Sociolinguistic approach in collections approved by Plano Nacional do Livro Didático

Authors

  • Wéllem Aparecida de Freitas Semczuk Universidade Estadual de Londrina Universidade Pitágoras Unopar
  • Álida Laryssa Espozettti de Assis Universidade Estadual de Londrina
  • Taciane Marcelle Marques Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2017v17n2p29

Keywords:

Sociolinguistics, Pedagogy of linguistic variation, Textbooks.

Abstract

The linguistic heterogeneity is a reality that has been widely studied by Sociolinguistics. The knowledge of its importance led some of the researchers in the area to rethink the teaching of the Portuguese language in Brazil, because them consider only the cultured norm, discrediting other varieties. This new thinking is relevant to the pedagogy of linguistic variation, however, it is still possible to find both a lag in teaching and the existence of linguistic prejudice, so it is essential to approach the variation in the classroom, as suggested by the documents for teaching Portuguese. Therefore, this paper aims to identify, in the works approved by the National Textbook Program, of 2015, if there is a mention of linguistic variation and how this approach occurs in the activities that involve the teaching of mother tongue. For this, two collections of textbooks were selected, one for the final years of elementary school - grades 6 to 9 and the other for secondary education - from 1st to 3rd grade. Specific objectives are: (i) to verify if the National Textbook Program presents the orientation of the linguistic variation approach; (ii) to identify the linguistic variation approach in the objectives of Portuguese language teaching present in each school year of the textbooks analyzed; (iii) to analyze the collections based on the Lima (2014) studies. The analysis showed that there are already books that adequately address the theme of variation, but there is still a long way to go, because the collection destined for high school still presents gaps in this subject.

Author Biographies

Wéllem Aparecida de Freitas Semczuk, Universidade Estadual de Londrina Universidade Pitágoras Unopar

Post - Graduate Studies in Language Studies with emphasis on Language and Education - Portuguese Language Teacher Training

Álida Laryssa Espozettti de Assis, Universidade Estadual de Londrina

PhD student in the Postgraduate Program in Language Studies at the State University of Londrina.

Taciane Marcelle Marques, Universidade Estadual de Londrina

Doctoral student of the Postgraduate Program in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina.

References

BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007. 238 p.

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 2006. 186 p.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística em sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004. 110 p.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola e agora?: Sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola, 2005. 263 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica Guia de livros didáticos: PNLD 2015: língua portuguesa: ensino médio. Brasília, 2014. 104p.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Guia de livros didáticos: PNLD 2014: Língua Portuguesa: ensino fundamental: anos finais. Brasília, 2013. 120p.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998. 106p.

BRASIL. Secretaria de Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 2000. 71p.

CAMACHO, Roberto G. A variação linguística. In: SÃO PAULO (Estado), Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. Subsídios à proposta curricular de língua portuguesa para o 1º e 2º graus. São Paulo: SE/CENP, 1988. p. 29-413. (Coletânea de Textos, v. I).

CASTILHO, Ataliba T. Nova gramática do português Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2010.

CASTILHO, Ataliba T. Variação dialetal e ensino institucionalizado da língua portuguesa. In: BAGNO, Marcos (Org.). Linguística da norma. São Paulo: Loyola, 2002. p. 27–36.

CEGALLA, Domingos Paschoal. Nova minigramática da língua portuguesa. 3. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2008.

CYRANKA, Lucia F. Mendonça. A pedagogia da variação linguística é possível? In: ZILLES, Ana Maria Stahl; FARACO, Carlos Alberto (Org.). Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola, 2015. p. 31-51.

ERICKSON, Frederick. Transformation and school success: the politics and culture of educational achievement. Anthropology and Education Quarterly, Washington, v. 18, n. 4, p. 335-356, Dec. 1987.

FARACO, Carlos Alberto. Norma culta Brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. 205 p.

FARACO, Carlos Alberto. Norma-padrão brasileira: desembaraçando alguns nós. In: BAGNO, Marcos (Org.). Linguística da norma. São Paulo: Loyola, 2002. p. 37-61.

LIMA, R. J. Variação linguística e os livros didáticos de português. In: MARTINS, M. A. Ensino de português e sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014. p. 115-131.

Published

2017-11-19

How to Cite

SEMCZUK, Wéllem Aparecida de Freitas; ASSIS, Álida Laryssa Espozettti de; MARQUES, Taciane Marcelle. Sociolinguistic approach in collections approved by Plano Nacional do Livro Didático. Entretextos, Londrina, v. 17, n. 2, p. 29–53, 2017. DOI: 10.5433/1519-5392.2017v17n2p29. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29808. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)