o tratamento através da ayahuasca: definições e indefinições. Saúde & Transformação, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 126-138, 2013. Disponível em: https://bit.ly/2Ap5yjb. Acesso em: 2 abr. 2020.

MERCANTE, Marcelo Simão. Images of healing: spontaneous mental imagery and healing process of the Barquinha, a Brazilian Ayahuasca religious system. 2006. Tese (Doutorado em Antropologia) – Saybrook Graduate School and Research Center, San Francisco, 2006.

MOREIRA, Paulo; MACRAE, Edward. Eu venho de longe: mestre Irineu e seus companheiros. Salvador: Ed. da UFBA, 2011.

MOURE, Walter Gustavo. Saudades da cura: estudo exploratório de terapêuticas de tradição indígena na Amazônia peruana. 2005. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

NARANJO, Plutarco. Ayahuasca: etnomedicina y mitología. Quitos: Libri Mundi, 1983.

OLIVEIRA, Rosana Martins. De folha e cipó é a capelinha de São Francisco: a religiosidade popular na cidade de Rio Branco – Acre (1945-1958). 2002. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2002.

PASKOALI, Vanessa Paula. A cura enquanto processo identitário na Barquinha: o sagrado no cotidiano. 2002. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.

PELÁEZ, Maria Cristina. No mundo se cura tudo: interpretações sobre a "cura espiritual" no Santo Daime. 1994. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1994.

PRADES, José Vicente Marín. Legal recognition of the União do Vegetal in Spain. In: LABATE, Beatriz Caiuby; JUNGABERLE, Henrik (org.). The internationalization of Ayahuasca. Berlin: Lit, 2011. p. 375-378.

RICCIARDI, Gabriela Santos. O uso da ayahuasca e a experiência de transformação, alívio e cura na União do Vegetal. 2008. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008.

RICCIARDI, Gabriela Santos. Takiwasi: o uso da ayahuasca no tratamento da adicção em uma comunidade terapêutica. 2013. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

RIOS, Marlene Dobkin de. Curing with Ayahuasca in an urban slum. In: HARNER, Michael (org.). Hallucinogens and Shamanism. Oxford: University of Oxford, 1973. p. 67-85.

RIOS, Marlene Dobkin de. Visionary vine: hallucinogenic healing in the Peruvian Amazon. Prospect Heights: Waveland, 1972.

ROSE, Isabel Santana. Espiritualidade, terapia e cura: um estudo sobre a expressão da experiência no Santo Daime. 2005. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.

SANTOS, Rafael Guimarães. Safety and side effects of Ayahuasca in humans: an overview focusing on developmental toxicology. Journal of Psychoactive Drugs, London, v. 45, n. 1, p. 68-78, 2013.

SCHMID, Janine Tatjana. Ayahuasca healing: a qualitative study about fiftenn european people handling their diseases. In: LABATE, Beatriz Caiuby; JUNGABERLE, Henrik (org.). The internationalization of Ayahuasca. Berlin: Lit, 2011. p. 245-262.

SILVA, Clodomir Monteiro da. O palácio de Juramidam: Santo Daime: um ritual de transcendência e despoluição. 1983. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 1983.

Published

2020-08-25

How to Cite

LIRA, Wagner Lins. “Between plants, curators and entities”: the therapeutic model of the ‘centro Ayahuasqueiro Flor de Jasmim’. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 25, n. 2, p. 523–537, 2020. DOI: 10.5433/2176-6665.2020v25n2p523. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/37482. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Articles