Educational reform in cape verde and the internationalization of the educational politics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2016v21n2p26

Keywords:

Sociology of education, Educational reforms, International organizations, Cape Verde

Abstract

On this paper we intend to analyze the first educational reform that took place in Cape Verde (1990’s Basic Law of the Education System) as well as the legislative decree n° 2/2010 of May 07th, 2010 amending some prerogatives on the first reform. With the assumption that there is a movement towards the internationalization of educational politics, our analysis departs with an account of the Jomtien and Dakar Conferences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Sérgio Graça Delgado, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Master in Sociology and History of Education from the Federal University of Santa Catarina - UFSC.

Marilândes Mól Ribeiro Melo, Instituto Federal Catarinense – IFC

PhD in Education from the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Professor at the Instituto Federal Catarinense – IFC.

References

AKKARI, Abdeljalil. Internacionalização das políticas educacionais: transformações e desafios. Petrópolis: Vozes, 2011.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Ed. Bertrand, 1989.

BOURDIEU, Pierre; NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio Mendes (Org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

CABO VERDE. Decreto-Legislativo n° 2/2010 de 7 de maio de 2010. Cabo Verde, 2010.

CABO VERDE. Lei de Bases do Sistema Educativo: Lei ° 103/III/90 de 29 de dezembro de 1990. Cabo Verde, 1990.

CABO VERDE. Plano Nacional de Acção de Educação para Todos. Cabo Verde, 2002.

FERNANDES, Antero da Conceição Monteiro. Guiné – Bissau e Cabo Verde: da unidade à separação. 2007. Dissertação (Mestrado em Estudos Africanos) - Universidade do Porto, Porto, 2007.

FONSECA, M. O Banco Mundial e a educação: reflexões sobre o caso brasileiro. In: GENTILLI, Pablo (Org.). Pedagogia da exclusão. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 169-195.

GAMBÔA, Cecília Monteiro Fernandes. A formação educativa e o currículo para o ensino secundário em Cabo Verde (1990/2005). 2008. 104 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

LOPES, José Vicente. Cabo Verde, as causas da independência. Praia: Spleen, 2003.

LOPES, José Vicente. Os bastidores da independência de Cabo Verde. Praia: Centro Cultural português, 1996.

MORAIS, J. J. M. Cabo Verde: um projeto de país e a ideologia de educação como estratégia para o desenvolvimento: estudo da constituição do ensino técnico. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.

MOROSINI, Marília Costa. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educar, Curitiba, n. 28, p. 107-124, 2006.

POPKEWITZ, Thomas S. Reforma educacional: uma política sociológica: poder e conhecimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

SCHULTZ, Theodore W. O capital humano: investimentos em educação e pesquisa. 2. ed. São Paulo: Zahar Editores, 1973.

TRIVIÑOS, N. S. Introdução a pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualificativa em educação. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

VALLE, Ione Ribeiro. Justiça na escola: das desigualdades justas à igualdade sem adjetivos!. In: VALLE, Ione Ribeiro; SILVA, Vera Lúcia Gaspar da; DAROS, Maria das Dores (Org.). Educação Escolar e Justiça Social. Florianópolis: Nup, 2010. p. 19-48.

VALLE, Ione Ribeiro. Sociologia da educação: currículo e saberes escolares. 2. ed. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2014. 114 p. (Coleção Didática).

VARELA, B. L. A evolução do ensino superior público em Cabo Verde: da criação do curso de formação de professores do ensino secundário à instalação da Universidade Pública. Praia: Edições UNICV, 2013.

Published

2016-12-28

How to Cite

DELGADO, Paulo Sérgio Graça; MELO, Marilândes Mól Ribeiro. Educational reform in cape verde and the internationalization of the educational politics. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 21, n. 2, p. 26–48, 2016. DOI: 10.5433/2176-6665.2016v21n2p26. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/26997. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier