Symphony by many hands: ethnographic sketch for a scientific project and the vicissitudes of evaluation policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2009v14n1p125

Keywords:

Inter-institutional policies, Academic evaluation, Graduate

Abstract

This article describes the process of elaborating a project for submission to the National Programme of Academic Cooperation (PROCAD) of the Commission for the Training of Personnel for Higher Education (Capes). Its aim is to discuss whether the results of inter-institutional policies strengthen peripheral institutions, as its formal objectives state. This discussion encompasses the analysis of the current evaluation policies of both graduate programs and the academic faculty attached to them. These policies seem to replace principles of academic cooperation with competition between colleagues. The text was based on the author’s participation in the Inter-Institutional Seminar on Science and Knowledges in Amazônia (UFPE, Recife, out/2005) and more specifically on the discussions of the round-table on Inter-Institutional Policies for Research and Training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lady Selma Ferreira Albernaz, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

PhD in Social Sciences from the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Professor at the Universidade Federal de Pernambuco - UFPE.

References

ALBERNAZ, Lady Selma F. Etnografia Sucinta de um Projeto Científico ou das Lições de Política Inter-Institucional. In: NORONHA, Nelson Matos de; ATHIAS, Renato. (org.). Ciências e Saberes na Amazônia - Indivíduos, Coletividades, Gênero e Etnias. Recife: EDUFPE, 2008. p. 211-224.

ANDRADE, Maristela de Paula. Estratégias para contornar as classificações oficiais, pesquisar e formar na “periferia”. In: NORONHA, Nelson Matos de; ATHIAS, Renato. (org.). Ciências e Saberes na Amazônia - Indivíduos, Coletividades, Gênero e Etnias. Recife: EDUFPE, 2008. p. 187-195.

CARPINTEIRO, Otávio A. S. Bolsa de Produtividade: Qual o melhor corredor - o que corre 100 metros em 10 segundos ou o que corre em 20 segundos? Disponível em: http://www.jornaldaciencia.org.br/Detalhe.jsp?id=54272. Acesso em: 23 03 2009.

CARPINTEIRO, Otávio A. S. A quem se dirige o Edital Universal 2008? Disponível em: http://www.jornaldaciencia.org.br/Detalhe.jsp?id=57672. Acesso em: 23 03 2009.

CAVALCANTI, Josefa Salete. Desenvolvimento e políticas de pesquisa e formação. In: NORONHA, Nelson Matos de; ATHIAS, Renato. (org.). Ciências e Saberes na Amazônia - Indivíduos, Coletividades, Gênero e Etnias. Recife: EDUFPE, 2008. p. 197-209.

FONSECA, Cláudia. Avaliação dos programas de pós-graduação: do ponto de vista de um nativo. Horizontes Antropológicos, v. 4, n. 8, p. 182-198, jun. 1998.

NORONHA, Nelson Matos de; ATHIAS, Renato. Introdução. In: NORONHA, Nelson Matos de; ATHIAS, Renato. (org.). Ciências e Saberes na Amazônia - Indivíduos, Coletividades, Gênero e Etnias. Recife: EDUFPE, 2008. p. 7-12.

RODRIGUES, Luiz Oswaldo Carneiro. Publicar mais, ou melhor? O tamanduá olímpico. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 29, n. 1, p. 35-48, 2007.

SCHWARTZMAN, Simon. A universidade segundo Schwartzman. Entrevista. Jornal da Unicamp, v. 356, 23 abril/ 6 maio 2007.

STOCKING Jr, George W. Antropologia em Chicago: a fundação de um departamento independente – 1923-1929. In: Peixoto, Pontes e Schwarcz (org.). Antropologias, Histórias, Experiências. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004. p. 15-59.

THOMPSON, Edward Palmer. O termo ausente: experiência. In: A miséria da teoria: ou um planetário de erros. Rio de janeiro: Zahar Editores, 1981. p. 180-201.

VIEIRA, Wilson José. A casta dos superbacharéis. Correio Braziliense. Opinião. 07 fev. 2009.

Published

2009-07-15

How to Cite

ALBERNAZ, Lady Selma Ferreira. Symphony by many hands: ethnographic sketch for a scientific project and the vicissitudes of evaluation policies. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 14, n. 1, p. 125–142, 2009. DOI: 10.5433/2176-6665.2009v14n1p125. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3351. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier