A look at the teaching of Sociology: research and teaching
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2007v12n1p93Keywords:
Sociology Teaching, Education, the High SchoolAbstract
The goal of this article is to discuss Sociology teaching evaluating academic prodution associated across the high school teaching. In order to do this, we compared some published articles related to this subject to the real work conditions in the state public network schools in São Paulo city.Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetro Curricular Nacional para ensino fundamental I. Brasília, 1997.
CARVALHO, José Sergio Fonseca de. Construtivismo: uma pedagogia esquecida da escola. Porto Alegre: Artmed, 2001.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, v. 2, p. 177-229, 1990.
FERNANDES, F. O ensino da Sociologia na Escola Secundária Brasileira. 1° Dossiê de Ciências Sociais, São Paulo: CEUPES, 1985. Publicado primeiramente em 1955, apresentado em 1954 no I Congresso de Sociólogos.
LUDKE, M. Entrevista com Pierre Bourdieu. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 3, p. 8, 1991.
MACHADO, Nilson J. Educação: projetos e valores. São Paulo: Escrituras, 2002.
MACHADO, Olavo O ensino de ciências sociais na escola média. 1996. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996.
MEUCCI, Simone. Institucionalização da Sociologia no Brasil: os primeiros manuais e cursos. 2000. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
MORAES, Amaury César et al. Parecer sobre o Parâmetro Curricular Nacional de Ciências Sociais. Brasília: MEC, 2005.
MORAES, Amaury César. As Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de licenciatura: tentando uma abordagem. In: ENCONTRO ESTADUAL DE COORDENADORES DE CURSOS DE CIÊNCIAS SOCIAIS, 2002, Campinas. Comunicação... Campinas: UNICAMP, 2003. p. 2.
MORAES, Amaury César. Enriquecimento pedagógico ou criticidade. Boletim do Sinsesp, São Paulo, p. 4-5, dez. 2002.
MORAES, Amaury Cesar. O ensino de Ciências Sociais sob novas diretrizes. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPOCS, 28., FÓRUM FILOSOFIA E SOCIOLOGIA NO ENSINO MÉDIO: ROMPENDO PRECONCEITOS, 2004, Caxambu. Comunicação... Caxambu, 2004. p. 5.
MORAES, Amaury Cesar. O veto: sentido de um gesto. Boletim do Sinsesp, São Paulo, p. 10-12, out. 2001.
MORAES, Amaury César. Variações sobre o mesmo tema: presença da sociologia no ensino médio. O Diretor Udemo, São Paulo, p. 17, set. 2002.
SANTOS, Mario B. As representações sociais de ciência e sociologia dos professores de sociologia da rede pública do Distrito Federal. 2001. 169p. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal de Brasília, Brasília, 2001.
SÃO PAULO. Secretaria de Educação do Estado. Proposta curricular para o ensino de sociologia de 2º grau. São Paulo: CENP, 1992.
SILVA, Ileizi L. F. et al. O ensino das ciências sociais: mapeamento do debate em periódicos das ciências sociais e da educação de 1940 a 2001. In: CONGRESSO NACIONAL DE SOCIÓLOGOS, 12., 2002, Curitiba. Anais... Curitiba, 2001. p. 6.
SILVA, Ileizi L. F. Por uma sociologia do ensino de sociologia: estudo sobre as dinâmicas regionais da institucionalização nos Sistemas de Ensino (o caso do estado do Paraná – 1970-2002). São Paulo, 2003. Texto para exame de qualificação apresentado na Universidade de São Paulo.
SILVA, Tomaz T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
VIANNA, C.; RIDENTI, S. Relações de gênero e escola: das diferenças ao preconceito. In: AQUINO, J. G. (org.). Diferenças e Preconceito na Escola: Alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998. p. 89-105.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.