A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2020v20n2p23

Keywords:

Task-based language teaching, Assessment in additional languages

Abstract

This paper adjusts the teacher-student assessment grid of de Dilli, Schoffen e Schlatter (2012) to a grid that stimulates interaction among students to assess writing in Portuguese as Additional Language from intermediate level onwards. The theoretical framework used builds on Bakhtin's notion of language use (BAKHTIN, 1997, 2006) and notions of the area of language assessment, especially the concept of assessment (BACHMAN, 1991; CHAPELLE, 1999; RICHARDS; SCHMIDT, 2010), their pedagogic function (LUCKESI, 1996; SANTOS, 2005; SCHLATTER et al., 2005), and the concept of proficiency (SCHOFFEN, 2009). The methodology consists of substituting technical terms and including a step to mediate the development of linguistic awareness. The resultant grid stimulates responsive reactions and promotes collaborative learning through interaction. In conclusion, the adjusted grid encourages teachers to adopt an inclusive attitude during the assessment process, helps students in developing a more active attitude, and fosters learning through interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Campos de Borba, University of Rio Grande do Sul (UFRGS)

She holds a master degree in Language Studies (Lexicography) and doctor student in the same area and subarea at Federal University of Rio Grande do Sul.

References

ANDRIGHETTI, Graziela Hoerbe. A elaboração de tarefas de compreensão oral para o ensino de português como língua adicional em níveis iniciais. 2009. 196 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/23027. Acesso em: 17 set. 2020.

ANTUNES, Irandé. Avaliação da produção textual no ensino médio. In: BUNZEN, Clecio; MENDONÇA, Marcia (org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006.

BACHMAN, Lyle. What does language testing have to offer? Tesol Quarterly, Hoboken, NJ, v. 25, n. 4, p. 671-704, 1991.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

CHAPELLE, Carol. Validity in language assessment. Annual Review of Applied Linguistics, Cambridge, v. 19, p. 254-272, 1999.

DAVIES, Alan; BROWN, Annie; ELDER, Cathie; HILL, Kathryn; LUMLEY, Tom; MCNAMARA, Tim. Dictionary of language testing. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.

DILLI, Camila; SCHOFFEN, Juliana Roquele; SCHLATTER, Margarete. Parâmetros para a avaliação de produção escrita orientados pela noção de gênero do discurso. In: SCHOFFEN, Juliana Roquele; KUNRATH, Simone Paula; ANDRIGHETTI, Graziela Hoerbe; SANTOS, Letícia Grubert (org.). Português como língua adicional: reflexões para a prática docente. Porto Alegre: Editora Bem Brasil, 2012.

HUGHES, Arthur. Kinds of test and testing. In: HUGHES, Arthur. Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. p. 9-21.

LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1996.

MARTÍN PERIS, Ernesto (org.). Diccionario de términos clave de ELE. Madrid: SGEL: Instituto Cervantes, 2008. Disponível em http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/indice.htm. Acesso em: 17 set. 2020.

RICHARDS, Jack C.; SCHMIDT, Richard. Dictionary of language teaching & applied linguistics. 4. ed. Harlow: Pearson Education, 2010.

SANTOS, Ana Cristina. Algumas reflexões sobre a avaliação no ensino de espanhol como língua estrangeira. Cadernos do CNLF, Rio de Janeiro, v. 9, n. 14, p. 52-64, 2005. Disponível em: http://filologia.org.br/ixcnlf/14/05.htm. Acesso em: 17 set. 2020.

SANTOS, Letícia Grubert. Avaliação de desempenho para nivelamento de alunos de português como língua estrangeira. 2007. 177 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/12750. Acesso em: 17 set. 2020.

SCHLATTER, Margarete; ALMEIDA, Alexandre Nascimento; FORTES, Melissa Santos; SCHOFFEN, Juliana Roquele. Avaliação de desempenho e os conceitos de validade, confiabilidade e efeito retroativo. In: FLORES, Valdir N. A redação no contexto do vestibular 2005: a avaliação em perspectiva. Porto Alegre: UFRGS, 2005.

SCHOFFEN, Juliana Roquele. Gêneros do discurso e parâmetros de avaliação de proficiência em português como língua estrangeira no exame Celpe-Bras. 2009. 192 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/16900. Acesso em: 17 set. 2020.

SCHOFFEN, Juliana Roquele; ABREU, Caroline Soares. A proposta pedagógica dos livros didáticos de língua estrangeira e as provas modelo: coerência ou contradição? Cadernos do IL, Porto Alegre, n. 26-27, p. 107-114, 2003.

VAN DEN BRANDEN, Kris. Task-based language teaching. In: HALL, Graham. (ed.). The routledge handbook of English language teaching. Abingdon: Routledge, 2016. p. 238-251.

WEIGLE, Sara Cushing. Scoring procedures for writing assessment. In: WEIGLE, Sara Cushing. Assessing writing. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. p. 108-139.

Published

2020-12-11

How to Cite

BORBA, Laura Campos de. A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional language. Entretextos, Londrina, v. 20, n. 2, p. 23–42, 2020. DOI: 10.5433/1519-5392.2020v20n2p23. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/36242. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos