What kind of teachers do we want to have? An analysis of the UEL postgraduation program in Language Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n1p281

Keywords:

Teacher’s education, Postgraduation in Language Studies, Universidade Estadual de Londrina

Abstract

Studies about teacher education have been expanded considerably in recent decades, and this fact is reflected in master's and doctoral programs. This article aims to investigate the education of Portuguese and foreign languages teachers in master’s and doctoral’s degrees in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina, Paraná. We take as reference the language and education area, by the reason that both are our objects of study. Through the programs analysis of the subjects listed in the current curriculum (2013), their summary, references, and the summary of the research groups relevant to this work, we seek to understand the impact of this knowledge approach in teacher education and research. The data were collected directly from the official program website. Hopefully the data, the analysis and the interpretations contained in this article can assist in the discussion of the knowledge production in the area of teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline de Abreu Curunzi Chanan, Universidade Estadual de Londrina - UEL.

Master degree in Linguistic Studies at UEL.

Núbio Delanne Ferraz Mafra, Universidade Estadual de Londrina - UEL.

Professor at Graduate Program in Linguistic Studies - UEL.

References

AGUIAR, Denise Brasil Alavarenga. Formação de professores de língua portuguesa: impressões de viagem. Revista Querubim, Niterói, RJ, ano 8, set. 2012. Disponível em: http://www.uff.br/feuffrevistaquerubim/images/ arquivos/artigos/formao_professores_de_lp_-_impresses_de__viagem-1.pdf. Acesso em: 16 jan. 2014.

BAZERMAN, Charles. Gênero, agência e escrita. São Paulo: Cortez, 2006.

BAZERMAN, Charles. The life of genre, the life in the classroom. In: BISHOP, W., OSTROM, H. (Org.). Genre and writing: issues, arguments, alternatives. Portsmouth: Heinemann, 1997. Parte II.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES 492/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/ arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em: 20 jan. 2014.

DEWEY, John. Democracia e educação: capítulos essenciais. São Paulo: Ática, 2007. DEWEY, John. The relation of theory to practice in education. In: NATIONAL SOCIETY FOR THE SCIENTIFIC STUDY OF EDUCATION, 3th, 1904, Bloomington. Yearbook… Bloomington: Public School Publishing Co., 1904. Part I, p. 140-169.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A prática como componente curricular na formação de professores. Educação, Santa Maria, v. 36, n. 2, p. 203-218, maio/ago. 2011

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernand. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

KLEIMAN, Angela. Os estudos de letramento e a formação do professor de língua materna. Revista Linguagem em (Dis)curso, Tubarão,v. 8, n. 3, set./dez. 2008.

LUZ, Mary Neiva Surdi da. Linguística e ensino: o discurso de entremeio na formação de professores de língua portuguesa. 2010, Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2010.

MOYSES, Maria Aparecida Afonso; GERALDI, João Wanderley; COLLARES, Cecília Azevedo Lima. As aventuras do conhecer: da transmissão à interlocução. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXIII, n. 78, abr. 2002.

NÓVOA, António. Diz-me como ensinas e te dir-te-ei quem és e vice e versa. In: FAZENDA, I. A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papirus, 1995. p. 29-40.

ORTH, Miguel Alfredo et al. Políticas educacionais: aspectos legais da educação básica. 3. ed. Canoas: Centro Universitário La Salle; Salles, 2007.

ORTH, Miguel Alfredo; Pauly, Evaldo Luis. História recente da formação de professores no Brasil: algumas ações instrumentais e estratégicas da política educacional. Roteiro, Videira, v. 36, n. 1, p. 147-166, jun. 2011.

PIETRI, Émerson de. Concepções de língua e escola e proposta de ensino de língua portuguesa: discussões sobre reprodução / transformação social. Falla dos Pinhais, Espírito Santos de Pinhal, SP, v. 2, n. 2, jan./dez. 2005.

SÁNCHEZ GAMBOA, Silvio Ancisar. Fundamentos para la investigacion educativa: presupuestos epistemologicos que orientam al investigador. Santa Fé de Bogotá: Cooperativa, Editorial Magistério, 1998.

SAUSSURE, Ferdinand. Cours de linguistique générale. Paris: Payot & Rivages, 1967.

SCHLINDWEIN, Luciane Maria; SOUZA E SOUZA, Maria Luiza de. A formação de professores na pós-graduação e educação em Santa Catarina: o que dizem as disciplinas. In: ENDIPE - ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 16., 2012, Campinas. Anais... Campinas: Junqueira & Marin, 2012.

SHULMAN, Lee. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Washington, v. 15, n. 2, p. 4-14. Feb. 1986.

SILVA, Sandro Luís da. A leitura e sua avaliação na formação inicial do professor de Língua Portuguesa: contrastes e confrontos. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

TÁPIAS-OLIVEIRA, Eveline Mattos. Alguns conceitos Bakhtinianos e a mudança (esperada) na postura do professor. In: SEMINÁRIO DE PESQUISAS EM LINGÜÍSTICA APLICADA (SEPLA), 6., 2010, Taubaté. Anais... Taubaté: Universidade de Taubaté, 2010. p. 264-281.

Published

2016-11-30

How to Cite

CHANAN, Aline de Abreu Curunzi; FERRAZ MAFRA, Núbio Delanne. What kind of teachers do we want to have? An analysis of the UEL postgraduation program in Language Studies. Entretextos, Londrina, v. 16, n. 1, p. 281–303, 2016. DOI: 10.5433/1519-5392.2016v16n1p281. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/21809. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos