Educational reform in cape verde and the internationalization of the educational politics
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2016v21n2p26Keywords:
Sociology of education, Educational reforms, International organizations, Cape VerdeAbstract
On this paper we intend to analyze the first educational reform that took place in Cape Verde (1990’s Basic Law of the Education System) as well as the legislative decree n° 2/2010 of May 07th, 2010 amending some prerogatives on the first reform. With the assumption that there is a movement towards the internationalization of educational politics, our analysis departs with an account of the Jomtien and Dakar Conferences.Downloads
References
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Ed. Bertrand, 1989.
BOURDIEU, Pierre; NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio Mendes (Org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998.
CABO VERDE. Decreto-Legislativo n° 2/2010 de 7 de maio de 2010. Cabo Verde, 2010.
CABO VERDE. Lei de Bases do Sistema Educativo: Lei ° 103/III/90 de 29 de dezembro de 1990. Cabo Verde, 1990.
CABO VERDE. Plano Nacional de Acção de Educação para Todos. Cabo Verde, 2002.
FERNANDES, Antero da Conceição Monteiro. Guiné – Bissau e Cabo Verde: da unidade à separação. 2007. Dissertação (Mestrado em Estudos Africanos) - Universidade do Porto, Porto, 2007.
FONSECA, M. O Banco Mundial e a educação: reflexões sobre o caso brasileiro. In: GENTILLI, Pablo (Org.). Pedagogia da exclusão. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 169-195.
GAMBÔA, Cecília Monteiro Fernandes. A formação educativa e o currículo para o ensino secundário em Cabo Verde (1990/2005). 2008. 104 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
LOPES, José Vicente. Cabo Verde, as causas da independência. Praia: Spleen, 2003.
LOPES, José Vicente. Os bastidores da independência de Cabo Verde. Praia: Centro Cultural português, 1996.
MORAIS, J. J. M. Cabo Verde: um projeto de país e a ideologia de educação como estratégia para o desenvolvimento: estudo da constituição do ensino técnico. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
MOROSINI, Marília Costa. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educar, Curitiba, n. 28, p. 107-124, 2006.
POPKEWITZ, Thomas S. Reforma educacional: uma política sociológica: poder e conhecimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
SCHULTZ, Theodore W. O capital humano: investimentos em educação e pesquisa. 2. ed. São Paulo: Zahar Editores, 1973.
TRIVIÑOS, N. S. Introdução a pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualificativa em educação. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
VALLE, Ione Ribeiro. Justiça na escola: das desigualdades justas à igualdade sem adjetivos!. In: VALLE, Ione Ribeiro; SILVA, Vera Lúcia Gaspar da; DAROS, Maria das Dores (Org.). Educação Escolar e Justiça Social. Florianópolis: Nup, 2010. p. 19-48.
VALLE, Ione Ribeiro. Sociologia da educação: currículo e saberes escolares. 2. ed. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2014. 114 p. (Coleção Didática).
VARELA, B. L. A evolução do ensino superior público em Cabo Verde: da criação do curso de formação de professores do ensino secundário à instalação da Universidade Pública. Praia: Edições UNICV, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Paulo Sérgio Graça Delgado, Marilândes Mól Ribeiro Melo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.