A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional language
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2020v20n2p23Keywords:
Task-based language teaching, Assessment in additional languagesAbstract
This paper adjusts the teacher-student assessment grid of de Dilli, Schoffen e Schlatter (2012) to a grid that stimulates interaction among students to assess writing in Portuguese as Additional Language from intermediate level onwards. The theoretical framework used builds on Bakhtin's notion of language use (BAKHTIN, 1997, 2006) and notions of the area of language assessment, especially the concept of assessment (BACHMAN, 1991; CHAPELLE, 1999; RICHARDS; SCHMIDT, 2010), their pedagogic function (LUCKESI, 1996; SANTOS, 2005; SCHLATTER et al., 2005), and the concept of proficiency (SCHOFFEN, 2009). The methodology consists of substituting technical terms and including a step to mediate the development of linguistic awareness. The resultant grid stimulates responsive reactions and promotes collaborative learning through interaction. In conclusion, the adjusted grid encourages teachers to adopt an inclusive attitude during the assessment process, helps students in developing a more active attitude, and fosters learning through interaction.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Avaliação da produção textual no ensino médio. In: BUNZEN, Clecio; MENDONÇA, Marcia (org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006.
BACHMAN, Lyle. What does language testing have to offer? Tesol Quarterly, Hoboken, NJ, v. 25, n. 4, p. 671-704, 1991.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
CHAPELLE, Carol. Validity in language assessment. Annual Review of Applied Linguistics, Cambridge, v. 19, p. 254-272, 1999.
DAVIES, Alan; BROWN, Annie; ELDER, Cathie; HILL, Kathryn; LUMLEY, Tom; MCNAMARA, Tim. Dictionary of language testing. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
DILLI, Camila; SCHOFFEN, Juliana Roquele; SCHLATTER, Margarete. Parâmetros para a avaliação de produção escrita orientados pela noção de gênero do discurso. In: SCHOFFEN, Juliana Roquele; KUNRATH, Simone Paula; ANDRIGHETTI, Graziela Hoerbe; SANTOS, Letícia Grubert (org.). Português como língua adicional: reflexões para a prática docente. Porto Alegre: Editora Bem Brasil, 2012.
HUGHES, Arthur. Kinds of test and testing. In: HUGHES, Arthur. Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. p. 9-21.
LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1996.
MARTÍN PERIS, Ernesto (org.). Diccionario de términos clave de ELE. Madrid: SGEL: Instituto Cervantes, 2008. Disponível em http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/indice.htm. Acesso em: 17 set. 2020.
RICHARDS, Jack C.; SCHMIDT, Richard. Dictionary of language teaching & applied linguistics. 4. ed. Harlow: Pearson Education, 2010.
SANTOS, Ana Cristina. Algumas reflexões sobre a avaliação no ensino de espanhol como língua estrangeira. Cadernos do CNLF, Rio de Janeiro, v. 9, n. 14, p. 52-64, 2005. Disponível em: http://filologia.org.br/ixcnlf/14/05.htm. Acesso em: 17 set. 2020.
SANTOS, Letícia Grubert. Avaliação de desempenho para nivelamento de alunos de português como língua estrangeira. 2007. 177 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/12750. Acesso em: 17 set. 2020.
SCHLATTER, Margarete; ALMEIDA, Alexandre Nascimento; FORTES, Melissa Santos; SCHOFFEN, Juliana Roquele. Avaliação de desempenho e os conceitos de validade, confiabilidade e efeito retroativo. In: FLORES, Valdir N. A redação no contexto do vestibular 2005: a avaliação em perspectiva. Porto Alegre: UFRGS, 2005.
SCHOFFEN, Juliana Roquele. Gêneros do discurso e parâmetros de avaliação de proficiência em português como língua estrangeira no exame Celpe-Bras. 2009. 192 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/16900. Acesso em: 17 set. 2020.
SCHOFFEN, Juliana Roquele; ABREU, Caroline Soares. A proposta pedagógica dos livros didáticos de língua estrangeira e as provas modelo: coerência ou contradição? Cadernos do IL, Porto Alegre, n. 26-27, p. 107-114, 2003.
VAN DEN BRANDEN, Kris. Task-based language teaching. In: HALL, Graham. (ed.). The routledge handbook of English language teaching. Abingdon: Routledge, 2016. p. 238-251.
WEIGLE, Sara Cushing. Scoring procedures for writing assessment. In: WEIGLE, Sara Cushing. Assessing writing. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. p. 108-139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.